Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth review door Krann | Gamer.nl

Voor het in Engeland gevestigde Headfirst, moet het een helse klus zijn geweest om de hele tijd zijn ambities bij te schaven. De eerste belofte die zij deden was een four player co-op, een grote verscheidenheid aan wapens en een gigantisch verhaallijn in de fictieve wereld van H.P. Lovecraft. Headfirst is vooral ten onder gegaan aan zijn eigen koppigheid, na een ruzie met Bethesda over geld. De helft van het personeel verliet het bedrijf en de twee sequels die ze wouden maken van Call of Cthulhu werden gecanceld. Ik vind dat erg jammer want ik vond CoC een briljante game gebaseerd op de wereld van een briljante schrijver.

Het hoofdpersonage is Jack Walters, een privé-detective met amnesie en heeft hij, volgens zijn psychiaters in het gekkenhuis van het fictieve Arkham, ongevaarlijke schizofrenie. Een beetje cynisch als je ziet, dat hij een zelfmoordpoging doet. Dit alles komt door een gebeurtenis 6 jaar geleden. Jack moest onderhandelen met de leider van een satanische sekte, die je heeft geschaduwd en je als een soort van Me ias of antichrist ziet. Als je in hun gebouw komt zie je overal zelfmoord en menselijke experimenten. Als je een sektelid aanspreekt volgen meestal de beklemende woorden: at last there you are mr. Walters. Waarna dit personage dood wordt geschoten door de politie. Uiteindelijk vind je een ondergrondse tunnel, waarin je iets loslaat. Dan wordt het donker en ga je weer zes jaar vooruit in de tijd. Langzamer aan begint Jack weer dingen te herinneren...Je wordt gebeld door een medewerker van een grootwarenhuis met de mededeling dat in Innsmouth, een klein vi ersdorpje, een van zijn personeelsleden is ontvoerd na een overval. Jij weigert eerst maar ziet daarna een pakketje met een heleboel geld. De sfeer in Innsmouth is echt geweldig langzaam aan kom je er achter wat er aan de hand is in dit troosteloze buitenstaanderhatende dorpje. Ik wil er niks over verklappen, maar het is een H.P Lovecraft waardig verhaal, sci-fi invloeden met een occulte mix. Het is geïnspireerd op het korte verhaal ''The shadow out of time'' en de novelle ''The shadow over Innsmouth''. De interactie met de personages zijn heel erg sterk en het voelt echt alsof je in die wereld zit. Je wordt echt in het verhaal getrokken vooral dankzij de huizen en de locaties die je zoekt in deze game.

De gameplay wordt langzaam opgebouwd, het perspectief is first person. Eerst ben je bezig om heel erg veel deuren open te krijgen, wat de game niet toegankelijk maakt. Na je eerst dag in Innsmouth wordt er ook melee combat en vuurgevechten geïntroduceerd. Wat de sfeer erg bevorderd is het afwezig zijn van een hud, waardoor het schieten gelijk stukken moeilijker wordt. Het puzzelen is niet te makkelijk of te moeilijk. Ik had geen walkthroughs nodig maar het koste me toch redelijk wat moeite om een puzzel te kraken. De actie wordt intens omdat de game erg langzaam is opgebouwd, iets waar ik erg van hou. Ik hoef niet perse honderden mannetjes naar de eeuwige jacht velden te sturen, zoals in Call of Duty. Grafisch stelt de game niet veel voor, in 2005 werden games gemaakt, die ik nog steeds mooi vind. In deze game is de sfeer heel goed, maar de textures zijn niet erg mooi en de animaties zijn niet altijd even soepel. Toen ik deze game had uitgespeeld wilde ik meer.