Banjo Kazooie: Nuts & Bolts review door MetalSonic | Gamer.nl

Zoals het hoort te zijn

Een goede platform game, veel verzamelen en ontzettend veel verschillende werelden met elk zijn eigen thema. Leuke tegenstanders, leuke humor en ook nog eens super leuke muziek. In mijn eerste alinea geef ik in feite al mijn eind oordeel die ik zo zal toelichten. Banjo Kazooie XLA een remake van Banjo Kazooie voor de Nintendo 64 en een spel dat wordt gezien als een "kloon" van Mario 64 is pure ownáge.

Speciaal voor de GN.NL crew en degene die niet hoe en wat

Banjo Kazooie is een hele tijd geleden uitgebracht door Rare op de Nintendo 64. In het spel speel je met Banjo ( een beer) en kazooie ( een struisvogel). Banjo Kazooie is aan de ene kant een platform game maar aan de andere kant een "gotta catch 'm all game". Er zitten dan weliswaar geen Pokémon in, maar er zitten wel Jinjos in die je moet verzamelen. Dit zijn kleine vogeltjes en er zitten muzieknoten in die je kan verzamelen en dan ook nog puzzelstukjes waarmee je nieuwe werelden opent en nog tal van andere zaken. Het verhaal voor zover je dat een verhaal kan noemen gaat erover dat je zusje ontvoert is en dat je die moet redden. Er is een open wereld van waaruit je naar allemaal werelden kan gaan ( á la super mario 64 ). In een wereld verzamel je genoeg puzzelstukjes om de poort naar de volgende wereld te openen.

Thema's !!

ik blijf erop hameren en dit spel laat mij zo goed zien wat ik al heel lang niet meer zie

Banjo Kazooie heeft geen next gen graphix, in tegendeel de N64 is wat scherper gemaakt en de kartels zijn weggehaald maar het heeft nog steeds de textures van vroeger. Wat daarentegen wat vervelender is zijn de framedrops die toch nogal eens plaats vinden. Genieten is het gelukkig van de sfeer die wordt bewerkstelligt door de verschillende soorten levels. Een ijslevel, een strand level een bos level.. Noem het maar op. In zo'n level of wereld ( wat is nou eigenlijk het goede woord?) Doe je verschillende opdrachten, wat het leuke is is dat je binnen zo'n level ook weer kleinere levels hebt. Je komt bijvoorbeeld in een strand level en kan daarin weer in een krab (???) . Het is erg fantasierijk gemaakt allemaal. Schitterend!

Geen Mario 64 kloon

Ik ga de gewaagde uitspraak doen dat ik vind dat dit spel in sommige vlakken minstens net zo goed is als Mario 64 maar dat het eigenlijk wel weer stukken beter is dan Mario Galaxy. Er zitten zoveel verschillende werelden in en er is zo'n grote diversiteit in de verschillende opdrachten dat het constant genieten is. Ik vind het dan ook erg leuk dat Bajo-tooie ook al aangekondigd is als een remake. Ik vind het desalniettemin jammer dat er framedrops in het spel zitten en dat er verder geen extras in zitten. Alhoewel, de sneeuw sleutel schijnt in combinatie met het spelen van Boutjes en Moertjes wat te bewerkstelligen....