FIFA 09 review door roelofzen | Gamer.nl

Vanavond is het dan eindelijk zover. Bu en, treinen, fietsen en bommenwerpers vol Tukkers en Friezen trekken naar de Rotterdamse Kuip voor de bekerfinale van het seizoen 08/09. Zo'n wedstrijd speelt zich maar een keer in het jaar af, en wat hoort er bij een bekerfinale? Juist ja, voorspellingen. Alle analytici voelen zich geroepen om een uitgebreide voorbeschouwing in de krant te zetten in de hoop dat het gelezen wordt. Echter, dit pakken ze volledig verkeerd aan. Ik voorspel een 2-3 overwinning. Niet gebaseerd op ellenlang studeren op allerlei cijfertjes, nee.. dit is een voorspelling door het spelen van een potje Fifa 09.

Fifa 2009, het nieuwe deel in de langlopende sport serie, een serie die erg populair is, niet in de minste plaats door alle commercie die er omheen hangt. Elk jaar een nieuw deel, elk jaar alles anders, elk jaar alles beter. Loze beloftes als je het mij vraagt. Daarom heb ik deel 7 destijds lekker in de winkel laten liggen, de teleurstelling zat rijkelijk diep na deel 6, die ik op de pc speelde. Vroeger speelde ik Fifa altijd op de pc, simpelweg omdat ik geen zin had het voor een console te kopen, en omdat het op de pc destijds op een mysterieuze manier veel goedkoper was. Vooral de laatste jaren werd pijnlijk duidelijk dat de pc versies van de verschillende Fifa's in chronologische volgorde steeds verder achtergesteld werden. Dat was bij 09 ook het geval las ik op diverse fora, dus er zat niks anders op dan het aan te schaffen voor de xbox360.

Terwijl ik het spel in mijn Xbox stopte, viel me al gelijk het hoesje op. Deze leek erg veel op het hoesje van Fifa 08, met weer Ronaldinho (een zwaar overschatte straatvoetballer), en de vechtvoetballer Wayne Rooney op de voorkant. Aparte combinatie, maargoed, dit zijn wel spelers die veel mensen aanspreken en natuurlijk wereldberoemd zijn. Een paar minuten later, nadat ik het hoesje uiterst nauwkeurig vergeleken heb met dat van Fifa 08, startte ik het spel dan maar op. Wat gelijk opvalt, net zoals bij de hoesjes, was dat het introfilmpje bijna identiek was aan dat van 08. Ditzelfde gold voor de menu's, iets wat ik wel prettig vond omdat ik niet alles weer uit hoefde te vogelen. De menu's werken trouwens heerlijk in Fifa, alles gaat erg soepel en loopt vloeiend in elkaar over. Je kunt hier de instellingen aanpa en, op Xbox Live gaan of een van de andere speltypen beginnen. Ik begon met een oefenpotje.

Meteen voordat de wedstrijd goed en wel begonnen was, zag ik dat ik meteen de camera kon gaan tweaken. Deze stond veel te dicht op het veld waardoor alles onoverzichtelijk werd. Nadat ik dit echter eenmaal gedaan had en ik had overzicht had, besefte ik mij dat dit het beste voetbalspel was dat ik ooit gespeeld had. In principe werkt de besturing hetzelfde als in Fifa 08, echter, alle minpunten van 08 zijn eruit gehaald en verbeterd in 09. Het pa en gaat erg soepel nu, je moet zelf de kracht van de pa bepalen, wat erg realistisch overkomt. Ook het schieten is verbeterd, het gaat vele malen soepeler. De bal kan er in deel 9 ook op werkelijk alle denkbare manier ingaan, denk aan een bal die via een verdediger in de goal valt of een effect schot met de buitenkant voet. Behalve het verbeterde schiet en pa systeem zijn ook de tackles verbeterd. Haal je een speler met 2 benen van achteren neer, dan ziet het er ook echt uit als een aanslag. Dit was vroeger in Fifa wel eens anders..

Bij zo'n aanslag zal de scheidrechter geen enkele twijfel tonen en meteen rood trekken. De scheidsrechter is streng geworden, besefte ik. Voor overtredingen waarna voordeel wordt gegeven worden tegenwoordig in Fifa gele kaarten getrokken, dit zouden ze in het echte voetbal ook wel eens mogen gaan doen. Ik ben de makers van Fifa erg dankbaar voor deze goede scheidsrechters, dit zorgt er namelijk voor een erg realistisch beeld. Al verdient C.Ronaldo het soms gewoon om een schop te krijgen.. Maargoed, het is in Fifa ook wel mooi om spelers van Ronaldo(Cristiano Ronaldo, niet die dikke uit Brazilië) te besturen. Het trucsysteem werkt als een trein en met een beetje oefening draai je de tegenstander helemaal dol. De besturing is namelijk ook erg goed als we kijken naar het maken van trucjes, je moet er zeker wel wat tijd in steken voordat je een truc veilloos beheerst, waardoor leken zich niet aan de goddelijke kunstjes van deze wereld kunnen wagen en het bij een simpele sprint moeten laten.

De besturing van het spel is dus sterk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, de snelheid van het spel is dit ook. Er is geen tijd meer om de bal rustig rond te laten gaan, je voelt meteen de hete adem van de tegenpartij in de nek. Maar als de tegenpartij dan met veel druk naar voren gaat spelen, hoeft het ook maar enkele seconden te duren voordat je via een steekpa voor de vijandelijke keeper staat. Doordat dit allemaal heel snel gaat, is ook het tactische aspect sterk verbeterd. Ik geloof namelijk dat dit met elkaar te maken heeft. Doordat alles veel sneller gaat, moet je constant letten op de manier waarop je spelers rondlopen op het veld. Dit zorgt voor nog wat extra druk en spanning tijdens het spelen. Het tactische aspect in 09 is hierdoor echt veel belangrijker geworden. Gelukkig hebben de makers hier rekening mee gehouden en is er een handig systeem ontwikkeld waarmee je tijdens het spelen van een potje snel de tactiek aan kan pa en. Dit doe je doormiddel van de vierpunt-toets. Ook kan je voordat je begint te spelen allerlei tactieken instellen, dit gaat erg diep en is leuk om te doen voordat je begint te spelen.

Natuurlijk is al deze extra tactiek handig, maar het draait gelukkig nog om de skills. Je moet de besturing leren kennen en leren beheersen, je moet gewend raken aan bepaalde spelsituaties. Wat ik altijd uitermate geschikt vind om hier kennis mee te maken, is het speltype Coach. Je wordt hierin trainer van een club om vervolgens aan bepaalde doelstellingen te voldoen. Ook moet je besli ingen nemen over sponsors en vragen voor de pers beantwoorden. Deze zijn echter niet echt diepgaand en voegen niks toe. Als straf van het foutief beantwoorden van een vraag kan bijvoorbeeld het moraal van je wi elspelers omlaag gaan. Dit doet me weinig, ze staan niet voor niets wi el. Als je enkele seizoenen doorgaat met je eigen team zul je ook nieuwe spelers moeten inpa en. Dit ook nog niet helemaal perfect uitgewerkt, vaak zul je zien dat de talenten die je scouting voor je vindt ongeveer dezelfde eigenschappen hebben als de spelers die je al hebt. De schouting doet dit dus voor je, je hoeft het niet zelf te doen. Persoonlijk heb ik het niet zo op met al deze extra features, laat mij dus maar online gaan nadat ik het eerste seizoen meteen kampioen ben geworden.

Want online spelen, daar is Fifa 09 geniaal in. Via het menu kan je binnen enkele seconden een match opstarten, hierbij wordt automatisch een tegenstander gezocht met ongeveer dezelfde kwaliteit als jijzelf bezit. Deze potjes duren niet te lang en niet te kort. Ook is er geen lag, of andere dingen die waar je jezelf aan kan ergeren, op af en toe een buitenspelgeval na. Behalve de gewone Ranked Matches kan je ook andere online speltypen doen, zoals 'be a pro', waarin je zelf een speler bestuurd en de andere tien speler bestuurd worden door andere mensen. Ik moet helaas eerlijk bekennen dat ik ditzelf absoluut niet leuk vind om te doen, laat mij maar een heel team besturen. Om dan meteen te stellen dat het een slecht speltype is, nee, dat niet. Ik heb op wat fora gekeken en het blijkt dat veel mensen dit erg leuk vinden om te doen. Maar ik kan je verzekeren, als je een voetballiefhebber bent, dat je dit spel online helemaal te gek gaat vinden.

Al met al lijkt Fifa 09 erg veel op zijn voorgangen Fifa 08, maar dit is in dit geval zeker niet slecht. Alle minpunten aan de gameplay zijn eruit gehaald en verbeterd, zoals het pa en. Ook de opgeschroefde spelsnelheid zorgt voor veel meer spelplezier en online kan je het spel uren en uren spelen. Liefhebbers van tacktiek zullen ook hun hart ophalen in deze Fifa, iets wat in vorige delen vrijwel niet mogelijk was. Het is een spel geworden waar je eigenlijk bijna niks op kan aanmerken. Een erg geslaagde evolutie van de Fifa serie en naar mijn mening zeker het beste voetbalspel ooit gemaakt, zoals ook met de nodige (terechte) arrogantie op de achterkant van het hoesje vermeld stond.