Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Interview
PES 2017

‘E-sports is een belangrijk onderdeel van PES 2017’

In gesprek met PES Global Product and Brand Manager Adam Bhatti

Geschreven door David Kers op

In Milaan speelden we niet alleen PES 2017, maar spraken we ook met Adam Bhatti, Global Product and Brand Manager van Pro Evolution Soccer. Waar de meeste informatie nog wordt bewaard voor E3, wisten we enkele interessante feitjes en antwoorden over PES 2017 te ontfutselen.

Gamer.nl: Zoals elk jaar verwachten we veel verbeteringen in Pro Evolution Soccer. Wat zien jullie als de grootste verbetering in PES 2017?

Adam Bhatti: Als ik er één moet kiezen, is het de kunstmatige intelligentie. De kunstmatige intelligentie leert precies hoe jij speelt, naar wie je vaak passt, hoe je een doelpunt scoort, of je in het midden speelt, of via de vleugels. Dat is erg belangrijk denk ik, zelfs belangrijker dan wat we hebben gedaan met de animaties en de visuals. Ik denk dat veel andere ontwikkelaars dat gaan zien en het daarna zelf ook gaan toepassen. 

PES 2017

Hoe snel past de kunstmatige intelligentie zich aan?

Het is heel reactief, het leert heel veel tijdens een wedstrijd. Bijvoorbeeld: als je in de eerste tien minuten veel naar Pogba passt, dan reageert de kunstmatige intelligentie hier direct op. Veel daarvan voelt heel natuurlijk aan, doordat het voelt alsof teams elkaar nog aftasten in het begin en naarmate de wedstrijd verloopt zie je teams steeds meer op elkaar inspelen.

Dat klinkt voornamelijk alsof ze beter verdedigen, veranderen ze ook hun aanvalstactiek op basis van jouw verdediging?

Dat doen ze voornamelijk als ze er niet doorheen komen. Dan maken ze gebruik van de nieuwe Advanced Intructions die we hebben toegevoegd. Lukt het niet goed om er door te komen dan kunnen ze Central Striker activeren, waarmee ze met lange ballen op zoek gaan naar de grote lange spits.

Naarmate de wedstrijd verloopt zie je teams steeds meer op elkaar inspelen

Heeft deze lerende kunstmatige intelligentie alleen invloed op een losse wedstrijd? Of mogen we hier meer van verwachten?

Het betreft niet een wedstrijd, maar als je bijvoorbeeld meerdere maanden speelt ga je dat ook heel duidelijk merken. Daar maken we op E3 meer over bekend. Er komen enkele nieuwe modi aan die heel duidelijk gaan bijhouden hoe je speelt. Daarin kun je heel goed zien dat de game begrijpt wie jij als speler bent. Het weet wat je favoriete beweging is, waar je veel speelt en die feedback krijg je direct terug. Voor ons is dat ook belangrijk om de game interessant te houden. Verveel je je na drie maanden, dan kun je je speelstijl aanpassen. Ook voor de e-sports-scene denk ik dat dit heel belangrijk gaat worden. Spelers kunnen zo beter worden en hun eigen spel analyseren.

PES 2017

Hoe hebben jullie de problemen met de goalkeepers aangepakt?

Dat was vrij lastig, want soms waren de keepers goed en soms juist niet. Het is een kwestie van balans. Zo gingen er veel lage schoten veel te gemakkelijk in en dat hebben we ook teruggezien in veel van de e-sports-wedstrijden. In het begin hebben we misschien niet door waar de ‘fouten’ liggen in de gameplay, maar na een jaar zien we de beste spelers hiervan gebruikmaken. 

Dit jaar hebben we ervoor gezorgd dat keepers veel beter reageren en veel meer anticiperen. Afgelopen jaar gingen er heel veel schoten in, dat zal dit jaar veel minder zijn. Zo weten ze bijvoorbeeld beter welke positie ze moeten innemen en met name nadat er al een keer een redding is uitgevoerd. Ook de verschillende soorten keepers zijn duidelijker terug te zien dit jaar. Zo is de Franse keeper Lloris heel goed in het stoppen van schoten, maar niet zo goed offensief. Terwijl Neuer juist veel vaker uitkomt.

Hoe gaan we e-sports terugzien in PES 2017?

De nieuwe modi gaan we pas op E3 aankondigen, maar we zijn wel van plan een belangrijke modus voor e-sports toe te voegen. We zien e-sports als een belangrijk onderdeel van de game.

Er waren veel klachten over de pc-versie afgelopen jaar. Hoe pakken jullie dat dit jaar aan?

We hebben de fans gehoord en we willen daar zeker iets mee gaan doen. Op dit moment is het nog te vroeg om daar iets over te zeggen, maar we hopen op E3 daar uitspraken over te kunnen doen.

PES 2017

Op welke manier is de Fox Engine dit jaar verbeterd?

We hebben de engine erg aangepast. De Fox Engine blijft zich altijd ontwikkelen en elk jaar kijken we wat we kunnen toevoegen. Eén van de grote verbeteringen in PES 2017, wat je misschien niet meteen opvalt, is dat de spelers 3D zijn. Hun modellen bevatten daadwerkelijk diepte, waar het vroeger een leeg model was. Dat is ook te zien aan de schaduwen, animaties en belichting, waardoor de visuals veel beter zijn dit jaar. Toch wil ik nog zeggen dat we ons nu met name richten op de gameplay en dat de eerste trailer die we gaan uitbrengen laat zien hoe mooi de game gaat worden.

Lees voor meer informatie onze hands-on preview. PES 2017 verschijnt later dit jaar voor pc, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3 en Xbox 360.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

The Giant-map nu los beschikbaar voor Call of Duty: Black Ops 3 Destiny-livestream gaat 'volgend avontuur' onthullen vlak voor E3
0

Reacties op: ‘E-sports is een belangrijk onderdeel van PES 2017’

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.