Far Cry 2 review door dopsho | Gamer.nl

Die laatste vraag moet ik dan maar gelijk met een nee beantwoorden. Far Cry 2 is geen GOTY 2008. Dat neemt niet weg dat Far Cry 2 een topper is. Nee, jongens het is geen middelmatige game geworden, en al helemaal niet slecht wat her en der nog wel wordt geroepen. Velen verwachtten teveel van de game. Velen hadden een verkeerd beeld van de game. Wie van jullie heeft negers mogen afschieten in het prachtige Afrika? Wie heeft er ooit bij zonsondergang een heel dorp in de fik mogen steken? Welke game heeft ons meer laten zien, en laten genieten van een prachtig continent als Afrika?

Afrika is zoals ik al zei een prachtig continent. Jammer genoeg stikt het van de burgeroorlogen, en lijdt meer dan de helft van de bevolking aan hongersnood. In Far Cry 2 is Afrika zo realistisch mogelijk in beeld gebracht. De graphics zijn werkelijk waar een lust voor het oog. Nog nooit eerder heb ik zulke mooie realistische beelden gezien. Ik ben er van overtuigd dat dit een van de mooiste games ooit is. Niet alleen de graphics zien er goed en realistisch uit, maar er is ook gedacht aan andere dingen als de leveldesign en landschap. Al rijdend door de prachtige jungels van Afrika kwam ik later terecht in verwoestijnde gebergte waar ik gelijk me sniper tevoorschijn haalde, de boel geheel scoutte, en ze daarna één voor

één headshots uitdeelde.

En dat is dus het mooie aan Far Cry 2. Iedereen heeft zijn eigen speelstijl, en de opties zijn erg uitgebreid. Neem je een flamethrower, en zet je alles op klaarlichte dag in brand? Of ga je toch voor de oude vertrouwde A ault Rifle of Light Machine Gun en maai je ze allemaal neer? Mijn eigen favoriet blijft toch wel de Sniper, waarmee ik in alle rust de boel kan checken, een mooie plaats kan kiezen en zodra ik dat allemaal heb gedaan de vijand neerschieten. Ga je voor het plannen en rustig de tijd nemen, of blind op je vertrouwen zien waar en hoe je terecht komt? De keus is aan jou, en dat is iets wat Far Cry 2 erg leuk maakt. Je hebt verschillende speelstijlen, en voor iedereen is er wel wat leuks.

In Far Cry 2 kun je aan het begin zelf kiezen wie je bent. Je hebt de keus uit negen personages. Deze personages verschillen niet alleen in uiterlijk, maar hebben zo ook hun eigen vaardigheden en buddy's. Buddy's zijn vrienden die je in tijden van nood bijstaan. Zodra een mi ie dreigt te mislukken, of jij ernstig verwond bent komt je buddy om je te helpen. Jammer genoeg respawnen je buddy's nooit. Zodra ze dus een keer doodgaan, zijn ze voor altijd dood. Je buddy's hebben dezelfde taak als jou. Ze helpen jou om 'The Jackal' uit te schakelen. The Jackal is een nogal apart figuur die de oorlog tu en 2 partijen in Afrika in leven houdt, en beide kanten van wapens voorziet. Het is aan jou de taak om The Jackal uit te schakelen door de 2 partijen tegen elkaar uit te spelen. Om steeds dichter bij The Jackal te komen moet je bepaalde mi ies spelen. Wie je als opdrachtgever neemt is geheel aan jouw, maar heeft wel invloed op het verhaal.

Het verhaal van Far Cry 2 kan wel in een keer stopgezet worden, waardoor je opnieuw mag beginnen. Waarom? De game barst namelijk van de bugs. Als je niet vaak genoeg saved, of een keer per ongeluk over elkaar heen saved kan het zomaar een keer zijn dat je vast komt te zitten door een bug. Dit kan je de makers moeilijk kwalijk nemen, want zo makkelijk is het niet om een bugvrije game te maken die zich in een free-roaming wereld afspeelt. Dat Far Cry 2 zich afspeelt in een free-roaming wereld is natuurlijk prachtig. Het is ook één van de weinige games die dit (goed) doet. Om de spanning hoog te houden, en het niet té relaxt te maken hebben de makers overal op de map guardpost geplaatst. De naam zeg het al; het zijn posten met (vijandige) troepen die erg moeilijk doen als je er langs wilt. Met erg moeilijk bedoel ik dat ze je overrijden, of gelijk een kogel door je kop heen jagen. Deze guardposts worden verschrikkelijk irritant. Er zijn er gewoon te veel van.

Uiteindelijk is Far Cry 2 al met al een heerlijke game. Velen oordelen op een verkeerde manier over Far Cry 2. Far Cry 2 is geen lineare shooter als Call of Duty of Killzone waar je door de levels heen moet rennen. Far Cry 2 is een game waar je rustig de tijd voor moet nemen. Die je op een relaxte manier moet spelen. Genieten van Afrika. Je moet rustig de tijd nemen voor Far Cry 2, en dan zal je zien dat het absoluut een topper is. Mi chien geen GOTY2008, maar ab-so-luut een topper.