Call of Duty: Black Ops 4 (hands-on) | Gamer.nl

Call of Duty: Black Ops 4 (hands-on) | Gamer.nl

Wat het sentiment rondom de franchise ook is, Call of Duty zet ieder jaar nog steeds duizelingwekkende verkoopcijfers neer. Vorig jaar claimde Activision de sciencefictionmoeheid al aan te zien komen en ging de serie terug in de tijd, maar dit jaar komt ontwikkelaar Treyarch weer met een futuristische Call of Duty. Een ogenschijnlijk riskante zet, ware het niet dat Black Ops 4 fundamenteel anders is dan de rest van de reeks.

Tijdens de speelse ie op E3 2018 valt op dat de game een hoop elementen overneemt uit games als Rainbow Six: Siege en Overwatch. Veel aanpa ingen dwingen spelers samen te werken en de algemene gameplay is tactischer dan ooit. Verra end genoeg werkt deze nieuwe opzet uitstekend voor de anders zo op individualisme gerichte multiplayerserie.

Call of Duty: Black Ops 4

Terughoudend spelen

Omdat de teams in Black Ops 4 nu bestaan uit vijf man, in plaats van de gebruikelijke zes, ligt het tempo een stuk lager. Volgens Treyarch zijn maps hierop aangepast, maar in een potje Team Deathmatch duurt het merkbaar langer totdat je een tegenstander treft. Vuurgevechten zelf duren ook een aantal seconden langer, omdat spelers anderhalf keer zoveel gezondheid hebben als voorheen en dus één of twee extra kogels kunnen vangen. Treffers wegen zwaarder, headshots maken loont en terughoudend spelen is nu de sleutel tot succes.

Ook komen we in aanraking met een andere grote aanpa ing, namelijk handmatig helen. Gezondheid herstelt niet meer vanzelf, maar met een druk op de knop kunnen spelers dit op elk gewenst moment doen. Dit heeft als gevolg dat je na een confrontatie met een tegenstander voor de keuze wordt gesteld om eerst je wapen te herladen, of een aantal seconden kwetsbaar te zijn om je gezondheid bij te vullen. Aan de ene kant weerhoudt dit spelers om knallend het veld over te rennen en past het bij de opzet van Black Ops 4, maar anderzijds moeten we zelf nog even wennen. Hopelijk krijgen we tijdens de aankomende bèta de tijd om de feature uitgebreid te testen.

De Specialists uit Black Ops 3 zijn terug en hebben meer vaardigheden om het team naar de overwinning te helpen. Zo heeft Seraph, eenmaal opgeladen, een uiterst gevaarlijke revolver, maar ook een mobiel spawnpunt om je team dichtbij een doel te laten starten. Ook is er nu een medic-Specialist die spelers kan helen wanneer ze dat nodig hebben. Omdat elke specialist specifieke vaardigheden heeft en elk van hen slechts eenmaal per team gekozen kan worden, dwingt de game spelers om de rollen actief te verdelen en samen te werken. Kills worden zelfs niet meer geteld, maar als aangebrachte schadepunten verdeeld over meerdere spelers.

Call of Duty: Black Ops 4

Team Deathmatch

De verdeling van Specialists over een team is ook aanwezig in Team Deathmatch, het type modus waar de game duidelijk niet goed uit de verf komt. Niet alleen is de actie teruggeschroefd ten opzichte van vorig delen, ook vallen de tactische middelen in het niet. Ons mobiele spawnpunt heeft bijvoorbeeld geen nut bij het gebrek aan een doel en zonder een gebied om te verdedigen, zijn een barrière of schild ook overbodig.

De nieuwe Control-modus is daarentegen uitstekend geschikt voor Black Ops 4 en daarom een genot om te spelen. Het ene team dient twee vaste punten op de map langzaam te veroveren, terwijl het andere team ze verdedigt. Beide teams beschikken over een beperkt aantal levens, waardoor een leven opeens erg veel waard is. Obstakels, medicijnen en afstandsmijnen komen in Control uitstekend van pas en maken er een uiterst spannende modus van. Spelers moeten zo lang mogelijk overleven, goed nadenken over wanneer ze zichzelf helen en het liefst op afstand blijven.

Andere aanpa ingen

Over het algemeen speelt Black Ops 4 net zo soepel als het vorige deel, maar geweren voelen en klinken net iets zwaarder. Verder heeft Treyarch nog wat kleine veranderingen doorgevoerd die met name door fanatieke en profe ionele spelers gewaardeerd zullen worden. Zo is het duidelijker waar kogels vandaan komen en hebben alle wapens een voorspelbaar terugslagpatroon. Dit laatste betekent dat het eindelijk mogelijk is om de terugslag van een wapen te bestuderen en op microniveau bij te sturen voor volledige controle.

Minder zichtbaar dan gedacht zijn de aanpa ingen aan het Pick 10-systeem. Spelers hebben nog steeds tien punten per kla e te spenderen aan uitrusting, perks, attachments, scorestreak-beloningen en wapens, maar niet alles is meer universeel. Elk individueel wapen heeft een eigen set attachments, die volgens de ontwikkelaar elk wapen moet onderscheiden van de rest. Ons valt echter niet op dat belangrijke onderdelen ontbreken in de E3-demo, dus wat dat betreft lijkt er weinig te zijn veranderd.

Tactischer dan ooit

Op basis van een paar potjes Team Deathmatch en Control kunnen we wel stellen dat Call of Duty: Black Ops 4 tactischer wordt dan alle voorgaande games in de reeks. Dat betekent dat de gameplay trager is en actieve samenwerking een grotere rol speelt, maar ook dat modi zonder een doel minder leuk zijn dan voorheen.

Call of Duty Black Ops 4 verschijnt op 12 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou