Vijf dagen geleden legde techsite Arstechnica al een soortgelijk probleem bloot rondom e-mailclient Mailpile, dat via een Indiegogo-campagne 45.000 dollar ophaalde. Geld dat PayPal weigerde uit te keren ‘totdat de ontwikkelaar bewijs van ontwikkeling kon tonen door het releasen van een 1.0-versie’. Kortom: het geld dat opgehaald werd om Mailpile überhaupt te ontwikkelen zou pas uitgekeerd worden als er een ontwikkelde versie getoond kon worden. Mailpile zocht uiteindelijk de pers op, wat PayPal ertoe verleidde om het geld alsnog vrij te geven, plus een eigen toegift van 1000 dollar.

Het probleem is niet nieuw, er zijn meerdere gelijkwaardige voorbeelden te vinden en PayPal lijkt op dit moment nog geen regels te hebben over hoe om te gaan met de nieuwe golf van crowdfunding-initiatieven. Gamer.nl mailde met Ragnar Tornquist over de situatie en kreeg de volgende antwoorden terug.

Dreamfall Chapters

Gamer.nl: Wat is precies het conflict tussen jullie en Paypal?

Ragnar Tornquist: In principe hebben ze al het geld bevroren dat we via PayPal hebben opgehaald op onze eigen site – dit geldt dus niet voor alle donaties die we via Kickstarter ontvingen, maar al het andere geld. In het totaal hebben we het over 70.000 dollar. De reden die ze hiervoor hebben opgegeven is dat wij nog geen product releasen, dus houden ze het geld totdat we dat doen. Een erg onlogische stap, die bovendien haaks staat op het hele idee van crowdfunding.

We hebben ze inmiddels van bergen bewijs voorzien van wie we zijn en wat we doen, en ondanks dat we op succesvolle wijze 1,5 miljoen dollar ophaalden via Kickstarter en Amazon Payments, geven ze nog steeds niet mee. Bovendien kennen ze daar geen customer service en de mensen met wie we te maken krijgen, hebben geen verstand van het beleid van PayPal.

Dus nu is de situatie als volgt: ons geld is bevroren (o.a. onze PayPal-bankrekeningen) voor de zesde maand op rij. De reden dat we nu de openbaarheid opzoeken is omdat ze ook besloten hebben om onze ticketverkopen te bevriezen om…een of andere reden. [Sinds dinsdag is Red Thread Games gestart met het verkopen voor een fandag in november genaamd JourneyCon – redactie] Waarschijnlijk hebben de beide zaken met elkaar te maken. Weet je, ondanks dat we 70.000 dollar op onze PayPal hebben, staan we dus in de min vanwege honoraria, en dus laten ze ons geen tickets verkopen voor JourneyCon. En zonder customer service, geen 24/7-ondersteuning en geen zichtbare telefoonnummers, hebben we dus geen manier om in gesprek te raken.

GNL: Wanneer kwamen jullie erachter dat het geld vastgehouden zou worden?

RT: We proberen ons geld al sinds de lente los te krijgen. Het is sindsdien een voortdurend proces geweest. Eén zegen, we doen het financieel gezien goed, dus we zijn niet afhankelijk van het geld dat PayPal vasthoudt, maar het voelt absoluut niet rechtvaardig en we verliezen ondertussen ook nog eens rente op geld dat van ons en onze backers is. [PayPal ontvangt volgens de algemene voorwaarden op de site ondertussen wel rente – redactie]

Dreamfall Chapters

GNL: Hoe is het contact met PayPal?

RT: We hebben talloze telefoontjes gepleegd naar customer service in zowel Europa, als de VS. E-mails. Twitter-berichten. We hebben uren met medewerkers gesproken, maar daar is nog nooit een oplossing uitgekomen. En elke keer als we iemand te pakken krijgen kunnen we weer van vooraf aan beginnen – omdat er daar blijkbaar nooit iets bijgehouden wordt.

De reden dat we hier nu pas mee naar buiten treden is omdat de kaartverkopen [voor Journey Con] tegengehouden worden en onze klanten en fans dus direct geraakt worden. Dit is volledig onacceptabel. Mensen proberen ons bedrijf en onze game te ondersteunen door middel van crowdfunding en PayPal steekt daar een stokje voor, ze houden ons geld vast zonder enige reden.

GNL: Heeft dit nog invloed op de ontwikkeling van Dreamfall: Chapters?

RT: We doen het gelukkig okay, financieel gezien, dus zijn we niet afhankelijk van dat geld – nog niet in ieder geval. Maar mensen zijn zo genereus geweest om geld te doneren voor Dreamfall: Chapters, we willen dit geld ook gebruiken om een betere game te maken. Dat PayPal dit doet zonder een fatsoenlijke mogelijkheid om rondom de tafel te zitten is totaal onacceptabel en voorbij bizar.

Afsluitend wil ik daar nog aan toevoegen dat PayPal haar monopolie en dominantie in de online betalingsmarkt gebruikt om kleinere bedrijven te gijzelen. Wij zijn niet de enige bij wie dit gebeurt: er zijn steeds meer crowdfunding-partijen die hierdoor geraakt worden en iemand moet actie ondernemen. PayPal heeft geen recht op dit geld: het behoort onze fans toe, het behoort ons toe. Punt.

Vlak na ons initiële contact ontvangen we van Tornquist de e-mail die Red Thread Games in maart 2013 van PayPal ontving.

RT: Deze e-mail kregen we van PayPal in maart. Ze geven aan dat ze ‘niet in staat waren om met ons in contact te komen’. Vreemd, aangezien we ze al in een eeuwigheid probeerde te bereiken – iets dat we zijn blijven doen lang nadat we deze e-mail ontvingen.

--- We hebben PayPal om een reactie gevraagd en zullen deze toevoegen zodra we iets horen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

---------

INSTANT UPDATE 1

Nog voor publicatie van dit artikel ontvangen we Red Thread Games de volgende update:

“Zojuist heeft PayPal contact met ons opgenomen via Twitter. We zijn nog niet tot een oplossing gekomen, maar ze hebben beloofd de zaak ‘recht te zetten’. We hebben dit letterlijk al eens eerder gehoord, maar we blijven voorzichtig optimistisch. De media-aandacht (en angst voor slechte publiciteit) hebben de zaak zeker goed gedaan. Jammer dat het zover moet komen voordat er iets gebeurt.”

INSTANT UPDATE 2

En niet heel veel later reageert ook PayPal op onze verzoek tot commentaar. “Ons customer service-team heeft contact opgenomen met Red Thread Games en we kunnen melden dat het conflict inmiddels opgelost is. Zoals we al eerder hebben aangegeven, zitten we momenteel in een proces waarbij we nog zoeken naar de beste manier om met crowd funding-bedrijven om te gaan, zonder dat we daarbij rechten en regels wereldwijd schaden. Het is een topprioriteit om dit voor eens en voor altijd opgelost te hebben.”

Voorlopig durven wij deze zaak nog niet in de categorie ‘opgelost’ te archiveren. Krijgt vast nog een staartje.