Vandaar dat bedrijven zoals SteelSeries, Razer en Qpad samenwerken met teams zoals SK Gaming, Fnatic en Evil Genius, maar ook met onze Nederlandse StarCraft II-speler Manuel "Grubby" Schenkhuizen, om spelers te voorzien van de beste hardware om zo het maximale uit de speler te halen. Bij een sponsoringcontract komt echter meer bij kijken dan enkel het aanleveren van producten, vandaar dat wij in gesprek gaan met Kim Rom, vicepresident van SteelSeries' global marketing, om een beter idee te krijgen hoe een samenwerking tussen een sponsor en spelers of teams eruitziet.

Gamer.nl: Zou u ons een kijkje kunnen geven in hoe de samenwerking tussen SteelSeries en spelers en teams eruit ziet?
Kim Rom: Het verschilt en is afhankelijk van het team, het land waar ze vandaan komen, de grootte en het spel dat ze spelen. Voor ons is een samenwerking echter meer dan enkel een sponsor zijn. De teams hebben duidelijke doelen, zoals het deelnemen aan toernooien en evenementen en het winnen van deze competities, terwijl wij het doel hebben om nieuwe producten te ontwikkelen en deze te verkopen. Ondanks dit verschil hebben we wel het gemeenschappelijk doel om de elektronische sport te laten groeien. Als je kijkt naar onze activiteiten, wordt al snel duidelijk dat het bevorderen van de elektronische sport hoogste prioriteit heeft bij ons.

Wat voor criteria hanteert u om een speler of team te sponsoren?
We hebben geen vaste criteria, maar passie, talent en een bepaald niveau van denken zijn voor ons wel een belangrijk fundament.

Welke verwachtingen hebben beide partijen van een succesvolle samenwerking?
Ik kan enkel zeggen hoe wij het zien. Voor ons is het erg belangrijk dat de partner prettig is om mee samen te werken en dat deze ambitieus, passievol en gemotiveerd is.

Wat biedt SteelSeries zijn partners?
Dit verschilt wederom van speler en team, het kan van alles zijn. Zo kunnen wij bijvoorbeeld helpen bij het promoten van een gesponsord persoon, het aanbieden van gratis producten, het dekken van reiskosten tot het meebetalen van het salaris van een speler. Het is geheel afhankelijk van het type sponsoring.

Werkt u samen met professionele spelers om uw producten aan te passen? Zo ja, hoe werkt dit proces?
Ja, tijdens onze ontwikkelingscyclus, die negen maanden tot wel meer dan drie jaar kan duren, vragen we regelmatig feedback van geselecteerde spelers. Vaak tijdens evenementen, zodat ik veel spelers tegelijkertijd kan vragen wat ze ervan vinden. Wanneer we aan het einde van de ontwikkeling aankomen en alle problemen hebben opgelost, distribueren we de bijna finale producten aan onze spelers zodat ze deze thuis kunnen testen en ons van nog uitgebreidere feedback kunnen voorzien. Wanneer alles geperfectioneerd is, gaat het product in productie. Wanneer onze spelers zeggen: "Nu is het goed, dit ga ik gebruiken op een toernooi" en wanneer zij een nieuw product willen gebruiken, weten we dat het goed zit.

Is er iets waar u enorm trots op bent met betrekking tot de elektronische sport?
Ik ben enorm trots op alles wat we tot nu toe hebben gedaan en nog steeds doen om de elektronische sport te ondersteunen. Als bedrijf bieden we meer ondersteuning (hoger percentage van onze omzet) dan elk ander bedrijf. Ik ben er enorm trots op omdat we niet meer enkel een paar kerels zijn die gamen leuk vinden, maar we zijn nu een internationaal bedrijf met een eigen identiteit. We zijn nog steeds dezelfde mensen, ondanks dat we zo zijn gegroeid.

Was er ooit een enorm positieve of enorm slechte ervaring met betrekking tot sponsoring?
Er waren er wel een paar. Een enorm positieve ervaring was toen we de SteelSeries Xai-muis uitbrachten en Fnatic de eerste exemplaren kreeg. Ze hadden enkel vijf dagen om eraan te wennen voordat ze moesten deelnemen aan eStars in Korea, een evenement dat ze uiteindelijk wonnen. Het feit dat het ons was gelukt een muis te maken waar men snel aan kon wennen en die goed presteerde was, voor mij, een geweldig moment.

Hoe ziet u de toekomst van de elektronische sport?
Ik denk dat de toekomst van competitief gamen erg sociaal en heel anders wordt. De elektronische sport gaat door de vooruitgang in technologie en de verandering in de manier waarop wij media en entertainment consumeren iets heel onvoorspelbaars worden. Ik begrijp de mensen die zeggen dat esport op televisie moet komen om ‘groot’ te worden niet echt. Televisie is dood, het is een non-interactief medium. Het gaat veranderen in iets nieuws, iets dat niet televisie is en waar de manier waarop we content consumeren heel anders zal zijn. Esport gaat deel uitmaken van deze nieuwe media: het zit in de natuur van het concept en de technologie.

Volgende week gaan we in gesprek met Manuel "Grubby" Schenkhuizen om sponsoring vanuit het perspectief van een speler te bekijken.