Gamer.nl: Jullie meest recente patch voegt een boel leuke dingen toe aan de game, zoals een hele nieuwe raid tier en een boel nieuwe quests. Verder zien we geen dramatische veranderingen of correcties in de manier van spelen. Is WoW wat jullie betreft 'af' of zijn er nog grote uitdagingen voor World of Warcraft?

Tom Chilton
: Er zijn nog wel een paar dingen. Zo hebben we eigenlijk niet zo veel gedaan voor spelers die een tijdje weggaan en weer terugkomen. Stel, je speelde tot Burning Crusades en bent om wat voor reden dan ook gestopt. Nu hoor je van Pandaria en wil je weer eens kijken wat er allemaal nieuw is. En daar sta je dan, ergens in een zone met allerlei skills waarvan je misschien niet meer weet wat ze doen, een zak vol items en een questlog waarvan je de draad kwijt bent. Dat is geen optimale ervaring, en dit is iets wat we zeker aan willen pakken.

Gamer.nl: Andere spellen doen steeds meer om spelers van verschillende levels samen te laten spelen. Guild Wars 2 verlaagt bijvoorbeeld tijdelijk het level van spelers als ze in een zone voor lage levels rondlopen. Andere spellen geven spelers de keuze om dit te doen, via bijvoorbeeld een 'mentor systeem'. Waarom doet World of Warcraft zoiets niet?

Chilton:
Wij willen het liefst spelers bij elkaar brengen. Dat is het doel van het spel: samen met je vrienden op avontuur gaan. We moeten echter wel een heel goede manier vinden om dat te doen. Zo zijn we via de Challenge Modes in dungeons al begonnen met het tijdelijk schalen van uitrustingen. Dat betekent dat iemand met een betere uitrusting tijdelijk wat minder sterk is. De logische volgende stap is dan natuurlijk om ook levels te schalen. Maar we zijn hier intern nog niet uit.

Gamer.nl: Met Mists of Pandaria introduceerden jullie de nieuwe Talent Tree, die er voor moest zorgen dat spelers 'betekenisvolle keuzes' moesten maken over de manier waarop ze hun klasse wilden spelen. Is dit gelukt?

Chilton:
We wilden spelers zo veel mogelijk een 'eigen' personage laten bouwen met een redelijk unieke combinatie van keuzes. Dat heeft zeker goed uitgepakt, al zijn er nog een aantal keuzes die onduidelijk zijn. Hierdoor zien spelers soms de voordelen van bepaalde vaardigheden over het hoofd. Maar over het algemeen doet deze versie wat we wilden.

"In zekere zin zijn we inderdaad iets doorgeschoten."

Gamer.nl: We zien inderdaad de voordelen, maar we missen ook wel het 'prutsen' met punten om kleine veranderingen aan onze personages aan te brengen. Zijn jullie van plan om spelers daar misschien weer meer vrijheid in te geven?

Chilton:
We snappen dat spelers de oude Talent Points tot op zekere hoogte missen. Het was een soort beloning als je regelmatig een punt kreeg om die te besteden. We willen daar wel een alternatief voor zoeken, al weten we nog niet hoe. Wat we vooral willen voorkomen, is dat het te ingewikkeld wordt om te 'respeccen' (van rol veranderen door het personage te herbouwen, red.)

Gamer.nl: Eén van jullie doelen voor Mists of Pandaria was om spelers weer op avontuur te laten gaan in de natuuromgevingen. Is dat gelukt? En zijn jullie hier misschien ook in doorgeschoten? Hebben de steden nog wel een duidelijk functie als spelers bijvoorbeeld hun spullen via een mobiele app in het Auction House kunnen verkopen?

Chilton:
Steden zijn nog steeds heel belangrijk. Niet alleen vanuit het verhaal maar ze vervullen een belangrijke sociale functie. We willen dat ook zo houden. Op dit moment zijn ze ook zeker niet verlaten.

Wat betreft het op avontuur gaan; dat is nu zeker beter. Het is een groot contrast met Cataclysm. We zijn veel meer terug naar een situatie waarin spelers echt weer beloond worden om dingen te ontdekken. In zekere zin zijn we inderdaad iets doorgeschoten. Spelers kregen al snel het idee dat ze voor het verkrijgen van 'reputatie' verplicht de wereld in moesten. We hebben niet duidelijk genoeg gecommuniceerd dat je bepaalde uitrusting ook op andere manieren kon verkrijgen, bijvoorbeeld via valor points.

Gamer.nl: Deze nieuwe patch verandert het een en ander aan Player versus Player-toernooien. Kun je daar wat meer over vertellen?

Chilton:
We zagen dat spelers die het begin van een nieuw PvP-seizoen misten, vaak het hele seizoen maar lieten schieten. Het was namelijk behoorlijk lastig om met zo'n achterstand snel 'up to speed' te komen en genoeg punten te verzamelen. Hier hebben we wat aan gedaan door het idee van 'rested experience' toe te passen op de toernooien. Rested Experience wil zeggen dat iemand die een tijdje niet heeft ingelogd, tijdelijk dubbel zoveel XP krijgt bij het doden van monsters. Hetzelfde principe passen we nu dus toe bij de toernooien. Stap je later in, dan krijg je tijdelijk meer punten en kun je zo snel met de rest meekomen.