AMD belooft meer raytracing-resultaten en AI-supersampling

AMD belooft meer raytracing-resultaten en AI-supersampling

Met de onthulling van href="https://gamer.nl/artikelen/hardware-update/radeon-rx-6000-videokaarten-onthuld-amd-opent-vuur-op-rtx-30-serie/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">AMD’s Radeon RX 6000-videokaarten</a> nog vers in het geheugen, duiken we in deze Hardware Update op de laatste ontwikkelingen in de technische kant van de game-wereld. Daaronder vallen AMD’s verdere opmerkingen over hun aanstormende generatie graphics, maar ook het een en ander om in acht te nemen over het ‘groene kamp’ de komende tijd.

AMD’s antwoord op Nvidia’s Raytracing en AI-supersampling is onderweg

Waar AMD tijdens

Watch on YouTube

vooral op pure prestaties toespitste, ontweek de fabrikant nauwkeurig een antwoord op de digitale trucjes van de concurrent. Nvidia maakt sinds twee generaties videokaarten meters met hardware-gedreven lichteffecten en supersampling met lerende algoritmes, waar AMD vooralsnog geen kaas van gegeten heeft.

Dat lijkt deze generatie dan toch te moeten veranderen. Naast het feit dat de AMD Radeon RX 6000-kaarten deze ronde beschikken over zogenaamde ray accelerator-kernen, wil het binnenkort meer uit de doeken doen over de bijbehorende (softwarematige) technologieën. Die belofte voor open-source AI-supersampling en raytracing stond al langer, maar AMD hield de lippen de afgelopen week stijf.

Vorige week leek AMD die veelgevraagde features vooral over te laten aan de samenwerking met DirectX 12 Ultimate en hun eigen FidelityFX-technologie — beiden niet écht vergelijkbaar met wat Nvidia doet. Achteraf doorvragen bleek echter wonderen te doen. Op Twitter beloofde AMD’s eigen Chief Gaming Architect Frank Azor later dat een directe respons op Nvidia’s eigen RTX-raytracing en DLSS 2.0 binnenkort zal volgen:

Sinds de onthulling van nieuwe AMD-videokaarten zijn er al her en der wat raytracing-benchmarks gelekt en veelvoudig met andere videokaarten vergeleken. Neem het met een korrel zout, maar de ray accelerators van Radeon leggen het voor nu nog vaak af tegen GeForce’ daarop toegespitste Tensor- en RT-kernen. Gemiddeld zou een GeForce RTX 3080 circa 33% meer frames klokken dan de Radeon RX 6800 XT in raytracing-tests.

Qua rauwe prestaties lijkt AMD er dus bijzonder sterk voor te staan, maar het heeft nog een inhaalslag te doen als het aankomt op raytracing en foefjes als DLSS 2.0. Volgens Azor horen we daar in de komende weken meer over.

Render van een Ryzen-processor van AMD.

Intel blijft marktaandeel inleveren op AMD

Inhaalslagen zijn AMD niet onbekend, waarvan akte met de razend populaire Ryzen-processoren. Sinds de introductie van hun 7nm Zen-architectuur won AMD aardig wat zieltjes met betaalbare CPU-prestaties, een zet doe nu terug te zien is in marktonderzoek. Volgens Mercury Research (opgepikt via Tom’s Hardware) vormen AMD-processoren sinds Q3 2020 ruim 22.4% van de bestaande x86-systemen — het hoogste wat AMD sinds 2007 scoorde.

Die comeback is niet alleen terug te zien in bijvoorbeeld desktops, maar over het complete marktaanbod. Zowel kwartaal-op-kwartaal als jaar-op-jaar groeit het aandeel van AMD-processoren op alle soorten systemen, alsmede bij klanten in het algemeen.

Overzicht van AMD's kwartaal- en jaargroei in het marktaandeel van processoren.

Op notebooks gaan de Ryzens harder dan ooit, met een voortdurende groei op de laatste twaalf kwartalen. Momenteel zou ruim 20.2% van de x86-laptops in omloop op AMD-processoren draaien, een regelrechte recordhoogte voor de processorfabrikant.

Voor ingewijden is het geen wonder dat AMD de afgelopen jaren flink in aandeel wint. Sinds de lancering van de Ryzen-lijn (en bijbehorende Threadripper- en EPYC-variaties) slaat AMD al deuken in het monopolie van Intel. De marktleider speelt hoog in qua prijs, terwijl AMD met het Ryzen-merk garant staat voor minstens dezelfde performance, zij het dan vaak tegen lagere prijspunten.

Recentelijk onthulde AMD alweer een derde generatie Zen-processoren: de Ryzen 5000-serie, welke morgen staat te lanceren. Ook die reeks CPU’s lijkt Intels meest recente aanbod af te troeven met 7nm-prestaties en lichtere prijzen, waarop Intel op zijn vroegst pas in Q1 2021 kan reageren met hun nieuwe reeks Rocket Lake-processoren.

Nvidia zou ook RTX 3060 Ti ‘uitgesteld’ hebben

De kaart is nog niet eens officieel aangekondigd, maar zou inmiddels al (intern) 'uitgesteld' moeten zijn. Volgens het Chinese Expreview heeft Nvidia de lancering van hun GeForce RTX 3060 Ti verplaatst naar 2 december, waar het nieuwe instapmodel voor een Ampere-videokaart volgens andere geruchten al op aanstaande 17 of 18 november had moeten lanceren.

Of dat waar is, moet maar blijken, maar met de huidige stand van zaken is preventief uitstel geen gekke aanname. De lanceringen van eerdere Ampere-kaarten liepen al faliekant mis, terwijl ook Nvidia’s vorige GeForce RTX 3070 noodgedwongen naar achter werd gedrukt.

Render van de drie eerste GeForce RTX 30-kaarten van Nvidia

Mocht er waarheid schuilen in niet alleen dit gerucht, maar ook voorgaand geroezemoes, dan zou de RTX 3060 Ti vooral ingestoken moeten worden als een ‘lichtere RTX 3070’. De grootte van de daadwerkelijke GPU, het 8GB GDDR6-geheugen en bijbehorende bandbreedte zijn identiek, maar de processor van de RTX 3060 Ti is ietwat teruggeschaald. De Ampere-instapper zou binnen moeten komen op 16.2 TFLOPS aan rekenkracht, waar bijvoorbeeld de RTX 3070 een goede 20.3 TFLOPS trekt.

Met die mindere hoeveelheid rekenkernen, lager stroomverbruik en uiteraard ook mildere richtprijs, zou dit Nvidia’s preventieve antwoord op AMD’s (evenals nog aan te kondigen) lager geprijsde Navi-kaarten moeten zijn. Verwacht wordt dat de RTX 3060 Ti sowieso minder dan 399 dollar bedraagt, voor nu verreweg het lichtste prijsje voor ‘next-gen’ grafische prestaties.

Asus en EKWB slaan handen ineen voor watergekoelde Ampere-kaarten

Gamers die luchtkoeling liever in het verleden laten, konden al langer uitwijken naar merken als EKWB, welke hoogwaardige waterkoelelementen voor pc-componenten aflevert. Hardware-fabrikant Asus zag daarin een waardige samenwerking, die volgens geruchten al langer in the works was. Deze week was het zover en onthulden Asus en EKWB nu samen drie GeForce RTX 30-kaarten die geleverd worden met alvast gemonteerde waterkoelblokken.

De prijspunten en beoogde lanceringsdata blijven nog uit, maar Asus belooft binnenkort een eigen RTX 3090, RTX 3080 en RTX 3070 te leveren met acryl-waterkoelelementen van EK, in plaats van traditionele luchtventilatoren. Een visuele vooruitblik op bijvoorbeeld het ‘GeForce RTX 3090 EK Series’-model werd daarbij al vrijgegeven:

Render van de ASUS GeForce RTX 3090 EK Series videokaart, welke van een waterkoelingselement van EKWB is voorzien.

In werkelijkheid lijkt het product niet gigantisch veel te verschillen met andere RTX 3090-kaarten van Asus waarop zelf een EK-koelelement wordt geplaatst, maar de samenwerking komt consumenten mogelijk wel tegemoet. Het handmatig vervangen van een koelsysteem kost tijd en moeite, sluit garantie uit en kán kaartbreuk veroorzaken. Nu Asus en EKWB de handen ineenslaan, kan dat soort ongemak alvast omzeild worden.

De kaart is voorzien van een RVS-plaat om buiging tegen te gaan, terwijl het koelmetaal vernikkeld is om corrosie tegen te gaan. Daarnaast beschikken de kaarten in deze opstelling over Aura Sync van Asus en zelfs een single slot-vorm, welke meteen stukken compacter is dan de reguliere twee- of zelfs drie-slots form factor.

Mocht je over willen op waterkoeling voor een nieuwe Radeon RX 6000-videokaart (en/of een Ryzen 5000-processor), dan biedt EK daarvoor ook vervangende koelelementen. Vooralsnog is er geen sprake van een samenwerking met fabrikanten om ook die markt te voorzien van dit soort pre-builds.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

Een respons van AMD op het gebied van raytracing in de komende weken. Alleen met 2 weken liggen de nieuwe AMD kaarten in de winkel. Dit is een wat verwarrende boodschap in her artikel. Het pretendeert dat AMD met de RTX 6000 lijn betere resultaten zal leveren op het gebied van raytracing en dus niet achter zal blijven op dit gebied tov bijvoorbeeld de RTX 3080. Het lijkt er alleen op dat het om kaarten zal gaan die niet tot de kaarten behoren die gelanceerd zullen worden. Ook is het raar dat dit niet mee is genomen in de presentatie van de 6000 lijn kaarten als ze weten hoe belangrijk dit is voor een doelgroep mensen. Het zou kunnen dat dit deel is van hun marketingstrategie alleen zie ik er de logica niet van in. Of misschien interpreteer ik het verkeerd. Als dit niet om de huidige generatie gaat dan zullen mensen die raytracing belangrijk vinden alsnog voor Nvidea kaarten gaan

0
test

@004 Denk ook dat Azor het vandaar juist even aanstipt op Twitter; in de presentatie werd er inderdaad doodleuk omheen gedanst. Logisch ook, want het zijn zaken waar AMD simpelweg nog op achter loopt ten opzichte van Nvidia. Er werd op die onthulling wel *iets* gezegd over AI-supersampling door Dr. Lisa Su, maar de lading kwam vooral neer op "we weten dat we hier iets mee moeten doen". Neem aan dat ze daarmee bedoelt dat AMD daar deze generatie nog werk van wil maken. Tussen nu en die availability dates zullen ze daar nog wel iets over los laten. Betwijfel alleen ten zeerste of die features vanaf dag één beschikbaar zijn. Tot die tijd ben je voor dat soort trucjes het beste af bij Nvidia, inderdaad.

0

@TomKauw Desondanks alsnog een geweldige prestatie die AMD heeft geleverd. Ik had niet verwacht dat ze qua performance uberhaupt Nvidea zouden evenaren. Alleen met raytracing lopen ze dan nog wat achter waar met toekomstige kaarten waarschijnlijk een inhaalslag door AMD word gemaakt.

0

Aanbevolen voor jou