Stage Game Design in Thailand, het kan! | Gamer.nl

Stage Game Design in Thailand, het kan! | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Gamer.nl: Wat waren de meest waardevolle le en die je bij Studio Hive hebt opgedaan?
Astrid Huntjens:
Communicatie op een persoonlijk vlak, plezier hebben op kantoor en flexibel zijn. Voorgaande teams waar ik tot nu toe in zat, waren vaak bij elkaar gebracht door een docent. Ik kan geen gedachten lezen, maar het was soms vrij duidelijk dat iedereen maar aan één ding dacht: het project halen. Praten met elkaar of elkaar iets beter leren kennen is nooit een eerste prioriteit geweest.

Bij Studio Hive is dat wel zo, en het heeft veel voordelen. Het haalt ook een paar nadelen weg. Zo kom ik uit bij het plezier hebben op kantoor. Als je elkaar beter kent, kan je beter communiceren en kom je ook makkelijker los. Hartstikke logisch, maar heb mij nooit gerealiseerd dat het echt een groot verschil maakt. Daarnaast waren ze erg flexibel. Werktijden konden dagelijks verschillen en afspraken konden last-minute verzet of afgezegd worden. Ik had daar soms moeite mee, maar merkte dat ik gewoon flexibel moest zijn, net als de rest: ik moest mij aanpa en en niet klagen. ’Als het werk maar af komt’, zeiden ze altijd. Ze waren heel goed in het combineren van hard werken en plezier hebben.

Wat heb jij vooral ook hen kunnen bieden? Waar bleek jouw expertise erg waardevol te zijn?
Mijn Nederlandse manieren, haha. Ik heb wat orde gebracht in hun best chaotische en inefficiënte management. Dit werd gedaan door een game designer die er geen verstand van had en het werk maar half deed.

Ik kan niet zo vlot en gemakkelijk aan de slag als ik moet werken met een rommelige planning. Zodra ik dit dus zag op mijn stage, heb ik dit veranderd. Het was eerst wennen voor het team, want ik was vergeleken met de vorige game designer wat 'strenger' en preciezer, maar ze waren heel erg blij met mijn aanpak, omdat ze zelf ook merkten dat het een stuk gemakkelijker ging en er efficiënter uit zag.

Wat zijn vooral de hoogtepunten van het werken met een bedrijf zoals Studio Hive en op een locatie zoals Bangkok?
De buitenlandse ervaring die je opdoet. Werken met een Thais bedrijf verschilt veel met een Nederlands bedrijf, vanwege de cultuur. Je leert nieuwe methodes kennen, andere perspectieven, ander soort werkrelaties en normen en waarden. Hoogtepunt binnen het bedrijf was toen ik merkte dat mijn baas mij vertrouwde en open met mij praatte over het bedrijf. Ik voelde me echt een deel van het Hive-team.

Werken in Bangkok is echt een leuke uitdaging. De stad kan erg intimiderend overkomen, maar als je eenmaal weet hoe en wat, is het appeltje eitje. Ikzelf kende Bangkok al van voorgaande vakanties, maar ontdekte alsnog een boel tijdens mijn verblijf. Eén hoogtepunt was toen ik 's avonds terugreed naar huis in een oude bus, zonder airco (alle ramen staan dan open). Het was heerlijk koel, ik genoot van alle mooie lichtjes die aangaan als het donker wordt, en plots zette de buschauffeur keihard de radio aan. Dat was echt genieten, dat moment is mij altijd bijgebleven. Het zijn de kleine verra ende dingetjes.

Mijn tweede hoogtepunt was toen ik op de markt liep en het zes uur was. Ik had dat niet door, liep door en door, totdat ik merkte dat niemand meer liep. Iedereen stond stil en het volkslied voor de koning kwam uit oude krakende speakers. Natuurlijk, dacht ik. Om zes uur wordt altijd het volkslied gezongen, elke dag.  Nou, ik ben vaak in Bangkok geweest, heb veel gezien, maar dit was nog iets waar ik van onder de indruk was en kippenvel van kreeg. Vooral toen iedereen gelijk weer verder ging met hun bezigheden toen het lied was afgelopen.

Wat waren voor jou de grootste uitdagingen om in een buitenlands gameteam te zitten?
Werken met de Thaise cultuur op kantoor. Ik wist van te voren al dat ik terecht zou komen bij een Thais bedrijf en het niet hetzelfde zou zijn als in Nederland, en dat bleek ook waar te zijn. Men gaat graag conflicten uit de weg, zijn erg laks in afspraken en hebben andere prioriteiten dan ik als een Nederlander op kantoor. Er waren gewoon een boel dingen die anders gingen dan ik gewend was in voorgaande teams, en daar moest ik aan wennen. Ze waren bijvoorbeeld verhuisd naar hun nieuwe kantoor. Iedereen werkte er al, behalve ik. Enige reden dat ik dagen later begon met werken dan de rest, was omdat ze een tafel naar boven moesten brengen. Ik dacht: waarom doe je dat niet eventjes, dat is drie minuten werk? Maar dat was blijkbaar geen prioriteit (ik vond van wel, ik wil immers samen met mijn team werken). En weer die flexibiliteit. Het was niet erg als ik nog even thuis werkte, alles op z'n tijd. Geen haast. The Thai Lifestyle!


Over de auteur: Vlad Micu is een freelance gameprofe ional met vier jaar ervaring in de gamejournalistiek. Hij is momenteel zichzelf aan het verdiepen in gamedevelopment. Hij is werkzaam onder zijn eigen bedrijf VGVisionary.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou