Super Smash Bros. Ultimate (hands-on) | Gamer.nl

Super Smash Bros. Ultimate (hands-on) | Gamer.nl

Perfectie is in de game-industrie volgens velen onmogelijk. De Super Smash Bros.-serie komt met elk deel echter dichterbij de optimale brawler en Super Smash Bros. voor de Wii U is het huidige hoogtepunt. Hoewel er aanvankelijk weinig veranderd lijkt in Super Smash Bros. Ultimate, heeft Sakurai het wederom geflikt om de game te verbeteren.

We zijn na de speelse ie op de Nintendo-booth op E3 2018 aardig teruggekomen op onze eerste impre ie van Ultimate. De game oogt als een remaster van het vorige deel, met een scherper en wellicht meer cartoonesk uiterlijk. Als je de game onder de vingers krijgt, blijkt echter dat de nieuwe mechanieken, aangepaste personages en andere subtiele aanpa ingen de game helpen te onderscheiden van de rest.

Media has no description

Iedereen doet mee

Uit nieuwsgierigheid sprongen we direct de game in met de twee nieuwe personages: Inkling en de onlangs onthulde Ridley. Direct valt op dat de Inkling ontzettend intuïtief speelt. Het inktvisjongentje of -meisje, afhankelijk van de Omega-versie die je kiest, is razendsnel van dichtbij en van afstand effectief met de verfspuit. De meeste iconische Splatoon-wapens maken onderdeel uit van het arsenaal aan bewegingen, waaronder de verfroller om vijanden van het scherm te vegen. Ridley is behoorlijk traag en vereist net als bij bijvoorbeeld Ike een zeer precieze timing. De Metroid-eindbaas heeft veel bereik vanwege zijn aanzienlijke omvang, waarmee het personage aanvoelt als Charizard.

Het is knap dat Nintendo het voor elkaar weet te boksen om na zo veel personages toch nog zulke unieke en authentieke vechters te ontwikkelen. De belangrijkste feature van Ultimate is namelijk dat alle personages uit de serie beschikbaar komen naarmate je speelt, waardoor de teller boven de zestig uitkomt.

Media has no description

We zijn ook erg tevreden met de manier waarop Nintendo bestaande personages heeft aangepast. Link heeft bijvoorbeeld een fris Breath of the Wild-uiterlijk gekregen en Mario heeft een nieuwe beweging die hij samen met Cappy uitvoert. Onze favorieten Link, Marth en Bayonetta spelen grotendeels hetzelfde, maar enkele aanpa ingen in kracht en snelheid van bijvoorbeeld de Smash-aanval van Marth geven de fanatieke speler genoeg om mee te experimenteren.

Onder de motorkap

Gevechten tu en twee spelers zijn ook spannender, omdat de hoeveelheid schade van personages nu wordt afgestemd op basis van het aantal vechters in een potje. In voorgaande delen kon een partij minder spectaculair zijn dan met vier of acht spelers, maar de een op een-gevechten die we zelf voerden, gingen dankzij deze opgevoerde schade voor ons gevoel alle kanten op. Ook het feit dat je in de lucht kunt ontwijken, vanaf een ladder kunt aanvallen en schade aanricht als je op het juiste moment blockt, zijn fijne toevoegingen die spelers nog meer controle en opties geven.

Ook probeerden we twee nieuwe arena's. Moray Towers is gebaseerd op een van de populairste Splatoon-levels en Prism Tower uit Breath of the Wild betreft de kleinste en meest chaotische arena ooit. Helaas weten we nog niet hoeveel nieuwe levels er worden toegevoegd, maar in elk geval ogen de volledig opnieuw opgebouwde Nintendo 64-levels prachtig en helemaal fris.

Media has no description

Spektakel

Helaas hebben we niet kunnen spotten of het menu van de game is aangepast, maar andere stijlkeuzes in de interface geven spelers meer belangrijke informatie tijdens de soms chaotische knokpartijen. Schade wordt nu weergegeven tot een decimaal achter de komma en er is bovendien een handige kaart die spelers die buiten beeld zijn weergeeft.

Qua presentatie doet Nintendo er nog een schepje bovenop, want Super Smash Bros. Ultimate is een spektakel van jewelste. Er zijn bijvoorbeeld nieuwe Final Smash-aanvallen aan de game toegevoegd die voor het eerst bombastische tu enfilmpjes starten, zoals je het in bijvoorbeeld Arc System Works ziet. Link krijgt bijvoorbeeld de blauwe Guardian-pijl en Ridley smijt z'n vijanden tegen het iconische Metroid-ruimteschip. Ultimate spelen geeft een grotere kick dan ooit en we kunnen niet wachten om de game in onze Switch te stoppen.

Media has no description
Media has no description
Media has no description

De beste Smash Bros. ooit

Laat je dus niet misleiden door het uiterlijk van Super Smash Bros. Ultimate, want de rijke catalogus aan personages en aanpa ingen geven de game exact het gevoel waar we naar op zoek waren. Wat de modi, gloednieuwe personages en levels betreft: dat gaan we in december allemaal pas uitvinden, maar vooralsnog lijkt Ultimate de beste Smash Bros. ooit te worden. Ja, echt waar!

Super Smash Bros. Ultimate verschijnt 7 december voor Nintendo Switch.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou