HTC Cosmos is een lichte headset die het zwaar gaat krijgen

HTC Cosmos is een lichte headset die het zwaar gaat krijgen

HTC bracht in 2016 de Vive op de markt en maakte indruk met robuuste, kamervullende vr. Drie jaar later komt het bedrijf met een nieuw model, gericht op de fanatieke gamer. Maar bewijst de hoge prijs van 800 euro dat de Cosmos ook superieur is aan de concurrentie? Wij probeerden HTC’s nieuwe headset een uurtje uit tijdens een hands-on sessie.

Om de officiele lancering van hun nieuwe headset onder de aandacht te brengen, nodigde HTC ons uit voor een korte demosessie. De nieuwe vr-headset van HTC is op het eerste gezicht een stoer ontworpen apparaat en voelt opmerkelijk licht aan. Hij is comfortabel om te dragen dankzij goede verdeling van het gewicht en een zeer prettig ontworpen ‘halo hoofdband’, vergelijkbaar met PlayStation VR en de Oculus Rift S. In tegenstelling tot die twee headsets, heeft Cosmos ook twee ingebouwde koptelefoons, vergelijkbaar met de audio op de oorspronkelijke Rift CV1.

Bij het opzetten valt op dat de hogere resolutie (2880x1700) en betere lenzen absoluut een stap voorwaarts zijn vergeleken met de oorspronkelijke Vive. Het beeld is zelfs ietsjes scherper dan de Rift S, die een resolutie heeft van 2560x1440. Hetzelfde geldt voor het zogenaamde ‘hordeureffect’, waarbij het zicht op de vr-wereld versluierd lijkt dankzij de ruimte tussen de pixels. De Cosmos heeft dit effect nauwelijks of niet. Ook hier is de kwaliteit een fractie beter dan de Rift S. Het zijn dus hele kleine punten van verbetering, maar alleen als je er echt naar zoekt. Buitengewoon storend was echter op de Cosmos een soort vissenoogeffect, waarbij het beeld vervormde naar de buitenranden toe. Het is vergelijkbaar met eenzelfde vervorming op de PSVR. Het is waarschijnlijk iets dat je alleen merkt als je een andere headset gewend bent, maar het effect is wel degelijk aanwezig.

Vive

Tracking

De Cosmos volgt het voorbeeld van Oculus door niet langer gebruik te maken van externe ‘lighthouses’ om de headset en controllers in de ruimte te volgen. In plaats daarvan gebruikt de Cosmos net zoals de Rift S, Quest en Windows MR ‘inside-out tracking’. Dat betekent dat er een aantal camera’s op de headset zitten die de omgeving in de gaten houden en zo de positie van je hoofd in de vr-wereld vaststellen.

Ook de nieuwe controllers maken hier gebruik van. De Cosmos-controllers lijken heel erg op de Oculus Touch-controllers: ze hebben een grote ring boven je hand en in plaats van het streelpaneel op de Vive Wands, is er nu een joystick. Ook zijn er twee triggers en een grijpknop, op ongeveer dezelfde plekken als bij de Rift.

In tegenstelling tot de Rift zit de ring niet vol met IR-lampjes, maar is er een soort lichtgevend zigzagpatroon, wat door de camera’s in de headset gevolgd wordt. Mooi is anders, maar dat is wellicht een kwestie van smaak. Dat geldt ook voor het hogere gewicht en het wat plastic gevoel van de controllers. Het voelt allemaal wat speelgoedachtig aan.

Een duidelijk minpunt van de controllers ten opzichte van hun Rift-evenknie is het ontbreken van vingertracking. De Touch-controllers nemen waar of je vingers de knoppen of de sticklichtjes aanraken. Hierdoor kun je in vr handgebaren maken. Die gebaren kun je ook maken met de Cosmos-controllers, maar dan moet je de knoppen echt indrukken. Dat voelt allemaal wat onhandig en vermindert het gevoel van hand presence.

Het was anders geweest als Cosmos een heel scherpe prijs zou hebben

-

Vive

Front

Volgens HTC is het heel makkelijk om de Cosmos te upgraden. De plastic voorkant kun je van de headset verwijderen en hem vervangen door andere frontjes met speciale functionaliteit. Zo komt er een front waarmee de Cosmos kan samenwerken met de Lighthouse-tracking. Je moet dan wel zelf lighthouses aanschaffen (of die van je Vive gebruiken).

HTC zegt dat ze met de Cosmos het segment voor serieuze gamers willen plezieren. Daar hoort volgens hen bij dat je meer betaalt voor een betere ervaring. Hier botst de marketing van het bedrijf helaas met de werkelijkheid. De Cosmos is absoluut een prima headset. Hij werkt zoals je verwacht, de inside-out tracking is oké en de controllers liggen best aardig in de hand. Er zijn kleine verbeteringen merkbaar ten opzichte van de Rift S. Maar (en dit is een hele grote ‘maar’), géén van die marginale punten komt ook maar in de buurt van het rechtvaardigen van een prijs die twee keer zo hoog ligt.

De Rift S kost op het moment van schrijven 449 euro. Een Oculus Quest (die je volgende maand met een extra kabel ook kan gebruiken als pc-headset) heb je voor hetzelfde bedrag in huis. Wat bezielt HTC om een apparaat voor 800 euro op de markt te brengen dat ongeveer hetzelfde doet als Rift S, maar met een minder groot software-aanbod? De Cosmos heeft namelijk geen toegang heeft tot het grote aanbod aan games die Oculus in de eigen winkel verkoopt.

Voor wie vr niet dagelijks volgt is het goed te weten dat er op dit moment twee grote spelers op de markt zijn: Oculus en Valve. Oculus bracht in 2016 de Oculus Rift op de markt en opende meteen zijn eigen contentwinkel. Valve ontwikkelde een indrukwekkend vr-systeem met nauwkeurige laser-tracking en sloot een contract met HTC om deze headset te fabriceren. De HTC headset, verweven als die was met Valve, kon uiteraard alleen software draaien die werkt met SteamVR. De Oculus Rift daarentegen was compatible met zowel de eigen Oculus-software als software die geschreven was met SteamVR.

De Oculus Rift en Rift S (en waarschijnlijk ook de Quest met pc linkkabel) hebben volledige toegang tot zowel de games in de Oculus Store als Steam. De Cosmos draait alleen SteamVR en kan dus geen spellen draaien uit de Oculus Store. Voor de volledigheid kun je met een hack (ReVive) ook Oculus-games op de Cosmos draaien, maar dat levert altijd een mindere ervaring op.

Dit is belangrijk, omdat het prijsverschil zo gigantisch is en daar dus eigenlijk nauwelijks iets tegenover staat, en je een heleboel goede spellen alleen (en met minder goede prestaties) kan spelen als je bereid bent te hacken.

Het was anders geweest als Cosmos een heel scherpe prijs zou hebben. Als dit apparaat voor pak ‘m beet twee- of driehonderd euro in de winkel zou liggen, zou het een knaller zijn. Maar 800 euro? Je moet wel heel veel waarde hechten aan een paar pixels meer om dat als een meerwaarde te zien.

De Cosmos, die sinds 3 oktober online is te bestellen bij HTC, zal het dus waarschijnlijk moeilijk krijgen. Een bedrijf dat een product ontwikkelt voor een niche binnen een markt die op zich nog steeds best een niche is, boezemt hiermee weinig vertrouwen in voor de toekomst.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

"Voor wie vr niet dagelijks volgt is het goed te weten dat er op dit moment twee grote spelers op de markt zijn: Oculus en Valve" Vergeet je er niet één , Harry? Anders misschien expliciet vermelden dat je het over PC VR hebt....

0
test

@TripleDad uhh, en HTC is ook nog steeds een grote speler, nog steeds groter dan valve (de Vive is van HTC, NIET van valve, hij is in samenwerking met valve gemaakt, maar hij is wel degelijk echt van HTC). En zoals je ook al zei, Sony met PSVR is wel degelijk een hele grote (zo niet de grootste).

0
test

@SuperDre Ik had inderdaad HTC en Valve over één kam gescheerd. Goede aanvulling.

0
test

minimaal verschil en bijna 2x zo duur, indd een vreemde keuze.

0

Aanbevolen voor jou