Emergence Day. De Locust komen naar aarde, met als doel de aarde te vernietigen. Dit moet voorkomen worden, Marcus Fenix gaat samen met zijn squad op pad om iedere Locust die in hun weg zit een paar kilo lood in hun hoofd te planten. Dit is Gears of War! Gears of War is, voor de verandering en third-person shooter, waarbij je de spierbundel Marcus Fenix speelt. Hij zal met zijn maten, Dom, Baird en Cole moeten voorkomen dat de wereld vernietigd word door monsters met sprinkhaanhoofden, genaamd; de Locust. Oftewel, het verhaal kan je niet echt origineel noemen.

Gelukkig is het verhaal van een game maar bijzaak, want waar een game echt om draait doet Gears of War gewoon erg goed. De game begint in een verlaten, oude gevangenis waar nog één gevangene is. En dat is héél toevallig onze hoofdpersoon! De COG (menselijke soldaten) hebben namelijk alle moeite de Locust te stoppen en ze kunnen dan ook alle hulp gebruiken. Als je uiteindelijk uit de gevangenis ontsnapt ben, begint het avontuur pas echt.

Veel over het verhaal ga ik je niet vertellen, kom daar zelf maar achter. Over de gameplay echter wel, want wat is die toch geweldig! Gears of war draait namelijk vooral om dekking zoeken. Zonder dekking ben je namelijk nergens en zal je binnen de kortste keren dood op de grond liggen. Wat ook erg meehelpt is dat dit dekking zoeken erg goed werkt. Je doet dit alleen maar met de A-knop. Als je dicht bij een muurtje ben, waar je dekking achter te zoeken druk je simpel op de A-knop. Makkelijker kan niet, toch? Naast dekking zoeken is het ook nog erg aan te raden om in beweging te blijven en kogels te ontwijken door weg te duiken, springen of rennen. Ook dit gebeurt allemaal met de A-knop. Ik hoor je al denken; 'Werkt het wel goed als je zoveel mogelijkheden met één knop hebt?'. Het antwoord is zonder twijfel; ja! Het is mij namelijk zelden voorgekomen dat je wegduikt, in plaats van dekking zoeken of andersom dus het werkt gewoon erg goed.

Van links naar rechts: Baird, Cole, Marcus, Dom

Naast het dekking zoeken is er ook een ander nieuw gameplay-element, namelijk het herladen. Waar je normaal gesproken gewoon moet wachten tot je magazijn weer in je wapen word gepropt, kan je het nu zelf doen. Niet helemaal natuurlijk, maar je hebt in ieder geval invloed op je herlaadpogingen. Met één druk op de knop begin je met herladen. Hierdoor verschijnt rechtsboven in beeld een balkje met een streep erin. Door goed te timen zet je het streepje op de juiste plaats stil. Als je dit perfect doe, herlaadt je erg snel en doen de kogels die je de komende 10 seconden afvuurt meer schade dan normaal. Als je echter veel te laat of veel te vroeg het streepje stil zet, valt je wapen voor een bepaalde tijd op slot en kan je even niet meer schieten. Dit is wel een leuke en originele minigame die in het spel verwerkt wordt.

Qua wapens is deze game nog vrij origineel, we zien hier wapens die we niet vaak eerder in een game hebben gezien. Voorbeelden zijn; Hammer of Dawn, Torque Bow, Boomshot, Lancer, Grenade Tags en de Shotgun. De laatste twee zijn zeker wel vaker in games voorgekomen, maar toch bevatten ze allemaal wel iets speciaals. Zo is de Shotgun van korte afstanden erg krachtig. Niet zo héél bijzonder voor een Shotgun, maar het is wel schitterend hoe je tegenstander geweldig uit elkaar 'splat' door een goed geplaatst schot. Dit ziet er werkelijk schitterend uit en het geeft je toch wel een voldoening als je tegenstanders lichaam op je beeldscherm zit vastgeplakt. Grenades zijn ook erg vaak in andere games voorgekomen, maar niet in de vorm van Grenade Tags. Speciaal aan deze dingen zijn dat je ze niet alleen kan gooien, maar ook van dichtbij aan iemand vastmaken. Ook dit geeft een zeer smakelijk beeld. Ook de Lancer is niet bijster origineel. Het is te vergelijken met een automatisch machinegeweer. Maar ook hier is één ding erg speciaal, je kunt namelijk niet met dit wapen slaan, maar wel zagen. Ja, je leest het goed, er zit een kettingzaag op dit wapen. Het is niet voor niets dat dit voor veel mensen de favoriete kill is, want het ziet er schitterend en weer erg smakelijk uit als het bloed uit de tegenstanders hoofd tegen je beeldscherm plakt. Heerlijk!

Dan hebben we nog de Boomshot, te vergelijken met een RPG (nee, geen Role Playing Game). Een bijzonder krachtig schot dat ook menig sprinkhaankoppen doet opblazen. Erg handig als je tegenstander vlak bij elkaar staat om drie kills in één schot te maken. De Torque Bow is het beste te vergelijken met een vlammende pijl en boog. Je schiet een vlammende pijl op iemand af dit in zijn huid vast blijft zitten, waarna hij vervolgens ontploft. En ook dan zie je je tegenstander nooit meer terug in grotere stukken dan 2 centimeter. Als afsluiting dan nog de Hammer of Dawn, die nergens mee te vergelijken is met hedendaagse wapens. Het is een wapen dat gebruikt maakt van satellieten in de ruimte. Als je ongeveer 3 seconden op je tegenstander gericht sta en je vuurt, komt er een enorme lichtstraal uit de lucht die alles en iedereen in de buurt opblaast. Ook dit wordt schitterend op het beeld weergegeven.

Je zou het niet verwachten van dit soort ranzige shooters, maar er zit in deze zelfs nog humor!

De gesprekken tussen je teamleden zijn oerdroog, dat altijd wel een glimlachje op je gezicht tovert. Er gaat bijna geen gesprek voorbij zonder domme en droge opmerkingen, meestal vol met ironie en sarcasme.

Na een gameplay waar eigenlijk niets op aan te merken is, hebben we nog een belangrijk onderdeel waar niets op aan te merken is. Ik heb het hier over de graphics, na een jaar tijd kan het nog perfect mee en dat op 30fps zonder framedrops! Omgevingen, personages, wapens, gebouwen. Het ziet er allemaal schitterend uit.

Bovendien is de game in de co-op met twee mensen te spelen. De host speelt met Marcus, de gast neemt Dom in bezit. Ok, twee mensen is misschien niet helemaal geweldig na de 4 speler co-op van Halo 3, maar we hebben het hier wel over een game die al een jaar in de winkels ligt. Bovendien is het met 2 mensen erg vermakelijk en zou het met 4 mensen gewoon te saai worden omdat het te makkelijk is. Een 4 speler co-op zou dan ook compleet overbodig zijn. Co-op is trouwens mogelijk in split-screen, System Link en natuurlijk over Xbox LIVE.

Wat overigens wel erg jammer is, is dat je door de singleplayer vrij snel doorheen bent. Vooral op Casual ben je er al in 4 uur doorheen. Op Insane kan je echter wel minstens 3x zo lang aan de bak, wil je het helemaal uitspelen.

Behalve de duur is er eigenlijk weinig aan te merken op de singleplayer in Gears of War. Ja, er zitten een aantal bugs in maar dat is in elke game dus dat is een beetje flauw als je daar een minpunt voor maakt. Máár we hebben het hier wel over Gears of War, en Gears of War bevat ook online multiplayer. En raad eens, deze is minstens net zo goed als de singleplayer.

Want alles in de singleplayer is ook in de multiplayer van de partij. Alle wapens, personages en grafische pracht is daar ook van de partij. Er zijn 4 gamemodes die niet erg origineel zijn; Warzone, Execution, Assassination en Annex. Warzone is gewoon hetzelfde als Team Deathmatch en de andere twee verschillen niet echt veel. Annex is een aangepaste versie van Capture the Flag, maar die is niet echt indrukwekkend. Het is wel een vereiste om echt met je team te spelen, individueel ben je sowieso kansloos. Dan zijn er nog 14 maps die zo klein en briljant gemaakt zijn dat er geen campers in de game voorkomen. Bovendien is een potje vrij snel voorbij zodat je weer snel na je dood aan de slag kan gaan. Kortom, de multiplayer is minstens net zo goed als de singleplayer wat betekent dat we hier met een klassieker te maken hebben.

Volgende week The Elder Scrolls IV: Oblivion!