“Wat we hier laten zien is pre-alfa en moet een indruk gegeven van wat we hiermee willen bereiken”, vertelt Sinclair tijdens zijn presentatie. “We zijn er net een jaar mee bezig.”

Een echte buddy game

Wat we te zien kregen was een work-in-progress-demo. We zagen een interactieve actiescène waarin Kirk en Spock gezamenlijk terugkeren bij een te stil Enterprise-ruimteschip. Buitenaardse wezens zijn het schip binnengedrongen en de crew is nergens te vinden. In derde persoonsperspectief moet je gezamenlijk vanuit dekking je vijanden neerschieten. Al met al teert de game dus op een bekend concept. Een verstandige keus bij een franchise waarin de laatste goede shooter, Star Trek: Voyager Elite Force, in 2002 verscheen.

Sinclair en zijn team hebben van Paramount de vrijheid gekregen om een compleet nieuw verhaal te bedenken. “Het spel moet gaan aanvoelen als een buddy-movie,” zegt Sinclair. Het unieke verhaal van de game vindt plaats tussen de eerste en tweede film in het opnieuw bedachte Star Trek-universum van J.J. Abrams. Het plot is in samenwerking met God of War-schrijfster Marianne Krawczyk bedacht. Toch ligt de nadruk momenteel op het bouwen van een gave co-op-ervaring in de vorm van een cover based scifi-shooter. “Het moet eerst een goeie game worden voordat het een Star Trek-game wordt”, benadrukt Sinclair. “We wilden zowel Kirk en Spock tegelijk laten spelen, dus alles is coöp.”

Normen

“Paramount breekt barrières met deze game”, stelt Sinclair. “De studio startte de ontwikkeling voordat ze wisten of er een tweede film zou komen.” De demonstratie die op de E3 vertoond werd heeft niets met de uiteindelijke game te maken, maar is bedoeld om ons een idee te geven van waar Bad Robot en Digital Extremes met de game heen willen.

Het ontwikkelteam wil van deze Star Trek-game meer dan een zoutloze filmgame maken. Cpt. Kirk en Spock hebben niet alleen hun geheel eigen gedrag en persoonlijkheid, ze hebben ook eigen wapens en upgrades. “In Star Trek zitten alle upgrades in de hoofden van de personages,” legt Sinclair uit. Zo leren de personages steeds beter omgaan met hun wapens. Deze zijn niet bepaald standaard. Kirk heeft namelijk een custom superphaser en Spock bezit een speciale Vulcan particle canon.

Na drie dagen het spel te tonen, is Sinclair ook op nieuwe bevindingen gekomen. “Humor in games is veel te afwezig”, geeft hij toe. “Een ding waar we heel nerveus van zijn geworden, is dat mensen dit wellicht Gears of Trek gaan noemen. Gelukkig is het tot nu toe voor iedereen hier op de E3 duidelijk dat we iets compleet anders en veel avontuurlijker aan het maken zijn.”

Er is nog heel weinig informatie beschikbaar over deze Star Trek-game, maar hij staat gepland om ergens in 2012 uit te komen.


Over de auteur: Vlad Micu is een freelance gameprofessional met vier jaar ervaring in de gamejournalistiek. Hij is momenteel zichzelf aan het verdiepen in gamedevelopment. Hij is werkzaam onder zijn eigen bedrijf VGVisionary.