Interview Warlords of Draenor – Terug in de tijd met Tom Chilton | Gamer.nl

Interview Warlords of Draenor – Terug in de tijd met Tom Chilton | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Gamer.nl: Wat voor nieuws kunnen we verwachten in Warlords of Draenor?

Tom Chilton: Er is een hoop nieuw, maar belangrijk is om te beginnen met de boost naar level 90. Als je de uitbreiding koopt, begin je met een character op level 90. Dat kan een nieuw personage zijn of een die al bestaat. Dat is handig voor iedereen die al een poosje geen World of Warcraft heeft gespeeld. Dan kunnen ze gelijk in de inhoud van de uitbreiding duiken en zitten ze niet vast in Blade’s Edge Mountains op level 68. Dat geeft spelers ook de mogelijkheid om te wi elen van personage. Als je met Mists of Pandaria alleen maar een Mage hebt gespeeld, en je wilt nu verder met een Paladin, dan kan dat gewoon.

Warlords of Draenor

GNL: Hoe werkt dat met spelers die nog nooit World of Warcraft hebben gespeeld? Van level 1 naar 90 in een paar seconden zal overweldigend zijn.

Chilton: Nieuwe spelers beginnen veelal aan WoW door middel van de Free Trial. Veruit de meesten doen dat. De levelboost maakt specifiek deel uit van Warlords of Draenor en dat betekent dan dat je de gratis speelversie doet, besluit om veel over te slaan, de characterboost gebruikt en er voor gaat. Zelfs dan bieden we nu een betere ervaring dan in het verleden.

Met die boost begin je met drie knoppen en dat bouw je verder uit tot alle opties beschikbaar zijn. Ik denk dat dit het grootste verschil maakt met betrekking tot het geleidelijk leren spelen van je character, in tegenstelling tot dat je alle skills in één keer over je heen gedumpt krijgt. Normaal wordt je helemaal overweldigd als je zomaar met een personage van hoog niveau begint te spelen. “Wat moet ik met al die spells? Wat is deze actionbar? Weet je wat? Laat maar.” En dat is nu niet het geval.

GNL: En qua verhaal? Er is nogal wat gebeurd in de wereld van Warcraft over de jaren.

Chilton: We gaan er vanuit dat iedereen die Warlords of Draenor koopt enig idee heeft van de ontwikkelingen. Het overgrote deel van de echt nieuwe spelers leren tijdens de gratis Trial hoe het spel werkt terwijl ze door Azeroth trekken en duiken vervolgens in wat er nieuw is. Daarnaast hebben we de introductiefilm die we tijdens deze beurs laten zien, die naar ons idee goed duidelijk maakt waar Warlords of Draenor over gaat. De introductie levert het fundament en zodra je een personage op level 90 hebt, gooien we je gelijk in het verhaal. Zolang je de introductie hebt gekeken, moet het hopelijk helder zijn.

GNL: Kijkend naar de verhaalwereld, lijkt het erop dat de nadruk vooral op de Orcs komt te liggen.

Chilton: Wij introduceren de spelers aan de verschillende Warlords als ze door de Dark Portal gaan en laten ze kennis maken met de Orc-clans in de eerste Zone. Je leert achtereenvolgens wat elke Warlord drijft en hoe hun clans in elkaar zitten.

GNL: We gaan met de uitbreiding terug in de tijd, waar wordt voorkomen dat de Orc Grommash Hellscream het bloed drinkt van de demon Mannoroth. Dat heeft invloed op de gebeurteni en van elke Warcraft-game tot nu toe.

Chilton: We hebben gemerkt dat de gemiddelde speler daar niet zo mee bezig is. Je hoeft daar niet over na te denken. Voor ons gaat World of Warcraft meer om de setting dan het verhaal. Waar wij naar streven is het maken van een setting die vooral intrigeert en aanspreekt. Als je dieper wilt nadenken over zaken als plot, tijdslijn en dat soort dingen, dan zit dat erin voor degenen die dat willen. Maar dat hoeven we niet aan je op te dringen met “Hé, dit is hoe tijdslijnen werken!”.

GNL: Zou het zelfs een aanloop kunnen zijn naar een reboot? Terug naar af, alles opnieuw opbouwen?

Chilton: Ik denk dat spelers heel gehecht zijn aan de tijdslijn waarin ze altijd hebben bestaan. Hoewel het naar mijn idee leuk is om te zien hoe de wereld van Warcraft eruit ziet in een andere tijd – net zoals we met de Caverns of Time hebben gedaan, maar nu op veel grotere schaal – willen we de spelers niet het gevoel geven dat alles waar ze voor gewerkt hebben betekenisloos is.

Warlords of Draenor

GNL: Dus de volgende uitbreiding kun je dus waarschijnlijk spelen zonder dat je bekend bent met Warlords of Draenor?

Chilton: Heel waarschijnlijk.

GNL: Dan is er nog de Garrison. Mensen de wereld in sturen en een fort bouwen. Vertel!

Chilton: Al heel vroeg willen we de speler kennis laten maken met dit nieuwe onderdeel. Zodra je uit de Tanaan Jungle komt - als Horde ga je naar Frostfire Ridge, als Alliance naar Shadowmoon Valley – is het neerzetten van een garnizoen het eerste wat je doet. Dat begint heel klein, zodat je geleidelijk met de nieuwe feature om leert gaan. Je leert hoe je jouw eerste gebouw neerzet, in dit geval de Barracks, en terwijl je door de eerste Zone mi ies uitvoert, kun je het gebouw opwaarderen.

Vanaf dat moment krijg je te maken met allerlei opties. Zodra je het tweede niveau bereikt, krijg je de keuze uit verschillende gebouwen, kun je meerdere gebouwen neerzetten: een groot gebouw, een van gemiddelde grootte en twee kleinere. Elk gebouw brengt een bonus met zich mee en je mag helemaal zelf weten welke bonu en goed pa en bij je build. Bovendien ontsluit elk nieuw gebouw extra content.

GNL: Daar komen ook Followers bij kijken, die voor jou de wijde wereld intrekken. Hoe werkt dat?

Chilton: Je gaat een hoop volgers tegenkomen bij het doorlopen van de hoofdmi ie, maar ook een paar daarbuiten. Als je dus een van die mensen bent die ervan geniet om lekker te verkennen en alle hoeken en gaten doorzoekt, kom je dus Followers tegen die je anders nooit had ontdekt. Bij het doorkruisen van de eerste Zone vind je tu en de vijf en tien Followers en ga je ze op mi ies sturen. Die mi ies introduceren we ook al vroeg en al snel ontstaat er het patroon dat je mensen erop uit stuurt, dat ze terug komen, sommigen stijgen in niveau, anderen vinden buit.

GNL: Zijn die Followers fysiek aanwezig of zijn ze slechts een cijfertje?

Chilton: Jazeker, ze zijn fysiek aanwezig en lopen rond in je Garrison. De volgers verschillen onderling van persoonlijkheid en uiterlijk. Als je ze op een mi ie stuurt, rijden ze jouw garnizoen uit en verdwijnen ze.

GNL: De spelersaantallen van World of Warcraft zijn de afgelopen jaren teruggelopen. Is het een doel van deze uitbreiding om deze spelers terug te winnen?

Chilton: Dat zou geweldig zijn. We hebben gemerkt dat zoiets heel moeilijk te voorspellen is. Als Warlords of Draenor goed aanslaat, zou dat kunnen gebeuren. Ik weet niet of zo zal gaan en eerlijk gezegd proberen wij gewoon een zo goed mogelijke uitbreiding te produceren. Bij Blizzard hadden wij nooit verwacht dat we überhaupt zes miljoen spelers zouden krijgen. Dat er spelers terugkomen zou dus kunnen, maar we weten het niet.

GNL: Blizzard is van plan de productie van uitbreidingen flink op te schroeven. Eén per jaar, zelfs.

Chilton: Dat is ons doel, maar het is wel een heel ambitieus doel. [Lachend] We zijn duidelijk nog niet op dat punt met Warlords.

GNL: Ach, het is nog niet zo erg als met Valve.

Chilton: [Lachend] Yeah. We zijn op dit moment al actief bezig met de uitbreiding die na Warlords komt. We maken er Zones voor, we hebben het team uitgebreid om verschillende zaken parallel te produceren. Hopelijk gaat dat een merkbaar verschil opleveren als het gaat om de volgende uitbreiding, maar we hoopten dat we Warlords eerder hadden kunnen uitbrengen dan nu het geval is. Een reden hiervoor is dat de Garrisons zo’n enorm toevoeging bleken te zijn en dat die gewoon veel meer tijd kostte.

GNL: Mi chien is het niet zo’n leuke vraag voor jullie, maar World of Warcraft – hoe uniek het fenomeen ook mag zijn binnen de game-industrie – gaat niet eeuwig voortduren. Zijn jullie al bezig met een waardig afscheid?

Chilton: Het zou me verbazen als World of Warcraft het eerste is dat in ons universum voor altijd zal bestaan. Eerlijk gezegd is dat niet iets waar we ons zorgen over maken of over nadenken. Volgens ons is het nog steeds een hele gezonde game en blijft er vraag naar nieuwe inhoud. Zodra dat terugloopt, denk ik dat het juiste antwoord daarop vanzelf duidelijk wordt.

Warlords of Draenor

GNL: Een belangrijke reden voor het aanhoudende succes van World of Warcraft is hoe het spel de spelers op sociaal niveau verbindt. Kunnen we vernieuwingen op dat gebied verwachten?

Chilton: Een van de nieuwe features van Warlords is de Group Finder. Precies zoals je zegt, zijn het je vrienden waardoor je blijft terugkeren naar World of Warcraft. Het is een activiteit waarbij iedereen zich een onderdeel voelt van een team, met dingen om te doen die spelers uitdagen als een groep. In veel opzichten zijn het de mensen zelf die alles fris en intere ant houden. Een van dingen die wij daarom willen doen is het zo makkelijk mogelijk maken om nieuwe vrienden te ontmoeten. De Group Finder is ontworpen om nieuwe groepen te vinden waarmee je regelmatig kunt spelen. We hebben de Dungeon Finder en de Raid Finder om gemakkelijk een groep te vinden. Als je dus twintig minuten over hebt om een Dungeon te plunderen, dan kan dat.

GNL: De tijd is op, dus nog een kort vraagje om af te sluiten. Het budget voor lo e uitbreidingen gaat omlaag. Zijn jullie aan het sparen voor Project Titan?

[Grinnikend] Daar kunnen we nog niks over zeggen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou