De persconferentie is nog niet eens begonnen, of er staan al verscheidene mensen op het podium te zwaaien met Move-controllers. Zij maken snel ruimte voor Sony America’s CEO Jack Tretton, die de conferentie opdraagt aan de gamer. Zo’n uitspraak belooft veel goeds. Zeker als hij die vervolgens kracht bijzet door Quantic Dreams nieuwe project, het eerder gelekte Beyond: Two Souls, officieel aan te kondigen. De game oogt als een sci-fi-achtig Heavy Rain, hoewel het niet duidelijk is wat voor gameplay het exact betreft. De sfeer is tijdens de korte presentatie in ieder geval geweldig ongemakkelijk – een stille vrouw wordt ondervraagd door een behulpzame agent, wat toch een flinke prestatie is binnen zo’n beperkt tijdbestek.

PlayStation All Stars: Battle Royale is de volgende titel die wordt getoond. De game is cross-compatible en spelers van de PlayStation 3-versie kunnen het opnemen tegen PlayStation Vita-spelers. Het concept is leuk, maar de game oogt wel heel erg als een rip-off van Nintendo’s Smas Bros. Nu hoeft dat niet per se erg te zijn, maar heel veel indruk maakt het daardoor evenmin. De generieke actie helpt bovendien ook niet mee.

Vita en zijn grote broertje

Tretton luidt vervolgens het segment van de conferentie in dat normaliter niet interesseert. Hij gaat in op cijfers, succesvolle games van het afgelopen jaar en wat PlayStation Plus-gebruikers (bestaan die eigenlijk?) nog te wachten staat. Gelukkig is dat gedeelte van de presentatie van korte duur. Veel interessanter is de daarop volgende aankondiging: de komende mogelijkheid om de PS Vita als controller te gebruiken bij bijvoorbeeld LittleBigPlanet 2 voor de PlayStation 3, maar helaas gaat Tretton daar niet echt diep op in. Ook tof is dat de downloadbare PlayStation One-games ook speelbaar zullen zijn op de PS Vita.

Voor de Vita worden ook Call of Duty: Black Ops Declassified en Assassins Creed 3: Liberation uit de doeken gedaan. Het was al bekend dat delen uit die series naar die Vita zouden komen, dus werkelijk verrassend zijn de aankondigingen niet. Een gebrek aan beeldmateriaal maakt het bovendien moeilijk enthousiast te zijn over de games. Net als bij Microsofts conferentie is het ingehuurde klapvee het daar overigens niet mee eens. Zij raken zelfs in extase bij de aankondiging van een Vita-bundel met Assassins Creed 3: Liberation. Zachtst gezegd overdreven.

Het grote broertje van Liberation, Assassins Creed 3 op de PlayStation 3, maakt daarentegen wel indruk. De beelden tonen grootschalige zeeslagen op een idyllisch, helderblauwe oceaan die naarmate de demo vordert steeds wilder en donkerder wordt. De enerverende beelden worden opgevolgd door de minder enerverende aankondiging van een vier speler-coöp voor Far Cry 3. Die presentatie wordt vooral gekenmerkt door chaos. De getoonde coöp-gameplay oogt bovendien lineair, wat niet bepaald een bekend charme van de serie is.

Kinderboeken en hardcore titels

Nieuw voor je PlayStation 3 is Wonderbook, dat boeken letterlijk tot leven tovert middels de PlayStation Eye. Stiekem is Wonderbook best tof, maar we zien onszelf vooralsnog niet voor de tv zitten met een boek op de schoot. Het verbaast ons daarom dat de presentatie van Wonderbook werkelijk ellenlang is. Jammer, want de presentatie had zeker voor Sony-begrippen een erg goede flow.

Gelukkig maar dat we kort na de digitale kinderboeken een even bloedlustige Kratos als altijd mogen aanschouwen in God of War: Ascension. Op de toevoeging van wat nieuwe aanvalsmogelijkheden na, oogt de nieuwste telg exact als het vorige deel. Dat we dat eerder als voor- dan nadeel beschouwen , zegt genoeg over de kwaliteit van de serie. We kunnen niet wachten, hoewel we dat toch echt zullen moeten. Tot 13 maart, om precies te zijn.

De nieuwe beelden van The Last of Us ogen eveneens fantastisch, zowel grafisch als op het front van vernieuwende gameplay. De titel legt werkelijk de nadruk op de (soms letterlijke) worsteling om te overleven en het improviseren met de materialen die je vindt (bijvoorbeeld om een molotovcocktail te maken). Het moet raar lopen wil dit niets speciaals worden.

Indruk

Met The Last of Us komt de conferentie abrupt tot zijn einde. De conferentie was beknopt, zeker voor Sony’s doen. Het enige smetje was in die zin de lange presentatie van het overigens best aandoenlijke Wonderbook, maar verder hebben we weinig op de conferentie aan te merken. Spectaculaire onverwachte aankondigingen bleven wellicht uit, maar waar Microsoft moeite had met de getoonde gameplay te overtuigen, maakte Sony op dat vlak juist indruk. En dat maakt een hoop, zo niet alles goed. Geen verassingen, maar ouderwetse degelijkheid. Dat is misschien wel waar de gamer tegenwoordig juist aan toe is.