Zowel Youri als Rob speelden jarenlang Call of Duty. “Call of Duty speel ik al sinds de eerste Modern Warfare, maar vooral in Modern Warfare 2 ben ik losgegaan”, aldus Rob, die het door Infinity Ward ontwikkelde vervolg op Call of Duty 4 fantastisch vond. “Helaas konden de delen na Modern Warfare 2 mij minder bekoren. In Black Ops waren de levels al minder, maar Modern Warfare 3 was voor mij de doodssteek. Die game was gewoon niet leuk meer.”

Youri velde datzelfde oordeel, enkel een Call of Duty-deeltje eerder. “Ik heb de overstap naar Battlefield gemaakt omdat Call of Duty mij begon te vervelen. World at War bood afwisseling omdat dat deel zich in een andere tijd afspeelde. Modern Warfare 1 en 2 hadden dezelfde opzet en ook de eerste Black Ops was weer een game in de moderne tijd. Ik merkte dat ik vooral in dat deel op de gameplay uitgekeken was. De lol was er voor mij van af.”

Battlefield 4

Vrijheid

Uitgekeken op Call of Duty, zochten beide spelers hun heil bij het welbekende alternatief: de Battlefield-serie. Wat maakt Call of Duty zo anders dan Battlefield? “Plannen, dat lukte mij niet in Call of Duty. In Battlefield heb je daarentegen vrijheid. De vrijheid om je eigen plan te trekken. Om te zeggen: ‘Kom, we gaan nu met zijn tweeën die basis aanvallen’”, meent Rob, die overigens samen met Youri menig basis overvallen heeft.

“Maar helaas,” klaagt Rob zachtjes, “in Call of Duty is zelfs de wapenkeuze en rolverdeling beperkt. Het grootste verschil is dat tussen bepaalde geweertypes, zoals de sniper rifles, die ik heel irritant vind, en assault rifles. De rolverdeling in Battlefield is veel spannender. Je hebt meer opties en mogelijkheden. Je kunt echt in de schoenen treden van een type speler en bijvoorbeeld anderen bijstaan door hun auto’s te repareren als Engineer. In Battlefield ga je op avontuur.”

Voor Youri is vooral de onvoorspelbaarheid een belangrijk onderdeel van de hectische Battlefield-ervaring. “Er zijn meer elementen waarmee je rekening moet houden. Helikopters die overvliegen, verschillende klassen; elk potje is weer anders. Dat miste ik op een gegeven moment in Call of Duty. Dan startte ik de game, wachtte ik ergens en kwam er vanzelf wel een vijand aan. Ik handelde op de automatische piloot.“

Battlefield 4

Baten bij de overstap

Het gebrek aan spanning en vernieuwing is een bekend probleem van de Call of Duty-serie. Infinity Ward is zich daar bewust van en speelt daarom in diverse interviews en presentaties over Call of Duty: Ghosts de innovatiekaart. De ontwikkelaar zet hoog in op dynamische maps, nieuwe modi en mogelijkheden van de engine. Toch blijft dat kritiekpunt van veel fans bestaan. Net zoals hen is Youri nog niet overtuigd door de nieuwe plannen.

“Het enige dat ik van Ghosts heb meegekregen is dat het lelijk is.” Ook Rob is nog allesbehalve enthousiast over Ghosts. “Nee, na een paar potjes Call of Duty heb ik het snel weer gezien. Ik heb er dan ook totaal geen spijt van dat ik Black Ops 2 niet heb gekocht.” Tja, Ghosts is inderdaad niet de vernieuwing zelve, maar Battlefield 4 neemt evenmin rigoureuze stappen. Volgens Youri komt Battlefield daarmee weg omdat het spel meer baat heeft bij de overstap naar de nieuwe consoles.

“Battlefield 4 draait voor het eerst op 60 frames per seconde op consoles, wat ik altijd het grootste pluspunt van Call of Duty vond. Ook kun je voor het eerst met meer mensen op dezelfde server spelen. Dat zijn grote veranderingen. Call of Duty was al verzorgd en heeft in die zin minder aan dezelfde overstap.” Youri kaart daarnaast de Commander-modus als vernieuwend aan in Battlefield 4, al denkt hij dat die ”vooral belangrijk is voor de PC-versie”.

Battlefield 4

Vadertje Tijd

Maar wat gebeurt er over een jaartje, als Call of Duty en Battlefield wellicht beide niet de vernieuwing bieden die spelers dan begeren? Het is niet ondenkbaar dat over Battlefield in 2015 dezelfde onvrede heerst als over Call of Duty nu. “Vergeet niet dat Battlefield 3 de eerste Battlefield-game in jaren was”, kaart Youri aan. “EA heeft toen een slag geslagen door iets compleet nieuws op te zetten, maar Battlefield 4 lijkt zo op Battlefield 3 dat de studio misschien moet oppassen. Ik denk dat EA met Battlefield 5 voor mij echt met iets anders moet komen.“

Vadertje Tijd zal het ons leren. Tot die tijd kunnen zowel Call of Duty- als Battlefield-spelers genieten van twee games met geheel eigen charmes. Dat is maar goed ook, want zoals Battlefield-fan Rob zelf al aankaart, is de Battlefield-ervaring niet met die van Call of Duty te vervangen. “Ik kan wel van Call of Duty van genieten, maar niet heel lang. Bij Call of Duty kijk ik naar de televisie, Battlefield beleef ik echt.”