‘Gran Turismo Sport focust zich meer dan ooit op rijden’ | Gamer.nl

‘Gran Turismo Sport focust zich meer dan ooit op rijden’ | Gamer.nl

Met de naderende release van PlayStation 4-racegame Gran Turismo Sport in oktober kregen we de kans om op bezoek te gaan bij ontwikkelstudio Polyphony Digital in Tokio. Daar stond geestelijk vader Kazunori Yamauchi ons te woord om zijn nieuwste productie toe te lichten.

Gamer.nl: Na alles wat we tot nu toe van Gran Turismo Sport gezien en gespeeld hebben, zou ik zeggen dat de game veel meer ‘focus’ heeft dan voorgaande delen. Bent u het daarmee eens?

Kazunori Yamauchi: Dat is een mooi woord.

Het woord ‘focus’ heeft in het Engels mi chien niet dezelfde betekeni en als in het Japans. Wat bedoel jij er eigenlijk precies mee? Heeft het iets met helder maken van doen, of bedoel je juist dat de game heel doelgericht is?

Ik heb heel erg idee dat Gran Turismo met dit deel meer dan ooit om racen gaat. Het gaat niet meer om het verzamelen van auto’s, niet om speciale gelegenheden, maar om racen – en dan vooral de pure uitdaging en het genot van snelheidscompetitie tegen anderen.

Ah, daar zit zeker waarheid in. Ik dacht dat je doelde op de integratie van de verschillende elementen. Maar ik begrijp nu wat je bedoelt.

Gran Turismo Sport

Dit is een ontzettend druk jaar voor racegames. Veel bekende reeksen komen met nieuwe delen. Ik weet dat u zich graag focust op uw project, maar hoe moet deze Gran Turismo er weer uit gaan springen in 2017?

Daar is dat woord weer! Ja, ik concentreer me heel erg op m’n eigen werk. Om tegenwoordig positief op te vallen, moet je zorgen dat alle fundamentele zaken heel goed op orde zijn. Dus dat gaat inderdaad heel erg om het rijden en het racen zelf. Daarnaast denk ik dat de belichting er in dit geval echt uitspring.

De game ziet er in elk geval prachtig uit. De manier waarop auto’s er uit zien, maar ook hoe het spel in beweging oogt, straalt een bepaalde pa ie uit. Is dat altijd het belangrijkste wapenfeit van Gran Turismo geweest wat u betreft?

Ja, absoluut.

Tegelijkertijd heeft u voor dit eerste Gran Turismo-deel op de PlayStation 4 zo’n duizend auto’s moeten laten sneuvelen, die gemodelleerd waren voor de voorgaande generaties. Dat lijkt me nogal een gewaagde en moeilijke keuze.

Ja, maar het was nu eenmaal echt noodzakelijk. Alleen op die manier kunnen we nu bouwen aan nieuwe modellen, die op hun beurt ook weer allemaal tien jaar mee gaan.

Gran Turismo Sport

En zo verdwijnen de grenzen tu en écht en virtueel weer een beetje meer, met het hyperrealisme dat u nastreeft. Maar tegenwoordig hebben we ook zaken als augmented reality en mixed reality. Kunt u die techniek niet gebruiken om spelers zélf auto’s te laten scannen en gebruiken in de game?

Ja, dat is zeker een mogelijkheid. Kijk ook naar de Scapes-feature die nu al in Gran Turismo Sport zit (een speelstand waarin elke auto in een fotorealistische decor gefotografeerd kan worden, red.). Uiteindelijk denk ik dat spelers die achtergronden zelf zullen kunnen maken.

Hoe ziet u dat precies gebeuren?

Het gaat bij die omgevingen vooral om het goed overbrengen van informatie over de belichting en de ruimtelijke indeling van de plekken waarop je kan fotograferen. Ik denk dat naarmate de sensoren op apparaten die we allemaal gebruiken steeds beter worden, alle spelers die informatie zullen kunnen vastleggen in de echte wereld.

Even over iets anders: de relatie met de internationale autosportfederatie FIA. Samen gaan jullie het officiële wereldkampioenschap virtueel autoracen opzetten. Hoe is die band tot stand gekomen?

De mensen van de FIA zijn uit zichzelf naar ons toegekomen om aan te geven dat ze heel graag met ons wilden samenwerken. Ik ben toen naar hun hoofdkantoor in Parijs gekomen om wat ideeën voor te stellen. Eén daarvan was het opzetten van de FIA Gran Turismo World Championships en de FIA Gran Turismo Digital License (een soort officiële racelicentie, red.).

Het feit dat de FIA – als belangenvereniging van de autofabrikanten – u daarvoor vroeg, had dat te maken met het Vision Gran Turismo-project, waarvoor tientallen automerken speciale automodellen voor uw game hebben ontworpen? Dat zal toch voor enige erkenning als autoriteit op het gebied van racegames hebben gezorgd.

Dat is mi chien wel zo, maar daarnaast willen de mensen van de FIA en die in de Formule 1-racewereld heel graag bepalen wat ‘echt racen’ is en wat niet.

Als u dan toch over de Formule 1 begint: onlangs heeft sportief directeur Ro Brawn nog aangegeven dat hij wil dat er snel een virtueel Formule 1-wereldkampioenschap komt. Hoe ziet u dat voor u ter aanvulling op Gran Turismo Sport?

Formule 1 heeft z’n eigen stijl en z’n eigen historie. Ik denk niet dat we daar heel veel aan hoeven te veranderen. De huidige opzet leent zich prima voor een game. Maar ik zou meneer Brawn heel graag weer een keer spreken – ik heb hem een aantal jaar geleden ontmoet – om meer ideeën met hem te delen.

Gran Turismo Sport is vanaf 18 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 4.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou