Gamer.nl: Hoe is het om een vervolg te maken op de best beoordeelde game ooit?
Alex Peters:
Erg moeilijk. We wilden weinig veranderen aan het basisconcept van de serie en dan is het lastig om de vorige game te overtreffen. We hebben gewoon erg goed gelet op wat de vorige game zo goed maakte en wilde met het tweede deel de spelers dezelfde ervaring geven, maar dan nog bruter.

Waren er dingen die je zelf erg graag wilde veranderen?
Nee, niet echt. We waren erg tevreden over de eerste game en de consument en de pers blijkbaar ook. Ik zou niet weten wat ik er aan had moeten veranderen, haha. Maar geen enkele game is perfect natuurlijk.

In de presentatie zagen we alleen de actie. Waar was Base Building?
Er zal zeker Base Building in CoH2 zitten, maar we wachten nog even met het onthullen van meer informatie hierover. Wel zal het anders zijn dan in het eerste deel.

Op wat voor manier anders?
Dat kan ik helaas nog niet vertellen.

We nemen aan dat het vooral zal zijn dat de Russen op een andere manier tactisch gegrond zijn dan de Amerikanen en daardoor op een andere manier basissen bouwen.
Klopt, het gaat bij de Russen vooral om massa’s. Technisch waren ze niet zo ver als de Duitsers, maar dat compenseerden ze met enorme troepen. We zijn met CoH erg trouw aan de historie en de oorlogsvisie van de Russen heeft een grote invloed op de gameplay. En dus ook op Base Building.

En de Commander Tree Abilities? Hoe groot zal de invloed daarvan zijn op de singleplayer?
Ook daar kunnen we nog niets over zeggen.

De Russen waren qua technologie inferieur aan de Duitsers, zoals je net ook al zei. Zal de game daardoor ook moeilijker worden?
Nee, in principe niet. De algehele aanpak verandert wel doordat je met de Russen speelt en een goed uitgedachte tactiek wordt beloond. Ook is het zo dat we de kunstmatige intelligentie van de vijand erg verbeterd hebben, waardoor je een betere weerstand krijgt van de Duitsers.

Tijdens het evenement zagen we dat Metro: Last Light zich ook afspeelde in Rusland. Vanwaar die fascinatie met dat land?
Haha, ik denk dat dat gewoon toeval is. Maar het is wel zo dat er over het algemeen weinig bekend is over Rusland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Iedereen denkt aan het iconische gevecht in Normandië of de bevrijding door de allianties, maar in Rusland vonden de meeste bloederige gevechten plaats. 13 van de 15 bloederigste gevechten vonden zelfs in het oostfront plaats.

En wat was daarvan het bloederigste gevecht?
Pfoe, dat weet ik niet precies. Volgens mij was het de strijd om Leningrad of Stalingrad, maar dat weet ik niet zeker. De gehele top vier zal in ieder geval sowieso wel in de game zitten.

Zal de hele game zich afspelen in de sneeuw?
Ook daar kan ik helaas weinig over vertellen.

Het verhaal van de eerste Company of Heroes speelde zich af in een periode van ongeveer 3 of 4 maanden. Als dat in het tweede deel ook zo is zullen we wel altijd sneeuw zien toch?
Het verhaal uit het eerste deel vond inderdaad plaats in een korte periode, maar het verhaal uit het tweede deel zal zich over een veel grotere periode afspelen.

En kunnen we dat verhaal ook in coöp spelen?
We houden natuurlijk veel rekening met de wensen die de huidige gamer heeft. Maar ook hierover zullen we later meer onthullen.

Tijdens de presentatie zagen we een tank glijden over het ijs en scheuren in het ijs achterlaten. Vervolgens zagen we een vliegtuig deze tank bombarderen. De tank ging kapot, maar het ijs brak niet?
Klopt, dat heb je goed opgemerkt. Er gebeuren een aantal zaken in het verhaal, die we natuurlijk nog niet onthullen, maar het kan zomaar zijn dat jullie nu op iets interessants zijn gestuit.

We zijn benieuwd.
Haha, jullie komen er nog wel achter.

Zal Company of Heroes 2 verschijnen op de Mac?
Volgens mij is het eerste deel vrij recentelijk op Mac verschenen. De kans is groot dat het tweede deel ook voor Mac verschijnt, maar in wat voor tijdbestek dat gebeurt, weet ik niet.

Laatste puntje: de multiplayer, wat kun je daarover vertellen?
Alleen maar dat het episch wordt.