Athmer vertelt ons dat de familievoorstelling over game- en muziekfanaat Jim gaat, een jongen die zichzelf de King of Games noemt, omdat hij in bijna alle games supergoed is. Herkenbaar? Door een glitch komt hij in zijn eigen computer terecht en moet hij zich daar al gamend uit zien te redden.

Kunt u wat meer over de voorstelling King of Games vertellen en hoe u bij de voorstelling betrokken bent geraakt?

Het begon ermee dat het Rotterdams Philharmonisch Orkest mij benaderde als regisseur voor King of Games. Toen ik op gesprek kwam bleek dat ze ook wel een scriptschrijver konden gebruiken. Ik heb beide functies aangepakt, de laatste in nauwe samenwerking met Boy Ooteman, de acteur in de voorstelling, die al een begin had gemaakt en veel leuke ideeën had. Ik was direct heel enthousiast.

Wat betreft het verhaal: er is een fout in de geluidskaart. Eén van de instrumenten is door een virus gemute, waardoor de mooie muze van het orkest, de Fluitprinses, geen geluid meer maakt. Het hele orkest is van slag. Jim komt terecht bij de muziek, en denkt eerst dat hij in een heel groot en ingewikkeld level van zijn game is beland, tot hij opeens realiseert dat hij zelf in zijn eigen computer rondloopt. Het orkest vraagt hem om het virusprobleem op te lossen, omdat ze weten dat hij zo veel van muziek houdt. Nadat hij het eerst helemaal verknald, gaat hij in de herkansing enthousiast de uitdaging aan om samen met het orkest en iedereen in de zaal het spel Orchestra 2 uit te spelen, waardoor hij toegang krijgt tot een geheim middel om het virus uit het orkest te verwijderen. Ondertussen wordt hij ook nog stapelverliefd op de stille fluitster, wat niet altijd handig is als je aan het gamen bent...

Wat is er speciaal aan King of Games en wat maakt het zo leuk voor kinderen?

Wat er speciaal aan is, is dat er een gigantisch groot orkest is dat live gamemuziek speelt. En dat is supervet.

Wat heeft u persoonlijk met videogames?

Heeft u een favoriete videogame of wellicht heeft u vroeger veel games gespeeld? Ik heb vroeger heel veel gegamed, en zelfs ook mijn eigen spelletjes gemaakt - die programmeerde ik. Onder andere een soort PacMan waarbij de spookjes steeds opeens voor je neus opdoken, dat spelletje heb ik Help! genoemd, omdat je dat steeds riep als je het speelde. Wij speelden vroeger games niet thuis, maar in een 'automatenhal'. Een oude favoriet die ik duizenden keren heb gespeeld is Donkey Kong.

Speelt u op dit moment nog wel eens videogames en zo ja, welke?

Ik vind Minecraft leuk omdat het zo mooi is, al is het jammer dat die muziek nogal saai is. Eigenlijk speel ik het niet zelf maar kijk ik mee naar de bouwwerken van mijn zoon Rafael, die tien jaar is. Ik vind het ook leuk om spelletjes op mijn telefoon te spelen, en als ik te verslaafd raak gooi ik ze er gauw af.

U heeft al veel gedaan met theater, muziek en heeft ook al eerder een kindervoorstelling geregisseerd. Hoe bevalt de invalshoek videogames u?

Het is vooral de muziek waar ik heel blij van word - de voorstelling is gemaakt om kinderen (en volwassenen ook, eigenlijk) te laten zien wat een symfonieorkest allemaal kan. Omdat deze muziek zo dicht bij de kinderen staat, en ook nog eens heel divers is, vind ik dit meer inspirerend dan met bij elkaar geraapte stukken van de bekende klassieke componisten. En videogames zijn altijd avontuurlijk, dus het is eigenlijk meteen leuk. De voorstellingen moeten nog beginnen als ik dit schrijf, dus ik weet nog niet hoe goed het allemaal gaat lukken. Maar ik kan in ieder geval wel zeggen dat ik het werken eraan heel tof vond, en dat het smaakt naar méér!

Enkele games hebben al de overstap naar de filmwereld gemaakt. Ziet u in de toekomst mogelijkheden voor de combinatie games en theater?

Ja, zeker in combinatie met live muziek.

Bij het schrijven en in de voorbereidingen heeft u ongetwijfeld veel gamemuziek langs horen komen. Wat vindt u van gamemuziek? En hoe past het binnen uw eigen smaak en beleving van muziek?

Wat ik fijn vind van gamemuziek is dat het vaak heel filmisch is; net als filmmuziek is het er op gemaakt om je mee te slepen in een avontuur. De mooiste muziek is terug te vinden in Zelda, vind ik, Final Fantasy is ook prachtig, en ik vind Super Mario zoals het klinkt door een orkest helemaal de bom. Mijn eigen muzieksmaak is heel breed. Het ligt er ook aan wat voor werk ik op dat moment doe. Laatst heb ik samengewerkt met DJ Armin van Buuren, en dan luister ik dus naar trance. Thuis luister ik veel moderne klassieke muziek.

We hebben ook veel oudere gamers met kinderen op de website. Waarom zouden zij deze voorstelling moeten bezoeken?

Het is altijd machtig om een toporkest als het Rotterdams Philharmonisch of Het Residentie Orkest live te horen, en natuurlijk helemaal vet als ze dan ook nog gamemuziek spelen. Ik denk niet dat de voorstelling erg kinderachtig wordt en er zijn ook fraaie retrobeelden bij gemaakt door vide kunstenaar Arjen Klerkx. Genoeg te beleven dus.

Heeft u verder nog iets dat u kwijt wilt aan onze bezoekers?

Doe 'ns gek, kom van die bank af en neem je hele familie mee naar King of Games!

Regie: Pieter Athmer
Script: Pieter Athmer & Boy Ooteman
Nieuwe composities: Than van Nispen tot Pannerden en Stan Koch
Spel: Boy Ooteman
Arrangeurs: Than van Nispen tot Pannerden, Stan Koch, Niels van der Leest, Andrew Skeet
Video: Arjen Klerkx
Kostuums en decor: Arien de Vries
Licht: Tom Verheijen
Videotechniek: Daan Hazedonk
Ondersteuning ontwikkeling concept: DutchGameMusic

Bezoek de voorstelling King of Games: 

Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. dirigent Ivan Meylemans (Rotterdam, De Doelen, 12 januari 14.15 uur)

Residentie Orkest o.l.v. dirigent Gregory Charette (Den Haag, Anton Phillipszaal, 26 maart 12.00 uur, 30 maart 11.00 uur & 14.00 uur)