Budgetgame reviews: LEGO Star Wars II: The Original Trilogy | Gamer.nl

*Zoeeeeefffff! Pieuw! Sjuw Sjuw Fsjieuwj! Ieuw!* Dat is ongeveer Lego Star Wars II: The original Triology fonetisch.

Verhaal

Als je nou nog niet het verhaal van Star Wars kent, moet je wel onder een gigantische steen hebben gewoond de afgelopen 30 jaar. Voor degene die hun steen wel erg knus vonden: Het verhaal gaat over een jongen, Luke Skywalker, die op een zanderige planeet woont. Hij wil daar graag vandaan (het is er niet zo gezellig als onder een steen) en op een dag krijgt hij daar de kans voor. Zo beland hij in een groot avontuur, vol met loeiende lasers, ruimteschepen en lichtzwaarden!

In het eerste deel van Lego Star Wars speelde je de eerste 3 episodes (voor de tijd van Luke) en in dit deel speel je de laatste 3 episodes. Zo kom je langs de Deathstar, Jabba's Palace en op Endor. Het verhaal wordt via cutscenes vertelt. Nou ja, 'vertelt' is mi chien wel iets te veel, want de karakters spreken geen woord. Ze doen alleen een beetje: “Mhmmmhjmmhhhm”. De cutscenes vertellen het verhaal wel in grote lijnen, maar ik kan begrijpen dat als je de films niet hebt gezien je het soms niet meer helemaal volgt.

Gameplay en personages

Je bestuurt zelf altijd één personage en er loopt/lopen altijd nog één of meerdere personen mee. In Story-mode staan de karakters vast (al kan je wel tu en de personages in die mi ie wi elen). In de Freeplay-mode kan je tu en een hele zooi karakters kiezen en tijdens het spelen wi elen. De personages zijn onderverdeeld in 7 soorten met elk hun speciale vaardigheden:

“-Jedi, deze hebben een lichtzwaard en kunnen met de Force dingen beïnvloeden

-Sith, eigenlijk hetzelfde als de Jedi, maar deze kunnen ook “Dark-voorwerpen” beïnvloeden die gewone Jedi's niet kunnen beïnvloeden.

-Close-combat-fighters, hetzelfde als een Jedi, maar ze kunnen geen Force gebruiken

-Shooter, zoals de naam al zegt, kunnen ze schieten. Ook kunnen ze via een grijphaak op platformen komen waar de rest niet kan komen.

-Bounty Hunters, zijn hetzelfde als shooters alleen kunnen deze ook granaatmijnen (het is een soort combi tu en die twee) afvuren en speciale deuren openen.

-Droids, ze hebben geen aanval, maar kunnen wel speciale deuren openen.

-Small, gewone shooter mannetjes, maar ze kunnen door speciale deuren gaan waar de rest te groot voor is.

-Empire, hierbij horen alle slechteriken (die bij the Empire horen, ze kunnen dus van elke bovengenoemde soort horen), ze kunnen door deuren waar de rest niet door kan.”

Er zijn maar liefst 116 (!) karakters te unlocken, hiervan zijn er 68 uit LSWII, 46 kan je vanuit een oude savegame van LSWI laden en je kan er zelf ook nog 2 maken.

Door goed gebruik te maken van de speciale vaardigheden van alle karakters kom je door een level heen. In een level moet je vaak een heleboel vijanden verslaan, een paar puzzeltjes oplo en en daarnaast ook nog een heleboel tonnen/dozen/bomen/en andere voorwerpen kapot maken zodat je wat geld verdient.

Humor

Erg belangrijk in LSWII is de humor. De Lego zit er namelijk niet zomaar in, maar er word erg leuk gebruik gemaakt van de bouwblokjes uit Denemarken. Als je (of een vijand) dood gaat, gaat dat bijvoorbeeld niet zoals normaal in games (je lichaam valt slap neer op de grond), maar 'knalt' het poppetje in een aantal Lego delen uit elkaar. Zo vallen het hoofd, de benen, het lijf etc. allemaal los van elkaar op de grond.

Niet alleen door de Lego is het erg grappig, maar ook door andere dingen. Zo loopt het verhaal soms net iets anders, waardoor het grappig is. Een goed voorbeeld hiervan is in één van de cutscenes: Het licht van de Millennium Falcon valt even uit en als het weer aangaat zie je Han Solo prinses Leia vol op de mond zoenen, waarna Leia Han een keiharde klap in het gezicht geeft! Ook in de game zelf zit genoeg humor, als shooters bijvoorbeeld dicht bij een vijand staan schieten ze niet meer, maar doen ze een Close-combat-aanval. Het grappige hieraan is, is dat bijvoorbeeld Chewbacca niet gewoon een klap geeft, maar meteen de armen van een Stormtrooper er af trekt! Zo is er door de hele game een hoop humor verwerkt!

Voertuigen

Nieuw in LSWII zijn de voertuigen. Er zijn in de meeste levels wel één of meer voertuigen (hieronder vallen ook dieren) te vinden. Je kan er daarna in/op springen en het voertuig besturen. Sommige voertuigen zijn er alleen maar voor de 'sier'(en de lol), maar soms heb je de voertuigen nodig om verder te komen in de levels. Ook de spacelevels zijn verbeterd. Zo kon je in het eerste deel niet zelf rondvliegen, maar dat kan nu wel.

Unlockables

In Lego Star Wars II is een heleboel te unlocken! Ten eerste kan je een hele sloot aan personages (116) unlocken. Ten tweede kan je zogenaamde Powerbricks unlocken, door deze steentjes krijg je er een vaardigheid erbij (lichtzwaarden doen meer schade, geld wordt verdubbeld etc.). Ten derde kan je 'minikits' unlocken, dat zijn voertuigen die je vrijspeelt als je in een level 10 'vliegende voorwerpen'(ik kon ff geen betere omschrijving verzinnen) te pakken. Als 4e kan je ook 'geheime' gebieden vrijspelen. Dat doe je door gouden Legostenen te verzamelen, die verzamel je door in levels iets te doen (genoeg geld verzamelen, minikit unlocken etc.).

De unlockables kan je betalen door in elk level geld te verdienen. Als je een voorwerp kapot schiet/slaat komt er geld uit. En die kan je dan gewoon oppakken. De grootste uitdaging in de unlockables is de game voor de volle 100% uitspelen! Dit kan je namelijk alleen doen als je alles hebt gedaan wat maar kan. Dit betekent: Alle characters, powerbricks, gouden stenen en alle (bonus)levels uitgespeeld/verzameld hebben. En daar kan je best lang mee bezig zijn!

Beeld en geluid

Qua beeld en geluid is het wel goed. De graphics zijn niet zo mooi als we tegenwoordig gewend zijn, maar echt slecht is het ook weer niet. Het geluid is wel erg goed, alle geluidjes zijn erg leuk gedaan en ook de muziek verdient zeker een pluspunt: Overal hoor je namelijk de bekende Star wars muziekjes.

Minpunten

Maar natuurlijk zijn er ook wel wat negatieve kanten. Zo is het spel soms wel erg makkelijk, als je dood gaat moet je ff een seconde wachten, maar daarna sta je er meteen weer. Ook zal je bijna nooit vast komen te zitten. Het enige moeilijke aan de game is om alle unlockables vrij te spelen. Sommige zijn namelijk wel erg moeilijk in de levels verstopt! De camera wil ook niet altijd meewerken, meestal staat hij wel goed, maar af en toe gaat hij zo staan dat je een deurtje mist of in een afgrond valt.

Last but not least

En dan heb ik het grootste pluspunt nog niet genoemd: de Coöp! Je kan namelijk de hele game gezellig met een vriend(in) met z'n tweeën uitspelen. Dit werkt erg goed en met z'n tweeën is het nog een stuk leuker ook!