Gamer.nl: De afgelopen twaalf maanden brachten nogal ingrijpende veranderingen voor Sega. Er werden in de Verenigde Staten en Europa veel medewerkers ontslagen en kantoren gesloten, waaronder de Benelux-afdeling (die daarop doorstartte als Level 03). En onlangs werd bekend dat Sega Studios Australia dit jaar opgedoekt wordt. Hebben we het ergste van de herstructurering binnen Sega nu gehad?

Jurgen Post: De afgelopen twaalf maanden waren inderdaad nogal ingrijpend maar wel noodzakelijk. De grootste veranderingen hebben we achter de rug, maar uiteraard zullen we de organisatie altijd blijven aanpassen op de veranderende markt.

GNL: Eind 2012 leden jullie al minder verlies dan 2011, maar het verschil was betrekkelijk klein. Komt het einde van de rode cijfers voor dit jaar al in zicht?

Post: Het is altijd lastig om deze vraag te beantwoorden, want waar kijk je naar? Kijk je naar Sega wereldwijd of naar Sega Europa, en kijk je dan naar fiscale of kalenderjaarresultaten? Als ik voor Sega Europe spreek, dan kan ik melden dat we het afgelopen jaar boven plan hebben gepresteerd en de vooruitzichten voor het komende jaar nog beter zijn. Doelstelling is zeker om dit jaar en de jaren erna weer winst te maken.

GNL: Onlangs werd Relic Entertainment door Sega opgepikt uit de restanten van THQ. Samen met The Creative Assembly kunnen we dan wel zeggen dat jullie de toppers op het gebied van real-time strategy in huis hebben. Kunnen we daaruit ook afleiden dat Sega veel toekomst ziet in PC-gaming?

Post: Wij zijn natuurlijk enorm blij met de acquisitie van Relic en samen met The Creative Assembly en Sports Interactive hebben we nu inderdaad de toppers op het gebied van strategie in huis. Hieruit kun je inderdaad afleiden dat Sega veel toekomst ziet in PC-gaming en door de releases van Company of Heroes 2, Total War: Rome 2 en een nieuwe Football Manager ziet dit jaar er zeer positief uit!

GNL: In de berichtgeving over de recente hervormingen werd ook gesproken over snoeien in het aantal ip’s waarop Sega zich focust. Zo bleven Sonic the Hedgehog, Football Manager, Total War en Aliens over. Wordt er inmiddels niet alweer gekeken naar het ontwikkelen of verkrijgen van nieuwe ip’s? En wat betekent dat voor jullie games op de aankomende generatie spelcomputers van Sony en Microsoft?

Post: Inmiddels kan ik melden dat we door de acquisitie van Relic er weer twee ip’s bij hebben, namelijk Company of Heroes en Dawn of War. Verder hebben wij titels in ontwikkeling voor de next-gen platformen, waarover later meer.

GNL: Het was wel duidelijk dat jullie hoog hadden ingezet op Aliens: Colonial Marines, ook gezien de lange ontwikkelingstijd. Hoe heeft de game dan toch in zo’n ruwe staat (zoals die in de media beschreven werd) in de winkels kunnen belanden? En wat betekent dit voor de toekomst van de serie wat jullie betreft?

Post: Sega probeert altijd de best mogelijke games te creëren voor onze consumenten en hiertoe werken we nauw samen met interne en externe ontwikkelstudio’s. Sinds de lancering van Aliens: Colonial Marines proberen we ervoor te zorgen dat updates worden uitgebracht die de zogenoemde ‘game experience’ verbeteren. Sinds mei 2011 is het bekend dat The Creative Assembly en Sega werken aan een game gebaseerd op de Aliens-universum. Hierover zullen we later meer informatie geven.

GNL: Sonic Generations en recenter Sonic & All-Stars Racing Transformed werden goed tot uitstekend ontvangen door de pers. Is dat ook terug te zien in de verkoopcijfers? Voldoende om na te denken over meer games die teruggrijpen op het rijke verleden van Sega?

Post: Sonic Generations en Sonic & All-Stars Racing Transformed waren beide succesvol, zowel voor wat betreft kwaliteit als in verkoopcijfers, en wij hopen nog lang door te gaan met het ontwikkelen van nieuwe Sonic-titels. Verder denken wij altijd na over games die teruggrijpen op het rijke Sega-verleden, maar of we dit ook daadwerkelijk gaan doen blijft nog een vraagteken.

GNL: Krijgt Yakuza 5 nog een Europese release? Gezien het ontwikkelingsbudget, de met Grand Theft Auto te vergelijken openwereld-opzet en de perfecte score in Famitsu lijkt het zonde om die game hier in deze tijd niet uit te brengen.

Post: Ik ben het met je eens dat het een fantastische game is die het ook nog eens geweldig doet in Japan. Het is echter ook een titel met zoveel gesproken tekst dat de lokalisatiekosten erg hoog zijn, en deze kosten kunnen er net voor zorgen dat het risico te groot is om het in Europa uit te brengen.

GNL: De aankondiging dat Sega zich meer ging focussen op digitaal gedistribueerde games staat nog vers in het geheugen. In een interview met GamesIndustry International gaf je zelf aan dat het om 50 tot 75 releases per jaar gaat. Wat kunnen we voor de rest 2013 zoals verwachten?

Post: Sega heeft inderdaad een grote focus op digitaal gedistribueerde games, naast games die ook nog steeds als ‘packaged goods’ worden geleverd, zoals Company of Heroes 2, Rome 2 en Football Manager. Het komende jaar brengen wij tussen de 15 en 20 titels uit die alleen digitaal gedistribueerd zullen worden via mobiele platformen. Verder zullen we de komende jaren volop experimenteren met nieuwe businessmodellen, zoals free-to-play op mobiele platformen en client-based free-to-play op de PC.

GNL: In hoeverre kijken jullie op dit moment naar samenwerking met indiegameontwikkelaars? Los van het feit dat steeds meer uitgevers dat doen, zijn er zonder twijfel jongens die de essentie van grote Sega-ip’s met historie begrijpen. Kijk alleen al naar Sonic Fan Remix en The 90's Arcade Racer.

Post: We zullen altijd kijken naar creatieve indiegameontwikkelaars, maar in alle eerlijkheid zijn we eigenlijk al erg druk met onze interne studio’s, dus het moet wel een bijzonder product zijn!