Zomerronde – InterWave: ‘Vrije tijd gaat het raam uit!’ | Gamer.nl

Zomerronde – InterWave: ‘Vrije tijd gaat het raam uit!’ | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

InteWave begon als onderdeel van de Steam en Source-gemeenschap en maakte dan ook gratis games gebaseerd op technologie van andere games, waaronder Stargate: The Last Stand (gebaseerd op Half-Life 2). Het bedrijf werkt op dit moment aan haar eerste commerciële project, Nuclear Dawn, dat we binnenkort uitgebreid gaan bekijken op Gamer.nl.

Gamer.nl: En, is het nog leuk om games te maken in Nederland?
Igor Raffaele:
Nou, wanneer je 12 uur per dag in een kantoor doorbrengt, heb je niet altijd door wat er om je heen gebeurt of in welk land je je bevindt. Afgezien daarvan is Nederland geweldig qua subsidies en ondersteuning voor iedereen die serieus in de game-ontwikkeling zit. Vanuit dat oogpunt hebben wij dan ook veel geluk met de geboden kansen.

Hoe is jullie laatste game eigenlijk ontvangen, zowel in Nederland als het buitenland? Iets van geleerd?
Stargate: The Last Stand kreeg veel positieve feedback. De game werd direct opgepikt door verschillende communities en tot de dag van vandaag krijgen we nog steeds vragen over updates en bieden we ondersteuning. Het gehele ontwikkelingstraject van TLS was een leerproces waarbij we al die mooie, geweldige en pijnlijke momenten mochten ervaren. Momenten waar geen enkel boek je op kan voorbereiden. De tips en trucs die je daarbij opdoet neem je dan ook mee naar de rest van je leven. We hebben tevens mogen ervaren dat het ontwikkelen van games zeer belonend kan zijn en we zijn dan ook niet van plan om er nu mee te stoppen.

Houden jullie andere studio's in Nederland in de gaten om te zien hoe het met hen gaat?
Toen we ermee begonnen waren we verbaasd te ontdekken dat Nederland ontwikkelaars van zulk groot kaliber herbergt. We kijken dan ook aandachtig naar ze en hopen iets van hen te kunnen leren, om ooit in één adem genoemd te kunnen worden met Triumph Studios en Guerilla Games. We zouden echter ook al genoegen nemen met het commerciële succes van Zylom. Op dit moment zijn we niet kieskeurig!

De zomer is in volle gang. Tijd voor rust of hard aan het werk aan de volgende titel? Kunnen jullie daar al iets over vertellen?
Vrije tijd is het eerste wat het raam uitgaat wanneer je aan een game werkt. Nuclear Dawn is in pre-order gegaan en de gesloten bèta komt er binnen een maand aan, dus niemand heeft nog de tijd om even weg te kijken van het scherm. Er was een tijd dat we lachten om het verhaal van een Starcraft-ontwikkelaar die zijn laptop meenam naar het ziekenhuis, om vervolgens te blijven coderen tot het moment dat zijn eigen kind geboren werd. Inmiddels weten we dat dit geen grapje is!

Je gaat op vakantie en neemt vijf games mee. Welke games?
Hmm... Planescape: Torment, Battlefield: Bad Company 2, Adom, Shadows of the Damned en natuurlijk Nuclear Dawn!


Gamer.nl zomermodus: Dit artikel valt onder de Gamer.nl zomermodus. In de zomer komen er minder games uit. Om toch intere ante content te bieden, hebben we elke werkdag een andere rubriek op Gamer.nl. Elke woensdag: de Zomerronde, waarin we verschillende Nederlandse ontwikkelaars vragen waar ze mee bezig zijn.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou