Laatste tijd niet echt veel zin meer om te gamen. GTA IV duurt te lang om te laden, Shift begint eentonig te worden, en aan Fallout 3 begin ik al niet meer. Nou, ik kom een keertje langs in de plaatselijke gamewinkel en daar lag DiRT2. Leuke screenshots en previews gezien, en ik had mijn pinpas voor de kapper bij me. Toch maar even doen dan. Kan nog wel.

Na een mooi intro met allerlei racers zoals Ken Block en Travis Pastrana, werd ik volgens mij wakker ergens in een heel druk stukje stad. Telefoon werd opgepakt, Travis belde voor informatie geving. Je keeg vanzelf naar een vorige serie Subaru Impreza rallyauto, waarbij Travis duidelijk maakte dat dat ooit Colin McRae's auto was, en ik hem mocht gebruiken. En dan stap je dat kot van je binnen wat je een RV noemt. Je geeft je voor- en achternaam, en je nationaliteit. Je kunt ook kiezen hoe je uitgesproken wordt door de commentatoren (helaas zat mijn naam er niet tussen).

De kaart die op de tafel ligt daar kies je je races. Eerst begin je in Londen, later komen er van allerlei andere steden, landen of gebieden bij. Ik begon met een RallyCross race, een korte indoorbaan die je gewoon als eerste moest eindigen. Kies je moeilijkheidsgraad (Casual is nog makkeljk), de mate van schade aan je auto (alleen uiterlijk, of volledig kwetsbaar), en of je je voertuig wilt instellen. Je loopt vanzelf naar buiten, en dan vertelt Travis je nog iets erover. Je kunt het uiterlijk van de auto kiezen, maar ook de toeter, wat er op je dashboard staat en wat er aan de binnenkant van de ruit bungelt. Een paar schoenen kan zelfs.

Je begint met de race. Battle of Battersea. Twee ronden, één race. Een aantal racers doet mee, veel Amerikanen, soms een Zweed, maar nooit een Nederlander. Zelfs niet als je verder komt in het spel. Aan het begin van een race, krijg je altijd diegene te zien waar je op moet letten. Je begint op volle toeren, schiet weg en dan bij de eerste bocht ging het al mis. Even restarten, daarna weer door. Valt op dat de handling erg realistisch is, maar soms glij je makkelijk weg, soms ineens niet. Dat kan soms vervelend zijn.

Je verdient XP met elke race en je krijgt geld. Hoe meer XP, hoe hoger level je hebt, hoe meer races je kunt doen. Speel twee dagen twee uur per dag met een Xbox 360 controller op je PC en je zit zo op level 20 (ik wel). Soms vragen racers je tegen hun te racen "to see what you're worth", soms moet je team-vormen doen en dan mag je kiezen met wie je rijdt. Vaak als je racet gaat er wel iets mis; rem je te laat dan lig je tegen de muur, te lang driften etc, etc. Zodra dat gebeurt, druk je op ESC en kies je voor Replay. Je kunt terugspoelen naar een punt dat het nog goed ging, en vanaf daar kun je weer verdergaan (op Easy maximaal vijf keer, per hogere moeilijkheid één minder). Leuke functie, en kan heel erg goed van pas komen.

Sommige races win je vaak zonder problemen, maar er is ook groter werk. Je hebt allerlei soorten races:

Trailblazer racen met rallyauto's zonder bijrijder, maar snelle karren op snelle banen. Leukste variant, but it can kill you ingame. Rally Cross is dicht op elkaar racen op kleine banen, komt in verschillende varianten: normaal, Domination, de snelste in het grootste aantal sectoren is de winnaar, en Last Man Standing, wees niet de laatste voor het eind van de timer, of je bent 'af'. Landrush is offroad racen met Trophy Trucks, Buggys, Baja-auto's en Raidwagens. Komt ook in verschillende smaken, normaal, Last Man Standing of Domination. Rally spreekt voor zich, en ook nu met de bekende Schotse bijrijder (errug handig). Speciale modus is het nogal maffe Gate Crasher. Rij met je auto zo snel mogelijk door gele gates die op de weg staan om een timer bij te vullen. Maak de baan af met de meeste poorten en je wint gegarandeerd. Raid: punt-tot-punt races met offroad auto's. Kan met alle offroadauto's die ook in Landrush voorkomen.

Ik heb in tijden niet meer zo veel lol gehad in rally-racen. DiRT 2 is echt weer een typische Colin McRae: altijd het beste eruit halen wat erin zit.