Gamious is een nieuwe uitgever die in 2011 werd opgericht door de tweelingbroers Pim en Jos Bouman en Maarten van den Biggelaar. Voorheen werkte Pim Bouman onder andere bij Endemol en bij één van ’s werelds grootste casual game distributeurs, Spil Games. Bij dat laatste bedrijf zorgde hij er onder andere voor dat het platform Zigiz.com een succes werd. Daarnaast is hij tegenwoordig ook voorzitter van de Dutch Games Association (DGA), een functie die goed te combineren valt met zijn rol als CEO van Gamious.

Gametrain

Gamious richt zich vooral op digitaal gedistribueerde, toegankelijke games met kwalitatief hoogstaande gameplay. Pim en Jos Bouman waren van jongs af aan altijd vrij fanatieke en competitieve gamers en zijn al een hoop aantal jaren werkzaam in de game-industrie. Voor het eerst startten ze met Gamious hun eigen bedrijf op en met de weinige middelen die ze hebben, kwamen ze op een creatief ontwikkelingssysteem wat nu in feite het bedrijf definieert. “Het ontwikkelingssysteem ontstond na het ontwikkelen van een game genaamd Pick Muddy, een puzzelspelletje waarbij je een varkentje in de modder moet zien te krijgen. Daaraan werkten we met een aantal mensen. Samen bedachten we de opzet en het ontwikkelingstraject van het spel, waarna we de inkomsten deelden. En die samenwerking beviel zo goed dat we er een geheel nieuw platform voor bedachten.”

Dat platform noemde Pim Bouman de Game Train en bepaalt het unieke ontwikkeltraject waar Gamious games zowel mee produceert als publiceert. Elk project heeft een aparte Game Train waarbinnen verschillende open functies zijn. Zo is er bijvoorbeeld het spelletje Sling Stuff! waar in de trein een Front End Developer, Artist en Sound Composer zit. Mensen kunnen zich daar vrijwillig voor aanmelden en, mits geselecteerd, een bepaalde taak in de ontwikkeling op zich nemen. “Crowd Sourced co-development”, zoals Pim het traject verder beschrijft. Gamious doet aldus aan een soort gecontroleerde crowdsourcing. Een volledig open vorm van crowdsourcing is nooit een optie geweest, daarvoor is het risico simpelweg veel te groot. Nadelen die het begrip verder kent , worden allemaal omzeild in een zo goed mogelijk gestructureerde werkomgeving. Gamious heeft juridisch, communicatief en qua selectie alles dusdanig op orde dat zij optimale controle hebben over het proces.

“Onze functie is vooral het voeren van de regie en het erop toezien dat de visie van het spel bewaakt wordt. De deelnemers aan een Game Train-project werken zelf vanaf hun eigen plek aan hun deel van de game.” Om confrontaties te voorkomen moet daarbij de communicatie uiteraard goed zijn en dat gaat via Skype en persoonlijke afspraken. Er is namelijk nog geen kantoor, maar zoals het er nu naar uitziet, lijkt dat ook niet de hoogste prioriteit. Het concept en de manier van communiceren zorgen er ook voor dat de Game Train internationaal toegankelijk is. Zo werkt er bijvoorbeeld een 3D artist mee uit Brazilië, maar ook een 16-jarige jongen uit België (na toestemming van zijn ouders). Naast de toegankelijkheid qua plaats vanwaar je werkt is er ook dezelfde toegankelijkheid qua rol in het ontwikkelteam. Zo doen er ex-medewerkers mee aan projecten, maar ook hobbyisten en studenten. “Zolang je goed genoeg bent kun je meedoen, de mix en variëteit van achtergronden in de verschillende teams maakt het juist extra leuk”.

Succes door kwaliteit

“De gamemarkt is ongelooflijk gegroeid en op de nieuwe platformen, zoals iOS en Facebook, liggen erg veel mogelijkheden. Ons streven is het maken van goede games en we zoeken altijd naar hitpotentie. Een game komt pas uit als wij denken dat 'ie goed genoeg is. Het is daarna aan de consument om te bepalen of we daar gelijk in hadden”. Mocht een spel succesvol worden, dan wordt er zo snel mogelijk doorgeschakeld om het spel op zoveel mogelijk andere platformen uit te brengen. Games zijn tegenwoordig namelijk veel minder gelinkt aan een bepaald systeem. Wel beaamt Pim Bouman dat bepaalde games beter geschikt zijn voor muis- en toetsenbordbesturing dan voor gebruik met een touchscreen. Maar uiteraard geldt: een goede game is een goede game.

Succes door kwaliteit is een nobel streven en daartoe hebben ze ook alle vrijheid, aangezien ze de games zelf uitgeven. “Wij geven de deelnemers de zekerheid mee dat het spel wordt ontwikkeld en uitgegeven en dat is voor velen al een motivatie op zich. Daarnaast worden ze beloond met een deel van de uiteindelijke winst en die kan hoog oplopen”. Dit is een ideaal systeem om op een zo professioneel mogelijke manier te acteren, zonder een denderend kapitaal aan geld. De medewerkers worden uitbetaald op basis van hun investering van talent en de risico’s zijn voor Gamious dan ook relatief laag. Iedereen deelt namelijk mee in het risico. Dat geeft ze ook de ruimte om veel verschillende projecten te starten. Ideeën zijn er namelijk genoeg.

In de toekomst zal de Game Train volgens Pim Bouman altijd blijven bestaan en hij gelooft in de impulsen van het verschillende talent dat ze bij Gamious tegenkomen: “We zijn altijd op zoek naar mensen die een stap durven te maken. Mensen die goed genoeg zijn mogen altijd meedoen aan ons streven om goede games te maken”. Internationaal doorbreken met dit unieke concept is een ambitie die stilletjes uitgesproken wordt. Wegblijven van de consolemarkt zullen ze echter zeker doen. Daarvoor is het financiële risico te groot. Het is afwachten of hun games zullen slagen in de markt en of Gamious zal groeien tot een grote speler. Hoe uniek de manier van ontwikkeling ook is, succes blijft afhangen van de mening van de gamers.