Battlefield Heroes review door roelofzen | Gamer.nl

Helaas uitgesteld. Helaas nog een keer uitgesteld, volgend jaar beter. Dat kregen wij vorig jaar allemaal te horen. Even geduld, het komt eraan. We willen het perfect maken. Hier had ik meer dan genoeg begrip voor, zo´n experiment moet goed gepresenteerd worden richting de buitenwereld. De potentie was er zeker bij Battlefield Heroes. Gratis en toch kwalitatief goed, geld genererend door middel van micro transacties en reclame inkomsten. Dit samen met wat extra ontwikkeltijd, een gouden toekomst kan niet misgelopen worden?

Alle Battlefield spellen hebben hetzelfde principe. Er zijn twee verschillende facties, in dit geval de Royals en de Nationals, die het tegen elkaar opnemen. Er zijn altijd verschillende doelen in het spel, het kan draaien om het maken van de meeste slachtoffers in het andere kamp, het kan er op uitdraaien dat er vlaggenposten veroverd moeten worden, en nog veel meer. Heroes beperkt zich echter tot het neerknallen van de vijand in ruil voor punten, die worden toegevoegd aan het totaal van het team. Vanzelfsprekend wint het team met de meeste punten, wat helaas negen van de tien keer de Nationals zijn, een volk dat afgeleid is van de uit het verleden stammende Nazi's. Iedere speler kiest natuurlijk voor dit hatelijke volk, in tegenstelling tot de Royals, die geboren zijn uit het stereotype Amerikaan.

Waarom (bijna) iedereen voor de Nationals kiest? Ze zien er grappig uit. Niks meer en niks minder. Battlefield Heroes draait in tegenstelling tot zijn serieuzere voorgangers grotendeels om het vermaken. Het leuke deuntje, de grappige stemmetjes en de cartoony vormgeving, allemaal draagt het bij aan de sfeer. Nadeel is dat het na een tijdje niet meer leuk is. Het deuntje wordt irritant, de stemmetjes vervelen na een paar keer. Even terugkomend; Het aanmaken van een personage is niet ingewikkeld en gebeurd via logische stappen. De keuze voor een puntsnor of een sikje is trouwens geheel vrijblijvend en heeft geen invloed op het spel, in tegenstelling tot het kiezen van een bepaalde kla e. De keuze tu en een licht machinegeweer, een zware mitrailleur of een sniper is doorslaggevend voor de Heroes ervaring.

De ervaring, daar draait het immers om bij het spelen van een computerspel. Is het leuk om te spelen? Over de humor van het spel kan eeuwig gediscu ieerd worden, over de kwaliteit van de besturing niet. Die is gewoon slecht of die is uitstekend. In dit geval is hij uitstekend. Het rondlopen, springen en vliegen gaat erg soepel, waarbij er is gekeken naar de succesvolle voorgangers uit de serie. Ook het richten en schieten gaat makkelijk. Maar hier gaat het spel de fout in. Het richten en schieten kan nog zo makkelijk zijn, het moet ook enigszins effectief en goed uitgebalanceerd zijn. Dit is in Heroes niet het geval. Om een voorbeeld tevoorschijn te halen; Om iemand neer te schieten met een sniper moet er drie (@#!$) keer geraakt worden, zonder dat de vijand de kans heeft zich te herstellen. Dit is een schier onmogelijke opdracht.

Om deze slechte balans der strijders enigszins te verbloemen, zijn er perks toegevoegd. Spellen als Call of Duty bewijzen dat dit daadwerkelijk wat toevoegt aan een spel, mits deze goed op elkaar zijn afgestemd. Er moet uitgekeken worden voor de balans tu en de perks, een stel circusartiesten kan immers geen show opvoeren op lo e draden. De artiesten die Battlefield Heroes hebben gemaakt hebben duidelijk nog nooit op een dunne kabel gebalanceerd, de perks zijn niet op elkaar afgestemd. Er is puur gekeken naar de zogenaamde fun factor. De ene perk is vele malen sterker dan de andere, met als dieptepunt een regen van granaten die los gelaten kunnen worden op een vijand. Dat de perks alleen leuk zijn om op iemand te gebruiken en hatelijk zijn als ze tegen je worden gebruikt is niet goed. Er moet een gevoel van acceptatie zijn, maar dat ontbreekt. De verschillende perks zijn trouwens vrij te spelen zodra en genoeg punten verdiend zijn.

De perks zijn niet het enige wat vrij te spelen is. Allerlei geweren en kleren zijn verkrijgbaar in het menu zodra er genoeg punten verdiend zijn om deze aan te schaffen. Sommige spullen zijn echter alleen verkrijgbaar als je als speler bereid bent om 'echt' geld neer te leggen. Ik was hier niet toe bereid, een gratis spel moet gratis blijven. Gelukkig zijn er geen grote voordelen te koop met koude cash, slechts wat kleding en andere hebbedingetjes. Zodra er echter weer een server opgezocht wordt om de nieuwe spullen te showen, valt Heroes meteen weer tegen. De balans tu en de verschillende facties en kla en is ver te zoeken, dit wordt niet verbloemd door de grappige sfeer van Battlefield Heroes, hoewel over de sfeer nog te discu iëren valt. Ook de constant aanwezige lag helpt niet echt mee om Heroes op gang te helpen, na een paar uur had ik het dan ook wel gezien.