Grand Theft Auto: San Andreas review door oeloeimanu | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Tja, die GTA's, natuurlijk had ik er al heel veel over gehoord en had ik bij vrienden wel eens wat gameplay gezien. Maar begrijpen waarom ze het altijd over 'die geweldige GTA' hadden? Nee, dat deed ik niet. Totdat ik ongeveer een maand geleden voor het eerst op de snelkoppeling 'GTA San Andreas' klikte. En nu? Nu praat ik mee over 'die geweldige GTA'!Grove 4 live!

San Andreas vertelt het verhaal van Carl “CJ” Johnson, die net terug komt uit Liberty City, nadat hij van zijn broer heeft gehoord dat zijn moeder dood is. Na de begrafenis besluit CJ daar, in Los Santos, te blijven en zijn broer en zijn vrienden te helpen. Zij zijn de leiders van de Grove Street Families gang, een kleine gang met veel problemen en die elke dag weer kleiner wordt. CJ besluit te helpen met het weer op de rails brengen van zijn Gang. Dit gaat echter moeilijker dan verwacht, zijn broer en zijn vrienden voelen zich verraden door hem, omdat CJ gevlucht was naar Liberty City en hij alle rotzooi voor hen achterliet. Gelukkig wordt CJ na een tijdje wel weer geaccepteerd. Een ander groot probleem is de vijandelijke gang, de Ballas. Deze gang groeit namelijk per dag, terwijl de invloed van de Grove Street Families alleen maar afneemt.

Een ander belangrijk deel van het verhaal gaat over het C.R.A.S.H.-team, dit is een team die de opdracht kreeg om de gangwars in Los Santos op te lo en. Ze raakten echter steeds meer corrupt en ze zorgen ervoor dat zij er zelf alleen maar op vooruit gaan. Ze gebruiken CJ om allemaal klusjes voor hen op te lo en. Verder zijn er in het spel nog vele andere personen, met elk hun eigen verhaal. Bijvoorbeeld het verhaal van een Gang in San Fierro die problemen heeft met een andere, nieuwe gang. Of anders het verhaal over de liefde van CJ's zus, die verliefd is op een man van een vijandelijke gang. Wel zijn er verhalen die ik zelf intere anter vond dan andere, maar dat kan ook erg persoonlijk zijn.

De mi ies

In het hele spel zitten ongelooflijk veel mi ies, waar je er telkens een stuk of twee/drie van kan doen. Mi ies start je simpelweg door in een rode marker te lopen, daarna krijg je en filmpje met de aanleiding voor de mi ie (en waarin het verhaal verteld wordt) en daarna kom je weer in de wereld terecht met een doel (of doelen) om uit te voeren. Als je dat hebt gedaan krijg je bij de meeste mi ies weer wat respect erbij en vaak ook wat geld. Daarna 'unlock' je de volgende mi ie. Een handig hulpmiddel bij de mi ies is dat als je de mi ie al eens gedaan hebt (en hij toen niet lukte) je een deel van de mi ie kan overslaan, tot het gedeelte waar het de vorige keer misging. Dit is erg handig, want anders moet je steeds weer hetzelfde stukje overdoen en dat gaat snel irriteren. Het beste aan de mi ies in SA in nog wel dat ze erg afwi elend zijn, in de ene mi ie achtervolg je een auto, in de volgende mi ie moet je vijanden neerschieten en de mi ie daarna moet je weer een auto stelen. De verscheidenheid in de mi ies is goed, want dan ga je je niet snel vervelen omdat je telkens hetzelfde doet. Wat ik wel jammer vind aan de mi ies is dat de moeilijkheidsgraad erg verschilt. De ene mi ie moet je tien keer over doen voordat het je lukt, terwijl je de mi ie daarna weer in één keer gemakkelijk haalt.

Zo doe je mi ie na mi ie terwijl je steeds verder komt in het verhaal en je weer nieuwe personen leert kennen. Ook kom je steeds weer in nieuwe gebieden. In het begin van het spel kan je alleen nog maar in Los Santos (gebaseerd op Los Angelos; er is een groot verschil tu en rijk en arm dus) komen. Na veel mi ies gedaan te hebben, kan je ook in Badlands (het platteland) komen, waar je, nadat je daar een paar mi ies hebt gedaan, in San Fierro (gebaseerd op San Fransisco; veel rechte straten met hoogbouw) komen. En zo gaat het door met de Desert (woestijn), Las Venturas (gebaseerd op Las Vegas; veel casino's) en uiteindelijk weer Los Santos.

Ter land, ter zee en in de lucht.

Een erg belangrijk onderdeel van San Andreas zijn de voertuigen. Deze zijn in vier soorten onderverdeeld: auto's, motoren, boten en vliegtuigen/helikopters. Auto's en motoren kan je gemakkelijk stelen, óf ze staan naast de weg zonder bestuurder, je stapt er in en je kan rijden óf ze rijden over straat met een bestuurder er in. In dat geval gooi je de bestuurder eruit en je kan rijden. Boten en vliegtuigen staan alleen maar aan de kant zonder bestuurder. Ja, ze varen en vliegen wel rond, maar dan kan je ze erg moeilijk kapen. Sowieso heb ik maar weinig met boten gevaren, bij kleine afstanden is er nauwelijks water aanwezig dan rijd je toch sneller met de motor of auto (in de stad) en bij grote afstanden gebruik je toch wel het vliegtuig. Hierdoor krijgt de boot een erg ondergeschikte rol, wat op zich jammer is.

Alle auto's kan je modden. Je hebt drie soorten modgarage's: Loco Low co., voor alle lowriders, Transfender, de algemene zaak waar je bijna alles kan modden en Wheel Arch Angels, voor de straatracers. Bij LLc en WAA kan je best diep gaan wat betreft de aanpa ingen (speciale paint jobs, voor- en achterbumpers, andere daken etc.), Transfender is wat dat betreft echt algemener, je kan bij bijna alle auto's alleen maar de basiskleur, banden, hydraulics en nitro veranderen. Dat is trouwens een leuk goedje, dat nitro. Je kent het vast wel van andere games, het geeft je een flinke snelheidsboost voor een korte tijd en het is erg leuk om dit te gebruiken als je van een schans afschiet.

RPG-style

Je kan CJ helemaal aanpa en, je kan bijvoorbeeld naar de kapper gaan voor een nieuw kapsel of je gaat naar de kledingwinkel om wat kleding te kopen. Alle kleren en kapsels hebben hun eigen respect– en sex-appealprocenten voor je respect- en sex-appealbalk. Dit klinkt een beetje vaag, maar het komt er op neer dat CJ (net als in een RPG) allemaal eigenschappen bezit die omhoog of omlaag kunnen gaan. Bijvoorbeeld je respect, als je bijvoorbeeld een jasje koopt die veel respect geeft, dan gaat je totale respect er van omhoog. Zo heb je bij bijna alles wel zo'n metertje, je drivingskill, je weaponskill, je sex-appeal, je vetheid, je uithoudingsvermogen etc. etc. Hoe hoger dat is, hoe beter je daarin bent. Met een klein beetje uithoudingsvermogen kan je maar een klein stukje rennen, maar als je heel veel hebt, kan je erg lange stukken rennen. Bij dingen als drivingskill kan je dat niet direct zien aan CJ zelf (je voelt het natuurlijk wel als je aan het rijden bent), maar bij vetheid is dat erg goed te zien. Als je vetheid erg laag is, dan ben je bijna een lopend skelet, als ie echter erg hoog is, loop je met een flinke ronde buik rond. (zie het plaatje hieronder;))

Stop, Police!

Maar, je bent natuurlijk veelal illegaal bezig, dus het kan wel eens voorkomen dat de politie achter je aankomt. De hoeveelheid politie die achter je aankomt, wordt aangegeven met sterren. Eén ster bereik je door een agent te verwonden/iemand die niet van de politie is te doden/een auto te stelen en meer van dat soort 'kleine' misdaden, de politie probeert je te arresteren als ze je zien, maar ze gaan niet specifiek op zoek naar jou. Vanaf twee sterren doen ze dit echter wel. Hoe erger de misdaden zijn die je doet, hoe meer sterren er bij komen en hoe intensiever de politie naar je zoekt, totdat uiteindelijk met zes sterren zelfs het leger op je afkomt! Om sterren kwijt te raken kan je een paar dingen doen: 1) je verzamelt cop bribes (dit zijn sterren die her en der in het spel verstopt zitten, als je er eentje pakt gaat er weer een ster af) 2) Bij 1 of twee sterren kan je een winkel of eetgelegenheid in gaan, dan verdwijnen ze vanzelf. 3) je kan simpelweg opslaan, daarna zijn al je sterren weer weg. En 4) je kan je achtervolgers proberen kwijt te raken, waarna je sterren verdwijnen. Hoe meer sterren je echter hebt, hoe moeilijker het is om ze kwijt te raken.

Maar natuurlijk kan je je ook doodvechten en gelukkig zijn er een heleboel wapens. Deze wapens zijn in een aantal soorten onderverdeeld, van elke soort kan je er één bij je dragen. Zo kan je maar één type shotgun meesjouwen en ook maar één type pistool. Alle wapens hebben hun plus- en minpunten en een heleboel wapens zijn (logischerwijs) sterker dan anderen. Wel is het soms jammer dat je maar één gun van elk slot kan meezeulen. Zo had ik laatst bijvoorbeeld het probleem dat ik een sub-machinegun wou dragen terwijl ik met een jetpack (já die zit er ook in) vloog. Met een jetpack kan je echter alleen met éénhandige wapens schieten, terwijl de sterkste submachinegun (die ik had) tweehandig was. Dus moest ik voor een minder sterke sub-maschinegun kiezen die wel éénhandig was. Dat kan soms vervelend zijn.

Nog niet afgelopen

En zelfs nadat ik alle mi ies gedaan had was er nog een heleboel te doen! Het is ook zo'n gigantisch gebied San Andreas, en bijna overal is wel iets te ontdekken of te doen. Of je nu in de stad opeens een disco ziet die je nog nooit was opgevallen of dat je ergens in de woestijn een dumpplaats voor lijken vindt (met een auto erbij die ze gedumpt heeft!), er is altijd wel wat te doen. Ook de vele 'kleine' mi ies die je nog kan doen (zoals bijvoorbeeld voor politieagentje spelen, met een truck ergens heen rijden onder tijdsdruk of bijvoorbeeld illegale straatraces) zijn erg leuk en rekken de speeltijd (in de positieve zin) erg én je leert er de steden beter door kennen, waardoor je echt het gevoel hebt dat je in de game zit. Dat is eigenlijk ook wel het allergrootste pluspunt van San Andreas: De sfeer.

Minpunten

Maar zelfs aan een geweldig spel zoals San Andreas kleven minpunten. Als grootste minpunt wil ik de AI noemen. Deze is soms net zo dom als het achtereinde van een Poolse natuurkundedocente (humor die je alleen maar snapt als je mij beter kent). Vooral in het verkeer is de AI soms oliedom. Als je op de snelweg iets zachter rijd dan hen knallen ze zo pardoes tegen je op, terwijl je zou verwachten dat ze dan ook iets afremmen. Ook de AI van aanvallende mensen is soms erg nep. Als je bijvoorbeeld ganggebied overneemt, kan het gebeuren dat een sloot tegenstanders eerst van je wegrent, daarna naar de andere kant van de straat oversteekt, en daarna naar jou toe rent, terwijl je als normaal persoon zou verwachten dat ze recht naar jou toekomen.

Verder zitten er in San Andreas nog best aardig wat bugs, ondanks de patch. Zo komt het nog wel eens voor dat auto's letterlijk in je eigen auto rijden, waarna je de auto niet meer kan bewegen en hij gedoemd is te ontploffen. Ook wil het spel nog wel eens crashen, vooral als je in een winkel of bij een kapper bent.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou