Civilization 6: New Frontiers is de laatste dlc voor de game

Civilization 6: New Frontiers is de laatste dlc voor de game

Er lijkt een einde te komen aan de reis van Civilization 6. De basisgame kwam uit in 2016 en inmiddels heeft de ontwikkelaar twee uitbreidingen en de expansion season pass Final Frontiers uitgebracht. Die laatste komt nu ten einde en daarmee droogt de stroom nieuwe inhoud op. Wij spraken met hoofdontwikkelaar Anton Strenger.

De New Frontiers Pass, zoals de laatste dlc officieel heet, is voor de makers van Civ een experiment. “Het is een veel snellere manier om spelers nieuwe inhoud te bieden en om tegelijk die inhoud zo goed mogelijk te maken”, zegt Strenger. “We voegden steeds nieuwe onderdelen en manieren van spelen toe, en omdat we continu bezig waren met ontwikkelen konden we ook snel bugs fixen en de wachttijd tussen problemen en oplossingen verkleinen.”

 

Het laatste deel van de Frontiers Pass bevat een nieuw volk, Portugal, en is volgens Strenger erg gericht op handel drijven. “De Portugezen hebben een aantal interessante spelsystemen. Zo kunnen ze alleen handelsroutes over zee onderhouden. Die handelsroutes zijn dan wel meteen veel lucratiever dan over land. Daarnaast kunnen de Portugezen bepaalde bouwwerken neerzetten in het gebied van andere spelers. Deze ‘enclaves’ hebben overigens voordelen voor beide partijen, dus het is niet (alleen) een manier om de ander dwars te zitten. Er is een bepaalde symbiose waarbij de ‘ontvangende’ speler ook extra opbrengsten krijgt.”

Civilization 7

Aangezien New Frontiers dus het einde van Civilization 6 betekent, ligt het voor de hand om te speculeren dat er een Civilization 7 in de coulissen staat. En als we dit noemen, knikt Strengers even om dan snel te zeggen: “We hebben op dit moment niets te vertellen over een eventueel volgend deel van de reeks.”

Maar toch voelen we hem wel aankomen: als er een nieuwe Civ aankomt, begint de reeks dan weer bij een basistoestand waar we dan alle ideeën van Civ 6 weer los voor moeten aanschaffen?

 

Volgens Strenger viel dat bij het zesde deel al erg mee: “Bijna alle spelsystemen van Civ 5 zaten ook al in Civ 6. We zijn dus zeker niet bij ‘af’ begonnen. Wat we in de uitbreidingen hebben toegevoegd zijn grote nieuwe systemen en in de New Frontiers Pass hebben we manieren van spelen toegevoegd die voorheen niet mogelijk waren, ook niet in deel vijf. En we hebben uiteraard veel geleerd van Civilization 6.”

Civilization is in de loop der jaren toch in de basis hetzelfde spel gebleven met een duidelijk verloop door de tijdperken en met sterke gelijkenissen met bordspellen. Strenger knikt: “We hebben veel liefde voor bordspellen onder de ontwikkelaars, dus dat gevoel nemen we mee bij het maken van Civ.”

Verhalen vertellen

Als we kijken naar andere strategiespellen op de markt, zoals Crusader Kings van Paradox, zien we dat zij het genre in een andere richting duwen: verhalen vertellen. Bijvoorbeeld door gebeurtenissen die de loop van het spel danig kunnen veranderen. Dat zien we ook bijvoorbeeld bij Stellaris, waar gescripte momenten op kunnen treden waar de spelers iets mee moeten. Is dat iets wat ook in Civilization zou passen?

 

“Nou, we vertellen natuurlijk al verhalen met Civilization, maar dat zijn verhalen die ontstaan tijdens het spelen. Ook daar zie je de bordspelanalogie. Het verhaal is wat er tussen de spelers of tussen de speler en de kunstmatige intelligentie gebeurt. Maar wat we waarschijnlijk niet gaan doen is echt voorgeschreven momenten in het spel invoegen. Dat is niet Civilization”

Blijvende ondersteuning

Volgens Anton Strenger komt er nu waarschijnlijk wel een einde aan de reeks uitbreidingen voor Civ 6, maar de ondersteuning gaat gewoon door. “We blijven doorgaan met het balanceren van de game en het oplossen van problemen”, legt hij uit. “We blijven bijvoorbeeld ook werken aan de kunstmatige intelligentie van de diverse onderdelen van het spel.”

Want de kunstmatige intelligentie is eigenlijk altijd wel een punt van discussie geweest onder de spelers. Niet dat deze in de huidige staat slecht is, maar er zijn altijd situaties waarin de computergestuurde spelers anders handelen dan echte mensen.

 

Strenger: “Dat komt omdat ‘de ai’ niet één ding is. Waar heb je het over als je over kunstmatige intelligentie praat? Bedoel je gedrag van tegenspelers, tactische beslissing in gevechten? De manier waarop stadstaten handelen? We zijn op dit moment zeker tevreden over wat we in Civ VI hebben gemaakt, maar het kan natuurlijk altijd beter. En daar blijven we aan werken.”

Het laatste deel van de New Frontiers pass is nu verkrijgbaar, je hebt de Civilization 6 basisgame nodig om deze te kunnen spelen.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Login of maak een account en praat mee!

Aanbevolen voor jou