Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Interview

Indigo 2016: ‘Woven valt of staat bij de Kickstarter’

Indies op Indigo

Geschreven door Gijs Scheltens op

Indigo wordt dit jaar op 27 september gehouden in TivoltiVredenburg te Utrecht. Daar kunnen gamers gratis tientallen indiegames van veelal Nederlandse bodem spelen. Gamer.nl interview ter aanloop van het evenement diverse ontwikkelaars die aanwezig zijn. Vandaag: Alterego Games met Woven.

“Het is ongelooflijk druk. Het is honderd dingen tegelijk regelen.” Matthijs Kramer heeft het razend druk gehad met de voorbereidingen voor de Kickstarter-campagne van de game Woven. Om hem heen klinkt zacht geroezemoes: hij belt vanaf een kantoor in Hilversum. Af en toe rinkelt er een telefoon op de achtergrond. “Dit is onze eerste Kickstarter-campagne,” legt hij uit. “Er komt altijd meer bij kijken dan je denkt en dan nog nét iets meer.”

Frisdrank en brood

Inmiddels is het zover: de Kickstarter-campagne van het pluizige spel is live gegaan. De samenwerking tussen Alterego Games en Digital Forest heeft tot 6 oktober de tijd om €85.000 op te halen. Tot nu toe is Woven gefinancierd met het geld dat de ontwikkelaars verdiend hebben door software en apps voor bedrijven te maken, maar nu is de schatkist leeg. Vandaar de Kickstarter-campagne die feestelijk van start gaat. Zo’n vijftig mensen wonen de officiële lancering bij: collegae, vrienden en familie. Normaal is dit duidelijk een werkplek: in de vensterbank staan dikke pillen als ‘C# voor dummies’. De broodzak die tussen de taart, de plastic bekertjes en de flessen frisdrank ligt, wijst er echter op dat hier ook geleefd wordt.

Het is pure noodzaak, lacht Matthijs. “We zijn de Kickstarter ingegaan met de insteek: ‘We gaan niet slapen, als we ergens een boterham kunnen eten zijn we gelukkig en als we aan het eind nog leven, is dat winst.’” Het wordt nog eens dubbel zo druk, omdat de laatste dagen van de campagne samenvallen met Indigo, waar de indie-ontwikkelaars hun game gaan tonen. “Aan de andere kant is het ook wel weer de perfecte timing, want wanneer praten we nou liever over Woven dan tijdens de Kickstarter?”, legt Matthijs uit. “Het is ook een prachtige kans om mensen te laten zien waar we mee bezig zijn geweest en misschien nog die laatste tien procent van de campagne binnen te harken.”

Het doel van Woven is dat je even kunt vergeten dat je morgen moet werken of naar school moet

Boomhut

Een ‘boomhutgevoel’, dat moet Woven teweeg brengen: het is een veilige plek waar je je even af kunt sluiten van de buitenwereld, geeft Matthijs verder aan. “We willen mensen echt het spel in trekken, ze verwonderen. Het doel is dat je in die wereld gezogen wordt en even kunt vergeten dat je morgen naar school of je werk moet. Dat je helemaal het spel in kunt duiken en even deel kunt zijn van die wereld. Alles in het spel is erop gebouwd dat je gewoon lekker ontspannen door die wereld kan struinen.” Die wereld en haar inwoners bestaan helemaal uit stof. De hoofdpersonages zijn de olifantenknuffel Stuffy en zijn metalen compagnon Glitch. Om puzzels en obstakels te overkomen, moet het duo blauwdrukken van dieren vinden waarmee Stuffy zijn bouw kan aanpassen. Zo kunnen spelers het olifantje bijvoorbeeld uitrusten met konijnenpoten om over een stapel rotsblokken heen te springen.

Maar er zijn altijd meerdere manieren om obstakels te omzeilen, Matthijs is namelijk een fervent voorstander van keuzevrijheid in games: “We willen eigenlijk dat je als speler niet alleen maar een pad volgt. Het moet geen Disney-film zijn waar je op de bank gaat zitten en je ziet het allemaal gebeuren zonder dat je daar deel van bent”, vertelt hij. Die keuzevrijheid is ook belangrijk in Woven, vertelt Matthijs. Hij geeft een voorbeeld: op een bepaald punt in het spel komen spelers een slang tegen die hun fashion afkraakt. “De truc is dan om uit te vogelen welk kleurtje hij wel mooi vindt. [...] Maar we hebben ook een YouTuber gehad die zei ‘Hallo, ik ben vet fashionable, slang! Ik bepaal zelf wel hoe ik eruit zie!’”, lacht Matthijs. “Vervolgens ging hij kijken of er geen omweggetje was, en dat was inderdaad te vinden. Dan heb je het idee dat je die slang te slim af bent geweest. Zo proberen we bij heel veel puzzels verschillende opties te geven.”

We hopen dat Stuffy harten kan winnen

Demo

Op een van de vele computers in het kantoor in Hilversum is Woven al te spelen. Het ziet er buitengewoon gepolijst uit, helemaal als je bedenkt dat deze pre-alfa in korte tijd uit de grond is gestampt. “Het is altijd een beetje kienen welk stickertje je erop plaatst, maar we zijn hier nu vier maanden bezig geweest. Dat maakt het project dat je nu kunt zien. Het is pre-alfa omdat er nog dingen kunnen veranderen, we gaan natuurlijk ook nog de Kickstarter in en mensen kunnen feedback geven. Dat kan nog deel worden van het spel.”

Want tegelijk met de Kickstarter-campagne is ook de demo live gegaan: iedereen kan Woven nu zelf uitproberen. Matthijs legt uit: “We vinden dat mensen het spel geprobeerd mogen hebben voor ze besluiten of ze het willen steunen. Je kunt wel zeggen ‘Steun ons, we zijn echt heel cool, ik zweer het je’, maar uiteindelijk willen we mensen het spel ook in handen geven. We geloven zodanig in Stuffy en Woven dat we denken dat mensen wel zien waarom we het geld nodig hebben, waarom we het verdienen. We hopen dat Stuffy harten kan winnen.”

Aandacht

Maar Matthijs beseft heel goed dat er meer nodig is dan een goed concept om aandacht te krijgen. “Je kunt het beste spel van de wereld hebben, maar als niemand weet dat het bestaat, dan sta je met lege handen. En in ons geval kunnen we het spel dan niet maken, hoe fantastisch het ook is.” Matthijs vertelt dat veel Nederlandse indie-ontwikkelaars geen kaas hebben gegeten van pr en marketing, waardoor een hoop concepten nooit het daglicht zien. “Wij hebben vanaf het begin gezegd: ‘Dat moet niet gebeuren.’ Als wij al onze tijd en energie in Woven willen investeren, dan willen we het goed aanpakken; mensen moeten ook weten van het spel. Met alleen een concept en een goed spel kom je er gewoon niet meer, daar is de markt te vol voor.”

Met alleen een goed spel ben je er nog niet

Mede daarom hebben de ontwikkelaars hun uiterste best gedaan voor het spel. Woven heeft al een heel traject doorlopen: het spel is op Steam terechtgekomen via Greenlight. Hier kunnen ontwikkelaars een spelconcept aankaarten, waarna spelers stemmen op de games die ze graag zouden willen spelen. “Ik heb zelf nog een blog geschreven over wannabe-indies die een of ander project in elkaar donderen en dat gewoon op Greenlight gooien zonder daar de juiste aandacht aan te besteden”, zegt Matthijs. “Wij wilden het goed aanpakken, geen half project op Greenlight zetten. We wilden het echt polishen en er tevreden over zijn. Het gevolg was dat we binnen een week door Greenlight heen waren. Nog steeds weet ik niet precies wat er gebeurd is, maar we hebben het zeker goed gedaan. Dat was wel een enorme boost, toen hadden we het idee dat we iets unieks, iets goeds in handen hadden.”

De volgende stap: Indigo. Alterego Games en Digital Forest reageerden op een oproep van Dutch Game Garden en mogen nu op de Utrechtse indiebeurs staan. Het biedt een nieuwe mogelijkheid om meer spelers aan te trekken, vertelt Matthijs. “Indigo is kleiner dan bijvoorbeeld Gamescom, maar het is wel een heel mooi moment om in aanraking te komen met pers en een platform te hebben waar je kunt staan en je spel gespeeld kan worden.”

Als we het niet halen, eindigt Woven op een plank en komt daar misschien niet meer vanaf

Kickstarter

Hoewel Matthijs haast zorgeloos overkomt, staat er veel op het spel: het budget is op, de Kickstarter-campagne kan bepalend zijn voor de toekomst van Woven. “Het valt of staat ermee. Als de campagne het doel niet haalt, dan eindigt Woven op een plank waarvan ik niet weet hoe snel het eraf kan komen en of het eraf komt. We hebben natuurlijk als bedrijf nog wel opdrachten, failliet zullen we niet gaan, maar in deze economie weet je nooit wanneer er een nieuwe opdracht voor de deur staat.” Toch is hij behoorlijk nuchter over een eventueel falen: “Je wilt toch wel met een game komen waar mensen op zitten te wachten. We hebben heel veel verhalen te vertellen en het liefst vertellen we een verhaal waar ook iemand op zit te wachten. En als er geen oor is voor Woven, moeten we dat dan wel doen? Maar dat zijn vragen die we bij de post mortem gaan opstellen.”

Aan de andere kant zou Woven best wel eens de grote doorbraak voor Alterego Games kunnen betekenen. Als het een succes wordt, zou Matthijs het liefst doorgaan met een Alterego Games dat zich op verhalende games richt. “We hebben altijd gezegd dat een bedrijf als Telltale ideaal is. Je hebt een team met mensen van wie je de naam gelukkig nog wel weet, het is allemaal overzichtelijk. Een klein team waarmee je verhaalgerichte games uitbrengt en de creatieve vrijheid hebt om die verhalen te kunnen vertellen. Dat is waar ik het liefst sta over een paar jaar. We hopen dat Woven ook voor ons als studio een soort Kickstarter is vanuit waar we onze creatieve vrijheid kunnen bemachtigen.”

Indigo en Gamer.nl werken samen om indiegames (van veelal Nederlandse bodem) in het zonnetje te zetten. Lees hier meer over wat Indigo precies is. Hier kun je de complete line-up van games bekijken.

Zelf naar Indigo? Hier zijn de details:
Waar: TivoliVredenburg in Utrecht
Wanneer: 27 September 2016 | 10:00 - 22:00
Hoe duur? Gratis voor iedereen!
Officiële website

Dit artikel delen:

Lees meer

NBA 2K17 Prelude nu beschikbaar op PlayStation 4 en Xbox One Microsoft laat NES-emulator door toelatingsproces
3

Reacties op: Indigo 2016: ‘Woven valt of staat bij de Kickstarter’

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • serphilith

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Ik zeg, success heren met de KS.. maar het is niet mijn type spel. Weet alleen niet hoe populair Kickstarter is tegenwoordig en of je het nu alleen nog maar kunt halen via extreem goede social media marketing ( twitter, reddit, Facebook, GNL, Tweakers? en andere sites..)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • powerball

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    sufheid

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nefarius

    • 1 jaar geleden
    De Kickstarter heeft het helaas niet gehaald, gestrand op minder dan 50% van het streefbedrag.

    Misschien een stomme vraag: is het een idee om nu een follow-up interview met de makers van Woven te doen over hoe het is om een Kickstarter campaign te draaien en "Lessons Learned" waar andere Nederlandse indies die een Kickstarter overwegen iets aan hebben?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.