'Titanfall 2 is veel strategischer geworden' | Gamer.nl

'Titanfall 2 is veel strategischer geworden' | Gamer.nl

Titanfall 2 belooft net zo leuk, snel en innovatief te worden als zijn voorganger… en streeft deze dankzij toevoegingen als een uitgediepte multiplayer en een singleplayercampaign misschien wel voorbij. Gamer.nl sprak met game director Steve Fukuda en lead multiplayer designer Todd Alderman om een beeld te krijgen van deze nieuwste shooter van Respawn Entertainment.

Waarom hebben jullie een singleplayer toegevoegd aan Titanfall 2?

Todd Alderman: In principe vroegen veel fans zich na de release van Titanfall 1 af waar de singleplayer was. Dat was echt de meest gehoorde reactie. Wanneer ze de multiplayer speelden, kregen ze niet echt een indruk van het universum in de game. Ze wisten als het ware niet waaraan deze ‘verankerd’ was. Daarnaast wilden de mensen bij het team ook simpelweg graag een singleplayercampaign maken. Zodoende begonnen we na te denken over wat de kern van onze game is. We stelden dat dit de relatie tu en Pilot en Titan is. Dat geldt voor de multiplayer en zou ook moeten gelden voor de singleplayer.

Titanfall 2

Lijkt de singleplayer daarom, in ieder geval op het eerste gezicht, enigszins op een action-adventure?

SteveFukuda: We verwachten veel nieuwe spelers die de multiplayer van Titanfall 1 niet gespeeld hebben, zodat we daar rekening mee moeten houden. In dat opzicht is onze aanpak gegroeid vanuit de gamemechanieken, zoals wallrunning en double jumping. Spelers hebben tijd nodig om die kennis tot zich te nemen en te wennen aan de mobiliteit. Hierdoor leent de game zich ook voor gedeeltes waarin je niet beschoten en aangevallen wordt.

Daarnaast wilde ik persoonlijk graag dat de wereld van Titanfall mooi zou zijn; niet al te buitenaards en intimiderend, maar juist bekend, zodat je weet wat je kunt verwachten als je een jungle ziet. Verder is het belangrijk dat het publiek een personage heeft waar ze zich op kan focu en. Zodoende hebben we een personage ontwikkeld dat gaandeweg met je meegroeit.

Wat is er ten opzichte van het vorige deel veranderd aan de multiplayer?

Steve: Titanfall 2 bevat een progre iesysteem dat vrij breed en diepgaand is. We waren erop gebrand ervoor te zorgen dat er heel veel is dat je kunt unlocken en waarmee je kunt spelen.

We hebben veel tijd geïnvesteerd om ervoor te zorgen dat deze game strategischer is dan zijn voorganger. Dat hebben we gedaan door verschillende modi en abilities toe te voegen, en te kijken naar het ontwerp van de maps, zodat er verschillende speelstijlen mogelijk zijn. We wilden een minder op reactie gebaseerde game, met meer nadruk op zaken als leerproces en strategie.

Titanfall 2

Niet geheel onbelangrijk daarbij is de toevoeging van nieuwe Titans…

Todd: Klopt. Titan Scorch heeft een vuurthema. Zijn rol draait om het managen van de mobiliteit van de vijanden. Zo kan hij bijvoorbeeld een vuurmuur opwerpen. Daarnaast hebben we Ion, wiens gamemechanieken draaien om zijn laser. Hij kan bijvoorbeeld zijn schot in drieën verdelen.

Zo heeft elke Titan diverse mechanieken, waarmee ze verschillende rollen kunnen vervullen en op bepaalde momenten en in bepaalde situaties juist erg goed zijn.

Steve: Het is daarbij ook fijn dat je kunt zien met welke Titan je te maken hebt. Je weet dat Scorch een gebied kan controleren met vuur en Ion je van een grote afstand kan raken. En omdat je dus kunt bepalen wat de taak van een bepaalde Titan is, weet je beter wat je te doen staat en kun je intelligentere keuzes maken.

Jullie hebben dus geen favoriete Titan?

Todd: Dat hang helemaal af van de modus. Titans hebben dus allemaal een eigen speelstijl en persoonlijkheid, en afhankelijk van de modus hebben ze verschillende rollen en inzetbaarheid.

Desondanks is Scorch wel echt een van mijn favorieten. Hij heeft een gigantische launcher en zijn abilities stacken. Zo kun je traps neergooien. Als je die vervolgens aansteekt, stapelt de schade zich op. Superleuk!

O, en hij zit trouwens ook in onze komende tech test.

Titanfall 2

Was de toevoeging van diepere strategie trouwens ook op verzoek van de spelers?

Steve: Titanfall 1 was erg succesvol en veel mensen houden van die game. Zodoende ging het ons er vooral om dezelfde snelheid en bewegingsvrijheid te bieden aan de spelers, terwijl we tegelijkertijd een geheel nieuw publiek willen aantrekken. Met de ervaring die we bieden, de robuuste game die we hebben en de launch van de game op PlayStation 4, is er voor iedereen straks wel iets waarvan ze kunnen genieten.

Hoe gaan jullie ervoor zorgen dat mensen de game ook op lange termijn leuk blijven vinden?

Todd: Natuurlijk zullen we de game na de launch blijven ondersteunen. Wat onze fans zeggen, is voor ons erg belangrijk. Zodoende willen we graag feedback ontvangen en het gesprek met ons publiek aangaan. Sowieso bouwen we een game die we zelf ook graag willen spelen, zodat het in ons belang is om ‘m levendig en fris te houden.

Steve: We houden de boel scherp in de gaten!

Titanfall 2

Wat hopen jullie dat Titanfall 2 gaat bereiken?

Steve: We hopen dat mensen echt helemaal opgaan in onze game; dat ze er echt van gaan genieten. Wat betreft de multiplayer hoop ik dat deze lang speelbaar zal zijn en wat betreft de singleplayer hoop ik dat spelers zich helemaal onderdompelen in de ervaring…

Zoals ik zei, heeft Titanfall 2 een ‘echte’ singleplayer. En dat bedoel ik vrij letterlijk, aangezien je een groot gedeelte van de tijd in de campaign vrij geïsoleerd door zult brengen. Daardoor is er een kans tot verkenning en reflectie, en hopelijk een kans op het opbouwen van een echte band met je mech, B.T.

Dus voor de sceptici: Titanfall 2 wordt echt meer dan Call of Duty met mechs?

Todd: Titanfall draait om snelheid en bewegingsvrijheid. Je bent zowel een Pilot als een reusachtige robot. Je kunt de game zo spelen als jij wilt, dat is echt de sleutel van de ervaring.

Maar goed, de mensen die deze vergelijking maken, zou ik willen vragen onze game gewoon eens te spelen. Als ze dat doen, durf ik te wedden dat ze meteen van gedachten veranderen.

Titanfall 2 komt op 28 oktober uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Door Alie Sierkstra

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou