Deze review is een vervolg op mijn eigen Singleplayer review van Call of Duty 4: Modern Warfare. Deze singleplayer werd al erg goed door mij ontvangen en werd beloond met een 9. Kan de multiplayer dat nog overtreffen?

Waarom een aparte singleplayer en multiplayer review? Omdat er een wereld van verschil zit tussen deze twee modes. Qua gameplay valt dat wel mee, maar de rest is compleet anders. In de multiplayer werk je namelijk in rangen. Je begint natuurlijk met Rang 1 en het is je doel een zo hoog mogelijke rang te halen.Want door een hoge rang, kan je challenges ontgrendelen. En met die Challenges kan je vooral wapens, maar ook extra vaardigheden en gadgets winnen! Zo heb je bijvoorbeeld voor ieder wapen een Challenge om met dat specifieke wapen 50 online kills te maken. Als jou dat gelukt is, krijg je bijvoorbeeld een 'Red Dot Sight', waardoor je een beter richtsysteem krijgt, als je 100 online kills hebt, kan je een 'Scope' op je wapen zetten, waardoor bereikveld groter word, maar je nauwkeurigheid neemt af. Dit houdt in dat al die wapens die je unlockt heel veel op elkaar lijken, maar met al die gadgets kan jij hem aanpassen zoals jij het wil. Maar dit betekent niet dat iemand van Rang 45 gemakkelijk iemand van Rang 20 doodt, want je wapen wordt er amper beter van. Je past je wapen alleen zo aan dat JIJ er goed mee om kan gaan, in principe wordt de speler dus daardoor beter.

De multiplayer wapens zijn verdeeld in 5 klassen: Assault, Spec Ops, Heavy Gunner, Demolition en Sniper. Bij de Assault Rifles zal je wapens als de AK-47 en M4 Carbine tegenkomen. De Spec Ops zijn vergelijkbare wapens, want hier vind je MP5, AK-74 en zelfs een Uzi. De Heavy Gunner is precies wat de naam al zegt. Daar vind je van die ongelofelijk zware machinegeweren met een magazijn van hier tot Tokyo. Demolition is kort gezegd gewoon een Shotgun, die ontzettend krachtig is van korte afstanden, maar voor langere afstanden dan 6 meter ben je nergens. Bij de Snipers vind je natuurlijk de langeafstandswapens. In totaal zijn er 22 multiplayer wapens, wat betekent dat er honderden combinaties van wapens bestaan. Het zal dan ook niet vaak voorkomen dat je met iemand in een match komt met hetzelfde wapen.

Want je kunt 5 eigen klassen maken. Het is dus handig van iedere soort wapen een klasse te maken. In deze klassen moet je naast je primaire wapen ook nog een secundair wapen kiezen, wat een pistooltje is. Hierbij kan je kiezen tussen vier pistolen, die amper aan te passen zijn. Je kunt beslissen of je hem gedempt maakt of niet. Daarna krijg je de keuze tussen 3 speciale granaat types. De normale 'Frag Grenade', die in vrijwel elke shooter voorkomt, krijg je in ieder geval mee, daarbij krijg je een speciale granaattype mee. Hierbij kan je kiezen tussen de bekende Smoke Grenade, Stun Grenade en de Flash Grenade, beter bekend als Flashbang. Met geen van drieën zal je ooit een tegenstander vermoorden, maar het kan wel een oorzaak van een moord zijn. Vooral de Flashbang en Stun Grenade hebben invloed op je tegenstander. Met een Flashbang kan je je tegenstander verblinden, waardoor die tijdelijk alleen wit licht ziet. Als een Stun Grenade naast je ontploft, raak je voor een tijdje helemaal gedesoriënteerd. Je hoort en ziet lastig, en je beweegt je erg langzaam waardoor het voor je tegenstander weer makkelijker word.

Maar als je eindelijk je wapenkeuze gemaakt hebt, ben je nog lang niet klaar. Want 'last but not least' heb je nog de Perks. Dit zijn speciale vaardigheden die midden in de oorlog wel van toepassing kunnen komen. Bij de 1e Perk kan je kiezen om explosieven mee te nemen, meer granaten of toch maar een Rocket Launcer. Maar de 2e en 3e Perks zijn een stuk interessanter. In de 2e Perk krijg je de keuze nét iets meer health dan andere spelers te krijgen, of dat je kogels iéts meer schade aan doen. Bij de 3e Perk krijg je de mogelijkheid om vlak voordat je dood gaat, snel je pistool uit je zak halen en vlak voor je dood er nog een paar mee te nemen. Of je krijgt de mogelijkheid snel het pinnetje uit je granaat te halen als je dood gaat, waardoor je je lijk opblaast en (hopelijk) iemand anders meeneemt. Eenmaal je Perks besloten, ben je klaar met je klasse en kan je het speelveld op.

En als je eenmaal op dat speelveld ben, merk je dat Call of Duty 4 erg snel in de multiplayer is, je bent constant aan het schieten en hebt geen tijd om even bij te komen. Dit is zeker geen nadeel, want het past perfect in de stijl van Call of Duty 4. Wat ook goed in de stijl past, zijn de mogelijkheden dingen op te roepen na een bepaald aantal kills. Zo kan je na 3 opeenvolgende kills een radar oproepen, die je tegenstanders op je GPS laten verschijnen. Na 5 kills kan je een Airstrike opvragen. En na 7 opeenvolgende kills komt er zelfs een helicopter een minuutje rondzwerven om het andere team uit te roeien. Dit ziet er niet alleen ontzettend mooi uit, het geeft je ook een gevoel van macht en het levert je een heleboel punten op. Te overpowered zijn ze niet, als een heel team op die heli staat te schieten is die binnen een paar seconden al neergestort. Dit heeft dus vooral met teamwork te maken.

Sommige modes zijn ook erg veel op teamwork gericht. Er zijn 13 modes, waarvan er ongeveer de helft vernieuwend zijn en niet eerder zijn voorgekomen in een game. Vooral Sabotage, Headquarters en Search and Destroy zijn aan te raden. Wel erg veel teamwork voor nodig, dus een headset is vereist.