Het eerste deel van de Forza Motorsport serie moest de directe concurrent van Sony's Gran Turismo zijn. In principe was niemand die dit geloofde, maar toen de game uitkwam stond iedereen versteld van deze game. Hij was namelijk ontzettend goed en kom wel degelijk de concurrentie aan. Kan het tweede deel ook de concurrentie aan met het vijfde deel van Gran Turismo?

Nadat we het cd'tje in de Xbox360 geschoven hebben, komen we terecht in het hoofdmenu. Hier vinden we de secties Arcade, Career, Multiplayer en natuurlijk de Options. De Arcade mode is lang niet zo arcade als je zou denken. Forza Motorsprot 2 heeft zich namelijk volledig gericht realisme en dat is te merken ook. Die Arcade mode zit er dan ook meer in, in het kader van snel en moeiteloos een race rijden. Echter, op deze Arcade mode ben je snel uitgekeken, tenzij je gelijk die achievements wilt hebben.

Dan gaan we naar de mode waar het hele spel om draait; de Career mode (die ongeveer 200 (!) uur duurt). Voordat je ook maar aan een race beginnen kan, krijg je de keuze uit drie verschillende regio's; Europa, Azië en Noord-Amerika. Veel betekenis heeft deze keuze echter niet, je kan gewoon racen op elk circuit, het duurt alleen wat langer voordat je de auto's uit de andere regio's kan unlocken. Zonder enige twijfel selecteer ik natuurlijk Europa. Vervolgens krijg je de keuze uit 6 Europese auto's en beslis wat je eerste auto is. Na een Audi TT Quattro gekozen te hebben kan het echte feest beginnen. Er zitten overigens meer dan 300 auto's in Forza 2, die langzaamaan steeds meer bijgevuld wordt door middel van Car Packs. Die 6 auto's die je voorgeschoteld krijgt is dus slechts een zeer kleine collectie van wat je later allemaal in je bezit kunt krijgen.

Nadat je je eerste races gereden hebt en aardig wat credits verzameld hebt, zijn er een aantal dingen waar je die credits aan kan besteden; het is bijvoorbeeld een idee om een geheel nieuwe auto te kopen, of je doet het verstandiger en goedkoper door een aantal onderdelen te kopen voor je oudere auto. Deze onderdelen zijn een stuk goedkoper als een hele nieuwe auto en de resultaten zijn hetzelfde. Denk nu niet dat Forza meer een straatrace game is zoals Need for Speed, want het uitbreiden van je auto is hier vele malen uitgebreider en realistischer. Voordat je een onderdeel koopt, moet je wel nadenken of het handig is. Door er bijvoorbeeld een geheel nieuw motorblok in te gooien krijg je wel meer pk en topsnelheid, maar dat gaat ten koste van de handelbaarheid van je auto. Het is dan ook zeker niet aan te raden om een Jaguar E-Type uit 1961 vol te stoppen met dit soort zooi, want hij zal compleet onbestuurbaar worden.

Dit klinkt allemaal zeer realistisch en, gelukkig, is dit ook realistisch. Soms komt een beter onderdeel helemaal niet goed uit de verf, dus is het verstandig goed na te denken voor je koop. Maar het werkt dus ook andersom. Als je besluit je velgen wat groter te maken heeft dit zeer grote nadelen. Dat materiaal is vrij zwaar dus het zal het gewicht van je auto niet goed doen. Hierdoor gaan de topsnelheid, acceleratie en zelfs de remmen achteruit. Het bijkomende voordeel is dat het niet alleen mooi is, maar het verbeterd de wegligging. Soms moet je dus wat aspecten inleveren om het andere beter te laten worden.

Hetzelfde geldt voor het instellen van je auto. Dit is zo mogelijk nog realistischer uitgewerkt als de opvoerfunctie. In deze functie is het aanpassen van je bandenspanning, versnellingsbak, vering, downforce, remmen, differentieel en nog een aantal dingen mogelijk. Je kunt je zelf wel voorstellen wat voor mogelijkheden daarmee zijn en op hoeveel manieren je je wagen in kan stellen. Mocht je niet zo'n techneut zijn, geen probleem. Alles staat netjes uitgelegd wat alles inhoudt en wat het veranderd. Het is dus mogelijk zonder enige kennis van auto's geweldige instellingen te maken.

Of een auto nou goed of slecht is, wordt gedefinieerd met de zogenaamde Performance Index. Deze bevat een letter met een bijbehorend getal, dat loopt van 100 tot 999. Hoe hoger het getal, hoe beter de auto. De letters geven eigenlijk precies hetzelfde aan, maar dan in een kleinere schaal. Deze letters zijn van slecht naar goed; D, (Standaard productie auto's) C, (Sport productie auto's) B, (Prestatiegerichte productie auto's) A, (Extreem prestatiegerichte productie auto's) S, (Supercars) en U (Unlimited), waar er slechts twee van in de game zitten. Het is echter mogelijk om van een D of C auto een U te maken door hem extreem op te voeren. Het is, bij wijze van spreken, dus mogelijk een simpele Golf net zo snel te laten rijden als een Ferrari Enzo. Naast alle productie auto's hebben we ook nog het zwaardere geschut. Namelijk de officiële Race Cars. Denk hierbij aan de dik gesponsorde GT auto's of aan de wagens die ook aan de 24 uur aan Le Mans deelnemen. Deze Race Cars zijn nog verdeeld in vier klassen; R4, R3, R2, R1. Dit om toch een beetje duidelijk te maken wat nou de beste Race Cars zijn en de mindere.

In Forza Motorsport 2 gaat het winnen vooral om de Credits, maar ook op het behalen van het volgende level. Zoals gewoonlijk begin je in level 1 en eindigt het uiteindelijk bij level 50. Je stijgt in level bij het verdienen van Credits, oftewel races winnen. Zodra je in level stijgt krijg je steeds meer auto's tot je beschikking en bovendien vallen er handige en nuttige kortingen te verdienen. Denk aan 25% korting aan een auto, of 75% korting op een nieuw onderdeel. Ook heb je een stijging in level nodig om veder te kunnen komen in de game, want al de toernooien moeten nog unlockt worden. Het level systeem werkt in ieder geval vrij verslavend en dat is een goed teken.

[url=http://www.gamer.nl/images/content/PjotrStroganov/200706/1180983582_6_4.jpg