26 september 2007. Voor sommige mensen het begin van een langdurige periode van 'overhyping'. Voor andere mensen het begin van ontzettend veel plezier in de komende maanden. Finish the Fight zijn de 3 woorden die steeds maar herhaald worden in hun hoofd, en gevochten wordt er zeker.

Na het matige einde van Halo 2, heeft Halo 3 wel wat goed te maken op singleplayer gebied. En als het aan mij ligt, hebben ze dit zeker gedaan. De singleplayer is namelijk erg vermakelijk en dat komt voor een groot deel door de enorm sterke AI van je tegenstanders. En dan heb ik het vooral over je tegenstanders. Je teamgenoten lijken namelijk wel het brein te hebben van een dode slak.

Ook erg positief aan de singleplayer zijn de locaties, zo word het meeste gewoon in de open lucht uitgevochten, wat in Halo 2 niet het geval was. Maar wat deze game toch weer briljant goed doet, net als zijn voorgangers, is de geweldige sfeer die de game neerzet. De grafische stijl, geweldige muziek en schitterende effecten maken de singleplayer toch weer erg mooi. En geloof me, je voelt je toch wel erg goed als je 2 gigantische metalen beesten plat heb gemaakt. Zo zijn ook de tussenfilmpjes van hoog niveau.

Ook zijn de nieuwe wapens erg goed uitgewerkt. Zo zijn er 2 nieuwe grenate types en nog een hele stapel nieuwe wapes. De opvallendste is nog altijd de Gravity Hammer, waarbij je je tegenstander in één klap plat maakt. Ook een leuke feature is het kunnen losmaken van 'mounted guns' om er zelf mee op pad te gaan. Je loopt hierdoor een stuk langzamer, maar dat word goedgemaakt door de brute kracht die je op dat moment in je handen hebt. In tegenstelling tot Halo 2 kan je nu ook je wapens onafhankelijk herladen, als je er 2 in bezit hebt.

Nieuwe voertuigen zijn er natuurlijk ook, maar klassiekers als de Warthog zijn er ingebleven, wat zeker niet erg is. Naast de Banshee is er nu ook een ander vliegend voertuig, genaamd; de Hornet. Hij vliegt misschien een stuk langzamer dan de Banshee, en je kunt er lastig mee ontwijken, maar met deze versie kan je wel doelzoekende raketten afschieten, wat een groot voordeel is ten opzichte de Banshee.

Ook zitten er een soort van 'power-ups' in de game verwerkt. Voorbeelden zijn de bekende bubble-shield. Een draagbaar schild wat je neer kan zetten waar je wilt, een grav-lift; wat inhoudt dat je op hogere plaatsen kan komen wat anders nooit was gelukt. Ook hebben we de Power Drain, die langzaam de health van iemand die in de buurt staat leegzuigt. De laatste twee zijn de Trip Mine en de, in multiplayer, zeer handige Radar Jammer.

Qua laadtijden ben je zeker niet veel tijd kwijt. De game bestaat uit 9 missies (waar je overigens ongeveer 5 uur voor nodig heb op Easy; op Legendary ongeveer het dubbele) en per missie zie je één laadscherm, namelijk aan het begin van elke missie. Één zo'n laadscherm duurt hooguit 8 seconden. Overigens is ook een groot voordeel dat je de gehele singleplayer campagne online kan spelen met 3 van je vrienden. En als je dit spel wilt uitspelen op de hoogste moeilijkheidsgraad, is dit zeker aan te raden. Bovendien vermaak je je met co-op veel meer als alleen.

Overigens zit er in Halo 3 ook een 'Forge' mode. (beter bekend als Map-editor) Hierin is het mogelijk een bestaande map naar keuze te editen. Hierbij kan je zelf bepalen waar je wapens, voertuigen, power-ups, kratten waarachter je cover kunt nemen en allemaal andere dingen plaatst. Vervolgens kun je een party beginnen met je vrienden om op die map te gaan spelen. Dit heeft zeker een toevoegende waarde aan het spel.

Over de game zitten er ook nog ongeveer 20 skulls verstopt. Deze zijn goed voor achievements, maar sommige geven ook een extra optie om de game nóg moeilijker te maken. Zo kun je bijvoorbeeld het gooien van een grenate lastiger maken.

[url=http://www.gamer.nl/images/content/trennas/200705/1178033081_4_4.jpg