Unity laat AR en VR samenwerken | Gamer.nl

Unity laat AR en VR samenwerken | Gamer.nl

Sarah Stumbo is ‘XR evangelist’ bij Unity. Dat wil zeggen dat ze ontwikkelaars niet alleen bijstaat bij het maken van AR en VR applicaties, maar dat ze ook haar best doet om deze nieuwe media onder hun aandacht te brengen.

Gamer.nl: Er zijn inmiddels drie grote vr systemen op de markt. Daarmee loop je het risico op versplintering. Is Unity de standaard die ze samenbrengt?

Stumbo: “Bij Unity willen we het vr ontwikkelaars zo makkelijk mogelijk maken, zodat ze spellen kunnen maken voor zo veel mogelijk systemen met zo min mogelijk moeite. Unity laat je een app één keer bouwen en vervolgens met een druk op de knop gereedmaken voor PSVR, Rift of SteamVR”.

Superhot VR

Gamer.nl: Vr is nog zo nieuw dat niemand nog precies weet hoe je bepaalde problemen in game-ontwerp het beste op kan lo en. Doen jullie daar zelf ook onderzoek naar?

Stumbo: “Ja, we bouwen zelf ook van alles in ons lab, om te kijken wat wel en wat niet werkt. En we voegen vr-specifieke onderdelen aan Unity toe, zoals ‘teleport’, waarmee de speler comfortabel door een spelwereld kan bewegen. En we zoeken naar manieren waarop AR en VR met elkaar samen kunnen werken.

Gamer.nl: Wat zijn volgens jou op dit moment de beste voorbeelden van goed vr-ontwerp?

Stumbo: “Superhot VR vind ik erg goed. En ook The Lab is een hele goede ervaring.”

Hololens

Gamer.nl: De nadruk lijkt op dit moment vooral op VR te liggen bij spelontwikkelaars. Zie je ook al beweging op het gebied van AR?

Stumbo: “Op dit moment is 90% van alle apps voor de Microsoft Hololens gemaakt in Unity. En we bieden de mogelijkheid om AR kit van Apple in Unity te integreren. Maar AR is op dit moment nog in de beginfase. Ik verwacht dat AR op mobiel wel enorm groot wordt.”

The Lab

Gamer.nl: Je zei net dat jullie zoeken naar manieren om AR en VR te laten samenwerken. Heb je daar een voorbeeld van?

Stumbo: “Tijdens onze hack-week hebben we een app gebouwd waarbij Google’s Tango (Google’s AR oplo ing, red.) Oculus Rift, Vive en Hololens tegelijk in dezelfde wereld konden rondkijken. Dus de spelers in de Vive en Rift zaten ‘in’ de spelwereld, maar mensen met een AR device konden er van buitenaf ook in kijken en rondlopen. Ik denk dat dat hele leuke opties biedt voor sociale games. Stel je een VR game voor waarbij iemand in de spelwereld zit en iemand daarbuiten met zijn mobieltje als venster kan meekijken.”

Gamer.nl: Maar dit was slechts een experiment?

Stumbo: “Ja, maar het werkte heel goed.”

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou