Collin is in 2001 samen met Martijn Reuvers begonnen met Two Tribes nadat ze het voor elkaar hadden gekregen om Toki Tori 1 voor de GameBoy Color aan Capcom te verkopen. Sindsdien houdt hij zich vooral bezig met het ontwerpen van games.

Gamer.nl: Wat denk je dat Toki Tori zo uniek maakt?
Collin van Ginkel:
Ik denk dat het nieuwe concept van een levende wereld waarin je zelf weinig kunt, maar de interactie met beesten toch hele diepe puzzels oplevert, nog niet eerder is gebruikt in games. Daarnaast is het een game over een dikke kip met eendenpoten, waar vind je dat nou nog meer?

Toki Tori was een geweldig puzzelspel, maar waarom een vervolg? Wat hebben jullie met de eerste game niet kunnen doen wat jullie met dit vervolg wel willen?
Het origineel is overduidelijk een old school-game zoals mensen die nog kennen uit de jaren ‘80 en ‘90. Dit had zeker een bepaalde charme, maar na zo’n negen jaar aan verbeteringen te hebben gewerkt, was er weinig ruimte meer voor vernieuwing binnen het design.

Voor Toki Tori 2 hebben we alles overboord gegooid en hebben we geprobeerd meer hedendaagse gamedesign-elementen in het spel te verwerken zonder te verliezen wat mensen zo leuk vonden aan het origineel. Het resultaat is een veel toegankelijker spel dat toch evenveel voldoening geeft als het je uiteindelijk lukt om die lastige puzzels op te lossen.

Toki Tori 2 neemt alle items en moves van het hoofdpersonage weg, correct? Hoe verloopt progressie in de game nu dan precies?
Correct! In Toki Tori 2 heb je beschikking over twee acties, namelijk de fluit en de stamp. Met deze twee acties zal de speler alle puzzels kunnen oplossen, waarbij de functionaliteit van de eerdere items en wapens nu verscholen zit in onze gamewereld. Deze wereld zit vol met beesten en objecten die elk anders reageren op de moves van de speler. Het is dus aan de speler om op ontdekkingsreis te gaan en erachter te komen hoe alles in elkaar steekt.

Tijdens het spel zullen we geen skills, items of upgrades ontgrendelen voor Toki Tori, alles wat ontgrendeld wordt, is de kennis in het hoofd van de speler. Het is dus in theorie mogelijk om vanaf het eerste moment de meest complexe puzzels op te lossen, wij zullen je in ieder geval niet tegenhouden!

Een voorbeeld is de Bubblefrog, deze dikke kikker schrikt als je stampt en hij tuft dan een bel uit waarmee je hoger gelegen plaatsen kunt bereiken. De kikker neemt in dit geval dus de plaats in van de bubble suit uit Toki Tori 1.

Met Toki Tori waren jullie een van de eerste releases op WiiWare. Gaan jullie er met Toki Tori 2 opnieuw zo vroeg bij zijn op de eshop van de Wii U, en halen jullie voordeel hieruit?
Mensen met een nieuw apparaat staan open voor nieuwe ervaringen, en er zijn nog niet heel veel games vanaf het eerste moment beschikbaar. Het resultaat is dat je als kleinere ontwikkelaar dus met iets leuks kunt komen en dat je nog niet te veel hoeft te vechten voor aandacht. We gaan zeker proberen om de Wii U-lancering te halen, maar de kwaliteit van de game staat voorop, dus we garanderen niets.

"Toki Tori 2 is veel toegankelijker, terwijl het toch veel meer voldoening geeft."

Hoe maken jullie gebruik van de unieke mogelijkheden van de Wii U GamePad? Brengen jullie bepaalde wijzigingen aan in de game of de besturing om hier gebruik van te maken?
Toki Tori 2 is een spel dat volledig met de traditionele controls gespeeld kan worden. Ondanks dat hebben we momenteel prototypes ontwikkeld voor drie features die specifiek voor de GamePad bedoeld zijn. We ondersteunen het spelen op de GamePad volledig, we hebben een level editor gepland staan en we hebben een cameramodus die we combineren met een TokiDex waarbij spelers foto’s kunnen nemen door de GamePad als camera te bewegen.

Is het mogelijk om de game volledig op de GamePad en dus niet op televisie te spelen? Misschien zelfs de game opstarten op de GamePad zonder daar de televisie voor aan te hoeven zetten?
Het zal afhangen van Nintendo's implementatie of het mogelijk is om de game op te starten zonder tv nodig te hebben, maar daar gaan we voorlopig wel van uit. Het werkt al heel goed bij ons en het is heel leuk om te zien hoe het beeld opeens in je handen belandt.

Kunnen jullie nog meer vertellen over de Wii U? Hoe is het om een game over te zetten naar de console en ervoor te ontwikkelen? Hebben jullie zicht gekregen op de grafische kracht van het systeem?
Als ontwikkelaar heb je heel veel informatie tot je beschikking maar je mag er vrij weinig over kwijt. Wat ik kan vertellen is dat we Toki Tori 2 snel werkend hadden op de Wii U, en dat terwijl het de game is met de zwaarste systeemeisen van alle Two Tribes-games tot nu toe. Voor ons is het ruim voldoende in ieder geval.

Jullie hebben Toki Tori 2 sinds de start van de ontwikkeling in een soort bèta op Steam aangeboden. Waarom, en heeft het zijn vruchten afgeworpen? Hebben jullie feedback ontvangen waar jullie iets mee kunnen, of misschien niet hadden verwacht?
Het leek ons tof, nu we volledig onafhankelijk zijn van uitgevers, om ook volledig open te zijn naar onze fans toe. Onze eerste update was een bewegend stukje concept art. We hebben flink veel updates naar onze community gestuurd en de laatste update stelde spelers in staat om de GamesCom/PAX-build alvast te spelen en er een opname van te maken.

Zo hebben we mee kunnen kijken met honderden mensen, wat super waardevol is als designer. Deze aanpak is dus zeker de moeite waard geweest, en we zullen het voor een volgende game weer zo aanpakken.

Toki Tori 2 wordt een downloadgame. Nooit overwogen hem in de winkels te leggen?
Nee, die tijd is voor ons voorbij. Games in de winkel leggen betekent op zoek gaan naar uitgevers of investeerders die invloed willen op wat je maakt en daar zijn we de laatste jaren net van af. Downloadbare games zijn wat ons betreft de toekomst.

Nog even voor de duidelijkheid de belangrijke details: waar kunnen we straks aan Toki Tori 2 komen, wanneer en voor hoeveel geld?
Toki Tori 2 komt uit op de Wii U, hopelijk later dit jaar, en kort daarop voor PC/Mac op Steam. De prijs is nog niet vastgelegd maar zal waarschijnlijk zo rond de 10 euro komen te liggen.