Gamer.nl: Nog een keer voor al onze trouwe lezers: kun je me wat meer vertellen over Engine Software? 

Ivo Wubbels: Om te beginnen met iets waar wij erg trots op zijn: wij zijn de oudste studio van Nederland. Jarenlang hebben wij met grote partijen als Activision, Disney, THQ en Nickelodeon samengewerkt. Wij maken dus veel licentie-games, en dat is ook één van de dingen waar wij goed in zijn. We ontwikkelen al tijden voor Nintendo zijn handhelds met hier en daar een zijstapje naar de Wii en PSP. De DS is de afgelopen jaren natuurlijk het speerpunt geweest en ik denk zelfs dat wij één van de ontwikkelaars zijn die de meeste spellen heeft uitgebracht op de DS.

GNL: Dat is zeker iets om trots op te zijn.

Wubbels: Zijn we ook, maar nu gaan we ons natuurlijk richten op de 3DS. Ik denk alleen niet dat de 3D-functionaliteit het apparaat blijft voortstuwen en voor verkopen gaat zorgen. Het hele Street- en SpotPass-verhaal, dat gaat de kracht van de 3DS worden. Dat is zeker iets waar wij wat mee willen doen, maar wat precies kan ik nu nog niet zeggen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we geen gebruik gaan maken van de 3D mogelijkheden. Sterker nog, we richten ons daar op dit moment juist op.

GNL: Waar Engine ook bekend om staat is de zelfontwikkelde technologie voor Nintendo’s handhelds, waaronder de tilt control zonder sensor voor de DS. Wat zien jullie in de 3DS-technologie, afgezien van de 3D-functionaliteit?

Wubbels: Dat is nog een beetje afwachten en wennen natuurlijk, maar augmented reality wordt wel echt iets groots volgens mij. Dat zie je nu al als je een 3DS koopt: er zitten al spelletjes met kaarten bij ingepakt. Dat zien we wel als een interessante optie, en zeker met het 3D-effect, wat toch dat extra beetje diepte geeft ten opzichte van het standaard 2D-beeld. Maar heel simpel gezegd is het moeilijk te voorspellen wat er allemaal gaat gebeuren, omdat het apparaat nog zo jong is.

GNL: Wat iets minder jong is, zijn mobiele games voor smartphones. Is het wat voor Engine om deel te nemen aan deze markt?

Wubbels: Nee, dat doen we niet, omdat dat bedrijfsmodel niet bij ons aansluit. Ja, er bestaan mogelijkheden, maar het wordt absoluut niet ons speerpunt. Hoeveel games komen er bijvoorbeeld dagelijks uit in de App Store?

GNL: Te veel.

Wubbels: Inderdaad, er komen zo veel games uit waarvan het merendeel waarschijnlijk niet van hoge kwaliteit is. Met zo’n laag prijsmodel valt daar niet tegen te concurreren, laat staan er winst mee te maken. Van de duizend games in de App-store zijn er 995 die hun kosten niet eens terug verdienen, dus waarom zouden wij dat risico willen lopen? Dan kunnen we ons veel beter op de groeiende markt van de 3DS richten en blijven doen waar we goed in zijn.

GNL: Zou de online store op de 3DS wel een bruikbare distributiemogelijkheid zijn?

Wubbels: Jazeker.

GNL: Jullie ontwikkelen nu al jaren voor Nintendo’s handhelds, maar hebben ook twee games ontwikkeld voor de PSP. Zijn er ook plannen om voor de NGP te gaan ontwikkelen?

Wubbels: Ik verwacht niet dat Sony’s nieuwe handheld straks veel opgepakt wordt door ontwikkelaars, omdat het voor hen gewoon niet commercieel interessant is. Hetzelfde geldt voor Engine. De PSP is in dat opzicht nooit echt een groot succes geworden. De productiewaarde moet hoog zijn, de afzetmarkt is matig en de verkoopcijfers vallen tegen. Sony mikt namelijk op de core gamers en zij vormen maar een erg klein percentage van de bevolking. Het kan leuk zijn om straks naar de mogelijkheden van de NGP te kijken, maar we zien er momenteel niet echt veel in.

GNL: De 3DS wordt echt de handheld waar jullie je op gaan richten de komende tijd. Zijn jullie enthousiast over de toekomst van de 3DS?

Wubbels: De toekomst? Hoe de markt er over een jaar uitziet is voor iedereen moeilijk te voorspellen. Maar wij zijn in ieder geval erg enthousiast over de toekomst en mogelijkheden van de 3DS, en zien daarin gewoon heel veel mooie dingen gebeuren.