Budgetbak reviews: Lord of the Rings: The Battle for Middle- | Gamer.nl

December is al duur genoeg, en met alle toppers die er de komende maanden aankomen, wordt het alleen maar duurder. Daarom zal ik de komende tijd wat games reviewen die je voor weinig geld (minder dan €20, -) kan kopen. Vandaag de beurt aan “The lord of the rings: The battle for Middle-Earth II” en diens uitbreiding: “The lord of the rings: The battle for Middle-Earth II The rise of the witch-king. Die ik vanaf nu maar gewoon BFME II en ROTWK noem, omdat dat want sneller te typen is ;-).

De boeken val Tolkien werden heel veel gelezen. Vandaar dat er ook een filmtrilogie van werd gemaakt. De films van 'The lord of the Rings' waren ongekend populair. 3 jaar lang vulde rond kerst de bioscoopzalen zich, omdat er een nieuwe LOTR film draaide. Niet zo raar natuurlijk dat daar een paar games van werden gemaakt. Bijna al die games waren niet veel goeds, totdat EA een strategie-game op de markt bracht: 'The Lord of The rings: The Battle for Middle-Earth.' In die game speelde je het verhaal van de films na. Het was een best leuke game die ook best aardige cijfers kreeg. Op die game kwam wel aardig wat kritiek, zo kon je gebouwen alleen maar plaatsen op de daarvoor aangewezen plaatsen i.p.v. ze neer te zetten waar je wou.

BFME II

Begin 2006 kwam er een vervolg op BFME. Namelijk heel verra end genaamd BFME II. In deze versie is er een hoop verbeterd. Waarover ik het nu ga hebben.

Volken

Er zijn 3 gloednieuwe volken bijgekomen, namelijk: De dwergen, de elfen en de aardmannen. Verder zijn Rohan en Gondor in één factie versmolten: “The men of the West”. Je kan natuurlijk ook nog steeds met Isengard en Mordor spelen. Alle volken hebben zo hun specialiteiten, zo zijn de aardmannen en Mordor echt 'kwantiteit boven kwaliteit'. Zeker hun basisinfanterie is echt kanonnenvoer. Maar dit compenseert Mordor weer met een paar hele sterke helden en 'late-game' units (denk aan grote trollen en de allesvernietigende Mûmakil). De andere facties (en vooral de elfen) gaan meer voor kwaliteit. Ze hebben een paar 'iets sterkere' basisunits, maar hebben later in een spel geen supergoede units.

Units

Alle volken hebben ongeveer dezelfde units. De 'early-, middle- en late-game units. Onder de early-game units horen de basisinfanterie: zwaardvechters en speerdragers en natuurlijk boogschutters. Van uiterlijk zijn ze verschillend (orken bij Mordor, elfen bij elfen, dwergen bij dwergen etc.) maar ze hebben ongeveer dezelfde stats. Wel hebben sommige units een 'speciale vaardigheid', zo kunnen de uruk-hai van Isengard een 'schildpad-formatie' vormen (zoals ze in de film doen) en zijn alle elfeninfanterie onzichtbaar als ze bij bomen staan. Later in de game (als je wat meer geld hebt verdiend) kan je middle- en nog later late-game units kopen. Deze zijn logischer wijs wat sterker dan de basisunits, hier zit bijvoorbeeld ook cavalerie tu en. Deze units zijn vaak niet tegen één soort sterk, maar vaak tegen een paar, b.v. tegen speer- en zwaardvechters.

Elke unit (ook de helden) kunnen in 3 'standen' staan, namelijk: aanvallend, verdedigend en neutraal. Staan ze op aanvallend dan hebben ze hogere damage, maar hun armor is lager. Staan ze op verdedigend dan is juist de armor beter, maar kunnen ze minder schade aanrichten. Staan ze in neutraal dan zitten ze er tu enin. Verder werkt BFME II volgens het oude steen, papier, schaar principe. Boogschutters zijn sterk tegen zwaardvechters, die op hun beurt weer sterk zijn tegen speerdragers, die weer sterk zijn tegen cavalerie, die weer sterk zijn tegen boogschutters. Natuurlijk kunnen bijvoorbeeld boogschutters wel winnen van cavalerie, maar ze delen minder damage uit dan tegen zwaardvechters. Units worden in pelotons gebouwd, en je bestuurd ze dan ook als één peloton en niet als elke unit apart. In één zo'n peloton zitten ongeveer tu en de 10 en 20 units, slappere units zitten met meer in één peloton en sterkere juist met minder. De echt sterkere units strijden in hun eentje (zoals bijvoorbeeld trollen). Ook kun je upgrades kopen waarmee je units kan verbeteren. Zo kan je de kracht vergroten, de armor verhogen en een banner-carrier toevoegen. Hiermee gaat een unit één level omhoog. Level? Ja, elk peloton heeft een level, hoe hoger het level, hoe sterker hij wordt. Je verhoogt dit level door gewoon veel vijanden te doden.

Gebouwen

EA heeft goed naar de kritiek geluisterd en daarom kun je gebouwen nu neerzetten waar je maar wilt. Resources bestaan uit één soort, die je uit één gebouw kan halen. Dit zijn typische gebouwen die bij een factie horen, zo hebben dwergen mijnen, Mordor slachthuizen en mensen boerderijen. Alle gebouwen kunnen ge-upgraded worden. Daardoor produceren resource-gebouwen meer gold, kunnen gebouwen waarin je units bouwt betere units maken en krijgt het Fort een betere bepantsering. Her en der verspreid over de map kunnen ook nog 4 andere gebouwen staan, als je deze veroverd, krijg je een bonus. Die gebouwen en hun bonus zijn: Lichttoren (bonus: krachten laden sneller op), herberg (bonus: je kan hier units bouwen die je in geen ander gebouw kan maken), Buitenpost (bonus: extra grondstoffen) en een scheepswerf (je kan schepen bouwen). Scheepswerf? Ja! Nu kan je zelfs op zee oorlogje voeren. Wat er wel jammer aan is, is dat de schepen voor al de goede en al de slechte dezelfde zijn. Zo zijn er dus maar 2 verschillende soorten schepen op de zee, in plaats van de 6 die je zou verwachten.

Helden

Alle volken hebben een paar helden die bij die factie strijden. De meeste komen uit de films, maar EA heeft er zelf ook een paar verzonnen, een voorbeeld hiervan is Drogoth, een draak die voor de aardmannen vecht. De helden zijn allemaal sterker dan de normale units en hebben allemaal een paar speciale krachten (denk hierbij aan extra units oproepen, tijdelijk onkwetsbaar zijn etc.) Het is natuurlijk heel vet om met één van de helden van de film hele hordes orken (of mensen natuurlijk ;-)) te vermoorden. Maar weet je wat nog leuker is? Met je eigen held vechten! Dit maakt EA nu ook mogelijk. Via een editor kan je je eigen held(in) maken. Je kan uit 6 kla es kiezen (mens, elf, dwerg, tovenaar, corruptelingen en dienaar van Sauron (wie heeft die naam verzonnen :S)) en daarin kan je weer uit 2 of 3 soorten kiezen. Je kan van je held het haar, het wapen en de armor veranderen. Hierna geef je 'krachtpunten' aan je held (denk aan kracht, health, armor etc.). Daarna kan je nog een aantal speciale krachten aan je held toevoegen, et voila, je hebt je eigen held! Met deze held kan je ook een aantal onderscheidingen verdienen, bijvoorbeeld als hij 1000 elfen heeft vermoord.

Op elke map loopt Gollum met 'the one ring' rond. Hij is altijd onzichtbaar, behalve als je er met een unit langsloopt die onzichtbare vijanden kan zien. Als je hem dood krijg je de ring. Als je die naar je Fort terugbrengt kan je een ringheld bouwen. Voor de slechte is dat Sauron en voor de goede is dat Galadriel. Deze twee zijn ongelooflijk sterk, en zijn daardoor ook heel duur om ze te bouwen. Maar als je ze eindelijk hebt, heb je ook wel héél sterke helden.

Krachten

Terwijl je vijanden doodt, krijg je zogenaamde 'krachtpunten'. Met deze punten kan je krachten 'kopen'. Deze krachten kan je kopen in een speciaal menu. Als je er één hebt gekocht komt er aan de zijkant van het scherm een rondje te staan. Als je daarop klikt en daarna ergens op de map, gebeurt er iets. Zo kan je bijvoorbeeld extra units oproepen, een peloton units helen of een pijlenregen op het slagveld loslaten. Dit geeft wat extra diepgang en het is erg leuk om te zien dat als je aan het verliezen bent een kracht gebruikt, waardoor meteen meer dan de helft van de vijanden worden gedood, waardoor je alsnog de slag wint.

Speltypes

En dan heb ik het nog niet gehad over alle speltypes die je kan doen. Als eerste is er de verhaallijn. Je speelt óf met de goede óf met de slechte. Als je met de goede speelt, speel je voornamelijk met de elfen en dwergen tegen Mordor en de Aardmannen in het Noorden van Midden-aarde. Je speelt dus niet de films na, maar de oorlog die in het Noorden word gevoerd. Als je met de slechte speelt, speel je voornamelijk met Mordor, waarmee je probeert de elfen en de dwergen te verslaan. Eerlijk gezegd vind ik dit nou niet echt een goed verhaal, ook heb je de mi ies zo uitgespeeld.

De tweede mode is natuurlijk de skirmish, gewoon een map uitkiezen en tegen 2-8 computer tegenstanders spelen. Wel moet ik zeggen dat de AI best simpel is en er daardoor niet veel uitdaging in zit. De volgende mode is 'De strijd om de ring'. Dit speltype is een soort van Risk, alleen dan in Middle-Earth. Je hebt dus telkens een beurt waarin je je stappen kan zetten. Als je in een gebied een vijand treft, lijdt dit tot een gevecht. Je kan dit realtime of automatisch laten gebeuren. Als je voor het laatste kiest, bepaalt de computer wie er wint, maar het is natuurlijk veel leuker om dit zelf te besli en! Als laatste kan je natuurlijk ook nog online je leiderschapskwaliteiten laten zien, ook kan je hierin met je eigen gemaakte held strijden!

ROTWK

In ROTWK gaan we de geschiedenis in. Je kan in deze uitbreiding namelijk met Angmar, het vroegere koninkrijk van de Witch-King, spelen!

Verhaal

In deze story-mode speel je de verovering van Angmar op de mensen van het Noorden na. Dit speelt zich dus allemaal af vóór de tijd van de films. Nadat de Witch-king gevlucht was uit Mordor (dat vernietigt werd door Isildur en het laatste bondgenootschap der mensen en elfen) zwierf hij een hele poos rond. Maar na een hele lange poos wou hij wraak nemen op de Noordelijke koninkrijken der mensen. Hij overtuigde trollen, mensen en wildemannen ervan dat híj de beste was en voerde zo een veroveringsoorlog tegen de mensen. In de story-mode speel je als Angmar (het rijk van de Witch-king dus) en vecht je tegen de mensen.

Angmar

Angmar is dus de nieuwe factie in deze uitbreiding en is samengesteld uit een aantal verschillende eenheden. Je hebt een 'mensen gedeelte' (de zogenaamde “Black Numoríans”) ze zijn ongeveer hetzelfde als de gewone mensen, alleen dan een dark-versie ervan. Het tweede gedeelte bestaat voornamelijk uit trollen. Wel heeft Angmar een speciale eenheid die de andere facties niet hebben: De slavenmeester. Het bijzondere aan deze eenheid is dat het één mannetje is, maar hij kan wel een peleton oproepen. Hij kan kiezen uit 4 verschillende peletons: een speer-, zwaard-, range-, en cavalerie-pelotont. Dit is erg handig, want als je bijvoorbeeld een stel boogschutters aan ziet komen, roep je snel wolven op (de cavalerie voor Angmar) zodat ze de boogschutters zo verslaan. Hierdoor is het een unit die vooral in de verdediging heel handig kan zijn.

Omdat Angmar in het verre Noorden ligt (waar het dus erg koud is) zijn de krachten hier ook op geba eerd. Zo kan je de vijand bijvoorbeeld tijdelijk vast laten vriezen, een lawine laten neerdalen, of een gigantische ijswolf oproepen. Ook de maps die er zijn bij gekomen vertonen weinig groene wouden meer, het zijn voornamelijk kale of besneeuwde maps.

Veranderingen

Ook de andere facties zijn wat veranderd, zo zijn er een paar nieuwe gebouwen, en er zijn weer wat nieuwe units. Helemaal nieuw zijn de 'Hero-units', dit zijn super sterke units die in een peloton van 3-5 vechten. Ze zijn niet zo sterk als hero's en ze hebben ook niet zoveel speciale krachten, maar toch zijn ze een stuk sterker dan de gewone units. Je kan deze dan ook niet oneindig maken, je kan er maar een paar pelotons van hebben, bij Mordor (zij hebben de Nazgûl te paard/te voet hiervoor) kan er zelfs maar één worden gemaakt. Ook de CaH (Create a Hero) is wat veranderd. Ten eerste is er een nieuwe kla e: de trollen. Die zijn erg vet om mee te spelen, omdat ze een half peloton in één keer kunnen wegmeppen. Ten tweede kosten de hero's ook niet meer standaard 2000 gold (zoals in BFME II) maar het is nu afhankelijk aan de hoeveelheid en sterkte van de speciale krachten die hij bezit.

Volgens EA is ook de AI verbeterd, maar eerlijk gezegd merk ik daar niet zo heel veel van. Ook vind ik de uitbreiding te veel als een verplicht nummertje aanvoelen, ook al zijn er wel wat dingen positief veranderd. Vooral de factie Angmar vind ik niet echt geslaagd, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen ;-).