Halo 3: ODST review door The Excepted | Gamer.nl

Halo 3: ODST wordt geleverd voor de prijs van ongeveer 45 euro, maar als je even de moeite neemt om te zoeken kun je hem algauw voor rond de 40 euro op de kop tikken (Bericht van Fant: Kijk allemaal op budgetgaming!1one!). Halo 3: ODST bestaat uit twee discs, op disc 1 staat de campaign van ODST en Firefight, op disc 2 staat de complete Halo 3 multiplayer. Met alle 24 maps, inclusief de Heroic, Legendary en Mythic 1 + 2 mappacks.

Disc 1

In Halo 3: ODST volg je zoals je mi chien weet niet meer de Master Chief, maar verschillende ODST (Orbital Drop Shock Trooper) soldaten. Deze gasten ben je mi chien al vaker tegengekomen in de andere delen van Halo. Ze worden afgeschoten in een soort 'pods', kleine cabines die zodra ze de grond raken openklappen en de actie gelijk kan beginnen. Je team bestaat uit 6 ODST's, die overigens bijzonder slecht zijn uitgewerkt. Zonder enige karaktereigenschappen (behalve dat de één beter met een sniper rifle is dan de ander), veel cliché uitspraken en een soort love story in het verhaal gewerkt heeft het verhaal op het eerste gezicht niet veel om het lijf. In het begin weet je überhaupt niet eens wat je eigenlijke doel is. Naarmate je verder in de campaign komt worden de mi ies wel veel leuker en komen er leuke verwijzingen naar het Halo 3 verhaal (ODST speelt zich nu eenmaal af vlak voor de gebeurteni en van Halo 3!), en het einde is zonder iets te verklappen zeker niet teleurstellend.

Je zult de meeste tijd doorbrengen met de ODST soldaat The Rookie, een stille vent die 's nachts in de stad op zoek gaat naar zijn mede ODST maten die door een verkeerde drop verpreidt door de stad zijn. Dit doe je door naar voorwerpen te lopen, zoals een kapotte sniper rifle, om ze vervolgens te inspecteren en zo het verhaal van de desbetreffende soldaat na te spelen (een flashback dus). Je hebt twee enorm gave nieuwe guns tot je beschikking, de SMG met geluidsdemper en een nieuw pistool dat erg snel vuurt en lekker klinkt. Ook heb je een handige nachtkijker, die vijanden bijvoorbeeld markeert met een rood lijntje.

De mi ies zijn erg gevarieerd, met zoals we van Halo gewend zijn epische confrontaties met de covenant. Één van de grootste minpunten waar men altijd op gehamerd heeft zijn de gedateerde graphics. Nu ben ik zelf niet zo'n type om daar een probleem van te maken, het gaat mij er meer om hoe het uitgewerkt is. De graphics zijn weliswaar niet de mooiste, maar de vloeiende bewegingen, ontploffingen en brokstukken die over je scherm vliegen zijn allemaal zo natuurlijk en mooi uitgewerkt dat je de mindere graphics snel vergeet. Een groot schip dat boven je onploft en de stukjes die overal om je heen vallen ziet er gewoon prima uit (in vergelijking tot bijvoorbeeld Call of Duty 4 waar alles gewoon half in de grond verdwijnt). Ook heeft het heus wel zijn mooie momenten zoals prachtige vergezichten.

De muziek is en zal altijd één van de grootste pluspunten van Halo zijn. Ook in dit deel is het weer fantastisch, van de ontspannende pianomuziek in de nachtelijke verlaten stad tot het dreigende gedreun als je weer de confrontatie aangaat. Ook is het geluid van verscheidene wapens nog ietsje verbeterd zodat ze beter klinken dan ooit.

Firefight

Een nieuwe modus waar ik erg naar heb uitgekeken is Firefight. Vergelijkbaar met de horde mode in Gears of War 2, is het de kunst om zoveel mogelijk aanvallen van de covenant te overleven, wave na wave. Elke set bestaat uit 3 rondes, en elke ronde bestaat weer uit 5 waves. Vooral op hoge moeilijkheidsgraden is het echt een enorme uitdaging om zoveel mogelijk te overleven. Met wel 10 maps, 7 verschillende characters en natuurlijk 4 moeilijkheidsgraden ben je hiermee nog wel even zoet, helemaal als je bedenkt dat er steeds skulls geactiveerd worden (die vijanden speciale vaardigheden geeft), zodat het spel nog moeilijker wordt. Kleine minpunten van Firefight vind ik dat er maar weinig variatie aan wapens is. Halo heeft veel wapens, maar je zult hoofdzakelijk in het rond knallen met de SMG en je pistool. Soms is er wel ergens een sniper of iets dergelijks te vinden, maar gezien het aantal vijanden zijn die wapens zo leeg en moet je weer helemaal wachten tot de volgende ronde zodat er weer nieuwe kogels zijn. Ook vind ik sommige skulls meer het spelplezier bederven dan dat ze het moeilijk maken, bijvoorbeeld als de Black Eye en Catch skull tegelijk aanstaan. Met Black Eye moet je per se vijanden slaan om health terug te krijgen, en Catch zorgt ervoor dat vijanden als een bezetene granaten gaan smijten zodat je amper bij ze in de buurt kan komen.

Natuurlijk kan je ook weer je mooie acties of juist blunders vastleggen op camera met de Theater Mode.

Disc 2

Dit schijfje levert je de Halo 3 multiplayer, inclusief alle map packs die tot nu toe geleverd zijn plus 3 nieuwe maps. Persoonlijk vind ik deze cd echt te belachelijk voor woorden. Het is weliswaar mooi meegenomen, maar als Halo fan heb ik altijd alle map packs gekocht om zo up-to-date te blijven met de playlists en speltypes. Want Bungie vind het leuk om zo veel mogelijk geld te scoren (wie niet), dus zorgen ze er voor dat na elk map pack dat uitkomt de playlists volledig omgegooid worden zodat net dat nieuwe map pack vereist wordt. Er blijft dan maar heel weinig over om te spelen als je dat map pack niet hebt. Dus wat is het punt om mij eerst voor 2 map packs te laten betalen (Heroic kreeg je gratis), en vervolgens alles weer op een cd te zetten als ik de maps toch al heb. Je krijgt wel 3 exclusieve maps op de cd (Mythic map pack deel 2 ofzo), maar deze maps vind ik bijzoder saai en inspiratieloos. Dan hadden ze beter nog wat remakes kunnen maken van enige Halo 1 & 2 maps, die echt gewoon de top waren.