Grand Theft Auto IV Review door Kees | Gamer.nl

Een tijdje geleden dat ik de moeite nam een spel onder handen te nemen. In een recensie, dan wel. Want als er iemand kritisch is op spellen dan ben ik het wel. Na een hoop recensies is het maar te hopen dat een game je zo fascineert dat alleen de ervaring bij je overblijft, en niet alle humps en bumps along the way. Aangezien ik voor Nederlands moet oefenen voor de proefwerk week die eraan zit te komen, vond ik het wel een goed excuus om jullie te vertellen waarom GTA IV een goed of slecht spel is. Verwacht dan ook veel Nederlandse termen, een hoop pleonasmes en tonnen beeldspraak.De neven Bellic: het verhaal

Niko Bellic, een immigr… Wacht eens even… Waarom zit ik dit uit te leggen? Volgens mij kent iedereen het verhaal van GTA IV inmiddels binnenstebuiten. Ik begin wel gewoon met de recensie.

Deze is voor onze Nederlandse eer, stomme Rus!

Hey, it's an ugly city!

Dat is althans wat Niko Bellic zo nu en dan schreeuwt wanneer hij een willekeurige voetganger de onderkant van zijn auto laat zien. Maar je kan er donders goed op rekenen dat dit bepaald geen lelijke stad is! Vanaf het moment dat de skyline van Liberty City in beeld komt, weet je dat je goed zit. Medelijden met de bezwete en vierkant geoogde programmeurs van het spel kan je wel hebben. De tijd die hierin moet zitten is een ongelofelijk. Hoewel op het eerste oog Liberty City er een beetje blokkig en warrig uit kan zien, wordt dat allemaal goedgemaakt met de hoeveelheid detail die Rockstar ons levert. Tuurlijk, hier en daar duiken wat gebouwen op en vastzitten in een muur is niet onmogelijk, maar wat wil je met zo'n gigantisch speeloppervlak.

Wat betreft personages is GTA IV fraai. Niko Bellic heeft aardig wat mee-eters op zijn gezicht en de lippen bewegen goed met dialogen mee. Elk personage is goed van elkaar te onderscheiden en ze hebben allemaal hun eigen kenmerken. Je zal nooit de opgefokte en steroïde-verslaafde Brucie verwarren met de wietrokende Jamaicaan Little Jacob. Er is zeker heel wat werk in gestoken en het werpt zijn vruchten af; GTA IV mag er wezen, en niet zo'n beetje ook.

I'm not asking you, I'm telling you! Do this!

In de wereld van Liberty City is niemand veilig; iedereen wordt verraden, neergeknald, overgereden, bestolen en bedrogen. Als er iets is waar Rockstar goed in is, is het wel dat ze je constant op het verkeerde been weten te zetten. Net nu je denkt iemand te kennen, peert hij hem met je pegels of heb je een huurmoordenaar op je voeten.

Cloverfield kwam langs.

De scènes tu endoor zijn goed te volgen, mits je niet opgescheept zit met Little Jacob, die praat alsof hij rechtstreeks uit een Bob Marley-tent komt wandelen. Het is leuk dat je af en toe je eigen weg in mag slaan en keuzes mag maken. Immers, met zo'n grote vrije wereld is het wreed je op hetzelfde pad te houden. Zo mag je besli en of je iemand neerschiet of laat gaan, of je voor iemand werkt of diegene verraad enzovoort.

Welcome to America.

Er zijn meerdere manieren je te verplaatsen in GTA IV. Nummer één is natuurlijk Ye Olde Car Steal. Sleur iemand uit z'n auto en rijd weg net wanneer deze probeert zijn auto terug te pakken. De eigenaar blijft aan de hendel hangen en veel plezier met de mogelijkheden. Nummer twee is de taxi; ergens in het begin krijg je de kans Roman's taxi-service te gebruiken, gehele gratis. Ook kan je er een aanhouden op straat. Nummer drie is de trein of metro. Deze kost ook geld maar je kan grote afstanden afleggen in korte periodes, wat erg handig is.

Gooi daar scooters, helicopters, terreinwagens, sportauto's, boten en bu en in en je hebt de ingrediënten voor een beperkt GTA-a ortiment. Er zijn zeker meer keuzes geweest in een GTA-spel en het is een teleurstelling dat je geen vliegtuigen op kan pikken op het vliegveld van Liberty City. Dat was namelijk juist wat we misten bij concurrent Saints Row. Al met al geeft GTA je ruim de mogelijkheid een manier van transporteren te kiezen.

I need someone taken care of...

De gameplay in GTA IV is niet moeilijk onder de knie te krijgen. Je krijgt af en toe wapens van vrienden maar krijgt ook de mogelijkheid ze te kopen in een winkeltje in een gure steeg. Met één knop kan je schuilen achter welk voorwerp dan ook. Daarvandaan kan je blind schieten en hopen iemand te raken, of richten, waarmee je de kans loopt beschoten te worden. Je kan springen, duiken, hurken en meer. De auto's sturen bijzonder realistisch en dat maakt het alleen maar leuker als je een bizarre stunt uithaalt. Je kan vanuit auto's schieten of granaatjes werpen. Blijf dan niet in de buurt want binnen een radius van 10 meter wordt iedereen naar de eeuwige jachtvelden gebracht.

Ladies, this is Roman Bellic!

Één van de vooruitgangen in GTA IV is de mogelijkheid je mobiele telefoon te gebruiken. Je kan zomaar wat nummers bellen en hopen iemand aan de lijn te krijgen, of één van je makkers bellen om te gaan bowlen, zuipen of zelfs een heli-vlucht te maken. Er zijn tal nieuwe mogelijkheden zoals het internet, waarmee je mails kan lezen, sturen en er verschijnen zelfs wat spammailtjes in je inbox.

De soundtrack van GTA IV is indrukwekkend. Er is duidelijk huiswerk gedaan bij Rockstar en er zijn heel wat zakken geld over de toonbank gegaan voor de licentie voor al deze liedjes. Van tijdloze kla iekers tot straight-forward Jazz is alles te verkrijgen op één van de radiostations in Liberty City.