Hé, ik ben wat laat, maar ik wou dit lang bij elkaar getypte stukje toch even uploaden.

Het komt rechtsreeks van mijn weblog, en ik heb het 2de deel(kleine update) er bij gestopt ;)

voor degenen die de beta niet konden en wouden spelen maar wel de info willen.

In mijn vorige log was ik nog aardig pissig op Bungie.

Het leek me namelijk loigsch dat bij zoiets belangrijks je toch even alles nacheckt...

Gelukkig was gisteren een update voor Crackdown binnen te halen, en konden de gelukkigen(waaronder ikzelf...) eindelijk de langverwachte beta binnenhalen.

911 mb'tjes en een paar minuutjes verder was het tijd om te starten.

bla bla, 'This is not the final version' enzovoorts, maar na het standaard gezeik kon het gamen beginnen!

even wat uiterlijkheden van je spartan kiezen, en dan online!

Je kunt kiezen voor een ranked match, of gewoon een normaal willekeurig potje.

Een paar modi zijn inbegrepen, Capture the flag, king of the hill en nog veel meer, maar daar later meer over.

Ik zal nu de beta bespreken aan de hand van een paar factoren die kenmerkend zijn voor online shooters en natuurlijk halo.

vormgeving

Het valt gelijk op dat de Halo vormgeving er nog steeds is.

Veel blauw, bewegende achtergronden en de typische Halo uitstraling.

Heerlijk!

het valt wel op dat de schermen veel drukker zijn, in de laadtijden(zeer kort) zijn 'UNSC field updates' ingevoegd, wat er op neerkomt dat je een Hint krijgt...

Graphics

Van halo naar Halo 2 was een aardige vooruitgang, maar van 2 naar 3 is vrij weinig verschil te zien.

Tuurlijk, de Mjolnir's(armor) glimmen mooi, en het water ziet er prachtig uit, maar het is allemaal net wat minder dan bijvoorbeeld Gears of War.

Jammer, maarja, 't is Halo...

Leuk is wel dat er nu kleine dingetjes zijn als vliegende vogels en vallende blaadjes.

Guns

Guns zijn altijd een sterk punt van Halo geweest.

Deel 1 gaf je een flinke lading guns in handen, en ook deel 2 gaf een paar leuke toevoegingen aan het arsenaal.

Maar halo 3 is geweldig! alleen al in deze beta zit bijna alles van 1 en 2, en nog veel meer.

Ook hebben we de klassieke Assault Rifle terug, ookal kan 'ie nu maar 32 kogels aan en is het geluid heel wat anders dan het lekkere onregelmatige geknal.

Wel is dit gelijk 1 van de sterkste guns in de game.

Ik zal ze even bijlangs gaan:

Assault rifle: De originele Halo assault rifle, sterker, kleinere clip, ammo zeer schaars.

Battle Rifle: Dat vreselijke ding uit Halo 2 is ook terug, iets sterker, nog steeds burst...

Brute spiker: Een single-handed weapon, niet erg sterk in z'n eentje, maar dual wielded zeer dodelijk!

SMG: Single handed, hetzelfde als in Halo 2, vrij slap, maar zeer snel en dual wielded erg pijnlijk...

Spartan laser: Een wapen wat soms erg handig kan zijn, maar meestal heb je er niks aan...

Het ding laadt heel lang op, om daarna een extreem dodelijke laserstraal af te vuren die alles en iedereen die hem aanraakt gelijk vermoordt. lekker!

Plasma Pistol: Net zo slecht als in Halo en Halo 2, alleen als er echt, echt niks beters is!

Plasma rifle: De single handed plasma rifle is ook weer van de partij, niks veranderd, nog steeds er sterk.

Needler: De needler was altijd al een geweldig wapen, maar is nu nog beter!

hij zoekt beter zijn doel de ontploffingen zijn sterker en hij ziet er ook nog eens mooier uit!

Verder kun je hem nog steeds dual-wielden wat het tot een gigantisch sterk wapen maakt.

Sniper: Niks vernieuwd, standaard sniper. Erg sterk, erg vervelend als je er zelf geen hebt...

Shotgun: Geweldig, dit ding schakelt het eerste schot iemands armor compleet uit, waarna je de ongelukkige op een flinke lading lood kunt trakteren, of hem gewoon met een rake klap uit kunt schakelen(voelt veel beter).

Covenant carbine: Altijd al een aardig sterk wapen geweest, niks aan veranderd.

Brute shot: Iets sterker geworden, maar nog steeds vrij zwak voor een grenade launcher.

Rocket Launcher: Doet wat 'ie hoort te doen! 2 raketten afschieten en iedereen pwnen.

Ok, dat was een flinke beschrijving.

Jammer zijn het ontbreken van de normale pistol, de sentinal beam en het energy-sword.

Verder mist de Beam Rifle van de covenant nog.

Leuk detail is dat je in Halo 3 de guns van de turrets af kunt trekken en er mee rond kunt gaan lopen.

De camera gaat dan in 3rd person, de gun krijgt een ammo-metertje en je loopt wat langzamer.

maar als je iemand met zon ding tegenkomt is er nog maar 1 optie: bunnyhoppen en smeken om genade!

Levels

De beta bevat 3 levels, die nogal variëren in leukheid(is dat een woord?).

Snowbound: Ik vind dit een ongelooflijk fijn level, maar ik hoor anderen vooral klagen.

Het level heeft een flink buitengebied, maar ook ondergrondse gangen, wat voor variatie zorgt.

Verder zijn er een paar gaten waar je zo in kunt vallen om daarna door je kop geknald te worden...

Een minpunt is dat er maar 1 ghost is en verder geen enkel ander voertuig, wat zorgt voor geren naar de ene ghost, waarna iedereen op de vlucht slaat voor de bestuurder...

High Grounds: Een irritant sniper-level.

Het is klein, krap en propvol snipers in elk hoekje, wat het bijna onmogelijk maakt om normaal te lopen.

Wel leuk is het om een sniper te besluipen met een shotgun en hem van achteren een lading shells door z'n hoofd te pompen.

Valhalla: De beste map, ideaal voor CTF.

Er is 1 basis, e een strand, de basis is groot en goed beschermd, en heeft maar een paar manieren om binnen te komen.

Bij de leuke potjes CTF moet je de basis beschermen tegen anderen die er juist binnen proberen te komen.

Ook leuk voor een potje territories.

Modi

Ik heb halo 2 eigenlijk nooit online gespeeld, dus ik weet niet wat er nieuw is, maar de beta heeft aardig wat keus.

Slayer: Deathmatch, niks meer, niks minder.

Team slayer: Team Deathmatch, niks meer, niks minder.

CTF offence: Probeer de vlag uit de basis te krijgen, je hebt zelf geen vlag om te beschermen.

CTF deffence: Bescherm je vlag voor de offencers! leuker dan offence...

King of the Hill: Zorg dat je een gebied beheerst totdat jet verplaatst, beheers je het op het moment van verplaatsen? dan krijg je een punt.

VIP: Volgens mij is deze nieuw, maar zeker weten doe ik het niet...

Aan het begin krijgt ieder team 1 VIP aangewezen, de rest van het team probeert die te beschermen terwijl ze de VIP van het andere team proberen te killen.

Erg leuk, en ook best spannend... De VIP is te herkennen aan witte bliksempjes om de armor heen.

Meer game modi ben ik nog niet tegen gekomen, maar ik heb ook nog mar 8 potjes gespeeld.

Online

Het online gedeelte zit zeker goed!

je joint, kiest 'Open party' of 'Invite only', kiest ranked matches of gewoon een normaal potje en je kunt online.

Er word gezocht naar spelers, en voor je het weet zit je online.

Je kunt voice-chatten, maar door de 360 headset klink alles toch wel erg ruiserig en krakerig.

Verder zit het hele interne vol met gasten die denken dat het leuk is om heel hard in de microfoon te blazen... hahaha...

Framedrops zijn er nooit, en er zitten aardig leuke mensen online waar je tenminste mee kunt praten(als ze niet aan het blazen zijn).

verder is er de optie om complete potjes op te nemen en later te bekijken, erg handig om te leren van je fouten, of lekker op te scheppen bij je vrienden!

Conclusie!

De conclusie is dat Halo 3 de best MP game is die ik ooit heb gespeeld!

en dan is dit alleen nog maar een beta!

Bungie doet hier iets geweldigs, en bewijzen nog steeds de koning te zijn van console-FPS.

Verder geeft deze beta me zelfvertrouwen, want ik blijk aardig goed te zijn in Halo 3.

Ik kom bijna elke keer op de 2de plaats in de top 4/5.

In ieder geval kan ik niet wachten tot 26 september, dan komt deze geweldige game uit!

ik koop tenminste een jaartje Xbox live gold, alleen al voor deze game!

Hoe doet Bungie dat toch!?

Hier volgt de later geschreven update, misschien sluit het niet perfect aan, maar ach, who gives a F*ck

een paar dagen geleden kon je mijn weblog over Halo 3 lezen.

Ik had er aardig wat tijd ingestoken, maar kwam erachter, na een keertje overlezen, dat ik toch nog wel wat vergeten ben.

Ik zit nu op 40 potjes Halo, en ik heb nog heel wat meer ontdekt.

Ten eerste is er de mongoose, een klein voertuigje dat ik compleet vergeten ben in de vorige log!

dit kleine, wendbare mini-warthogje heeft veel weg van een quad.

Er kunnen 2 mensen op, 1 achter het stuur, de ander achterop met een gun in 1 hand.

Best handig om kleine stukjes te rijden, maar hij valt wel erg snel om...

Verder ben ik een paar modi vergeten, zoals Bomber(of zoiets), waarin je snel naar 1 bom moet rennen en die in de andere basis tot ontploffing moet brengen.

Best spannend, aangezien er meestal een flinke verdediging is...

Verder is er ook nog oddball, maar dat vind ik echt oersaai, en heb ik dus niet gespeeld...

Territories was ik ook vergeten, hierin is ook een offence en defence mode, en je moet gebieden overnemen door er een tijdje te blijven staan.

De tegenpartij kan geen territories terug-overnemen, dus als je er eenmaal 1 hebt, dan is 'ie ook voor altjd van jou.

Voelt best goed om er eentje over te nemen en de dankbaarheid van het team te krijgen :)

Ook heeft bungie laatst een update vrijgegeven voor de beta, die een banshee toevoegt.

Helaas zijn er altijd mensen die hem net voor mijn neus wegjatten, dus ik heb hem nog niet kunnen proberen... :'(

Ook heeft de update ons een 6 VS 6 in plaats van 4 VS 4 gebracht, maar 8 spelers is in mijn opzicht meer dan genoeg.

Bij 12 merk je gelijk dat het minder 'gezellig'(je knalt elkaar nog steeds bloederig af...) is, en er meer gescholden en afgezeken word.

Jammer eigenlijk, want grotere teams geven meer tactische mogelijkheden.

Als laatste wou ik het over de ranks in de beta hebben, elke keer als je een potje wint krijg je 1 RP, een rating point.

Bij bepaalde aantallen krijg je een nieuwe rank, en zo bouw je steeds meer reputatie op in de beta!

een leuk systeem, alleen jammer dat je -2 RP krijgt als je stopt met een potje.

Soms is dit nodig vanwege de telefoon, deurbel, een film of wat dan ook, en dan kun je weer mooi 2 potjes gaan winnen voordat je die ene keer stoppen hebt teruggefragt.