Call of Duty was een unieke ervaring die we toen nog nooit beleefd hadden. Infinity Ward trok ons in de meest intense oorlogsfilm met als gevolg eén van de meest spectaculaire tweede wereldoorloggames ooit. Na een expansion die ze aan een andere ontwikkelaar opgedragen hadden kwam deeltje 2, wat niet veel nieuws bracht, maar alsnog een geweldige ervaring was, en de multiplayer word nog steeds gespeeld. Maar deel 3 was een snel vervolg, niet door de oorspronkelijke ontwikkelaar gemaakt en eigenlijk puur omdat de uitgever het wou. Maar nu is het eindelijk zover, Call of Duty 4, van Infinity Ward zelf. Call of Duty

En dat merk je! Zoals veel shooters begint de game met een training, je leert hoe je schiet, richt, kruipt, sprint en een flinke uithaal geeft met je mes. Als dit saaie routinewerk echter afgelopen is word je zonder duidelijke reden op een vrachtschip gedropt. Maar wat maakt het uit waarom je er bent, zolang er maar genoeg vijanden zijn om een kogel door het hoofd te jagen. En daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Call of Duty 4 blijft een arcadeshooter. Je loopt op het lineaire pad, en als je een vijand ziet vuur je en de vijand valt dood neer, zo hoort het, zo verwacht je het en zo gaat het. Het is in ieder geval duidelijk dat Infinity Ward de game heeft gemaakt, want dit is Call of Duty zoals het hoort, een fijne hectische achtbaanrit met toch een vleugje realisme, wat echter nooit ten koste gaat van het spektakel.

Verhaal

Maar laat me eerst even het 'verhaal' uitleggen. Nou, er is iets met een terrorist, en nog een terrorist, en een aanslag, en een gijzeling en een kernwapen. Dan kunnen we nu door naar de belangrijke dingen.

Nee, even serieus, niemand koopt deze game voor het goede plot, en als je dat wel deed zou je flink bedrogen uitkomen want het verhaal stelt echt compleet niks voor. Het is niets meer dan een excuus om je van het ene slagveld naar het volgende te krijgen

Gameplay

En eenmaal op dat slagveld ben je dat flinterdunne verhaaltje ook allang weer vergeten. Je hebt namelijk niet veel tijd om te denken, te ademen of te rusten. Zodra de eerste kogel gevuurd is begint de complete chaos, overal exploderen granaten, vliegen kogels door muren(daarover later meer) en vallen dooien. Hier geen uitgebreid coversysteem, je moet gewoon bukken achter lage objecten, geen dure squadcommando's, je team doet waar het zelf zin in heeft. CoD4 gaat om knallen, knallen en nog een knallen. En daarvoor is genoeg gereedschap, want de game zit flink vol met wapens! De wapens voelen goed, klinken goed en schieten goed. Je voelt echt de impact van zon wapen. Als je iemand vol in z'n maag knalt met een schotgun vliegt het levenloze lichaam naar achteren, als je iemand in z'n hoofd schiet met een sniper valt 'ie realistisch neer. Iets wat met ragdoll vaak anders gaat. Een mooi moment om terug te komen op die kogels door de muren. CoD4 is namelijk de eerste game die een goed werkende engine heeft die ervoor zorgt dat kogels door bepaalde materialen gaan! Als je iemand in een houten hutje ziet vluchten is het genoeg om een magazijn op de hut leeg te knallen en als je geluk hebt is je doelwit dood. Dit systeem is ook online bruikbaar, en het is natuurlijk wel erg leuk als de ander op de killcam(ook daarover straks meer) ziet dat 'ie net door een willekeurig schot op de muur is omgekomen.

Lengte

Call of Duty 4 heeft dus een geweldige singleplayer mode, die ondanks het slappe verhaal nog steeds een prima reden is om de game te halen. Er is echter een vrij groot minpuntje, en dat is de lengte van de game. Dit is een shooter die je na 6 uurtjes alweer uitgespeeld hebt. En het einde komt ook nog vrij abrupt, met een prachtig laatste level, wat het extra zwaar maakt om zomaar opeens de credits te zien. Dit is zon game waarvan je hoopt dat 'ie nooit ophoud, maarja, het is niet anders, en ik moet toegeven dat het 6 prachtige uurtjes waren. En dan hebben we de multiplayer nog!

Multiplayer

Jaha, als je eenmaal klaar bent met de prachtige singleplayer campaign hoeft de game zeker nog niet terug in de kast, want de serie kennende zit er een hele goede multiplayer mode in!

Sommigen, waaronder ikzelf, hebben al eventjes kunnen proeven aan de MP door middel van de open beta, en dat beviel me toen zeer. Nou is er eigenlijk in de definitieve versie niet zo gek veel veranderd ten opzichte van de beta. Het draait nog steeds om elkaar afknallen in oude vertrouwde modes als Deathmatch, Capture the Flag en Search en Destroy, maar ook wat uniekere modes als Headquarters. Elke mode voelt anders en elk potje vereist een andere strategie(deathmatch even buitengelaten). Bij headquarters moet je een gebouw innemen voordat de vijand dat doet. Lukt dit, dan moet je het gebouw zo lang mogelijk verdedigen voor de vijand, die juist weer moet proberen het gebouw te mollen. Het nadeel is dat het team wat de headquarters op dat moment in bezit heeft geen respawns heeft. Ga je dus dood terwijl jouw team het gebouw met hun leven verdedigt, dan moet je daarna toekijken hoe je team steeds kleiner word en uiteindelijk je laatste teammaat ten onder gaat.

Een ander geweldig puntje wat al een sinds de eerste Call of Duty bestaat is de killcam. Dit handige 'apparaatje' zorgt ervoor dat je kunt zien hoe je vermoord bent. Je krijgt de exacte beelden van het scherm van de ander te zien, en dit zorgt ervoor dat snipen en campen een stuk lastiger worden.

Perks, ranks en upgrades

Waar we ook al even mee mochten stoeien in de beta waren de Perks, Ranks en Upgrades. Het ranksysteem kenden we al van onder andere Halo 3, alleen is het hier tientallen keren beter uitgewerkt. In plaats van voor elke match die je wint, krijg je nu voor elke kill 10 experience. Bij bepaalde aantallen exp. Krijg je een hogere rank, en met een hogere rank krijg je weer nieuwe wapens en perks. De wapens die je verdient kun je ook upgraden, door er bijvoorbeeld een scope op te zetten, of hem een leuk kleurtje te geven. Ooit een M60 met een scope willen hebben? Dan is CoD4 je game! Ook mooi is dat je je eigen klassen kunt maken. Je kiest als main weapon een sniper, daarbij een gedempt pistool, een perk waardoor je kogels dieper door muren gaan en je hebt een perfecte sniperklasse. Zo moet je even experimenteren en voor elke map en mode eigenlijk een goede klasse klaar hebben staan, een hele extra dimensie aan de gameplay!

Maar wat zijn die perks nou eigenlijk? Nou, Perks zijn een soort vaardigheden die je verdient als je bepaalde ranks haalt. Eerst zijn dit eenvoudige dingen als iets meer health en iets meer schade, maar later krijg je echt leuke opties, zoals een perk waardoor je vlak na je door nog een granaat laat vallen, of een perk waarmee je nog snel je pistool trekt om die eikel die je net afschoot een laatste schot te bezorgen. In combinatie met de klassen(elke klasse mag 2 perks) geeft dit een zeer tactische draai aan de gameplay.