Microsoft sinds E3 2011 | Gamer.nl

Microsoft sinds E3 2011 | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

“De Xbox zal altijd om games draaien“, stelde een bezwete Phil Spencer vorig jaar. Tja, wat verwacht je anders bij een spelletje peelmachine? Afijn, Spencer doelde daarmee op de échte exclusieve titels, namelijk die voor échte Xbox-gamers. Ironisch genoeg was 2012 (en het laatste segment van 2011) in dat opzicht niet zo’n spetterend jaar voor de uitgever. Uiteraard, Gears of War 3 zag er tijdens de presentatie geweldig uit, en bleek dat uiteindelijk ook te zijn. En natuurlijk, Forza 4 bleek een even indrukwekkend racespel als de voorgaande delen. Maar kunnen die twee games (inclusief het downloadbare Alan Wake: American Nightmare, dat waarschijnlijk ook naar Steam komt) het hele exclusieve portfolio tillen?

De exclusieve hardcore games

Daar kunnen we kort over zijn: nee, dat kunnen ze zeer zeker niet. Halo 4, het afsluitstuk van de presentatie van vorig jaar, moet immers nog verschijnen, En dus resteren er maar twee (nou, tweeënhalf) indrukwekkende exclusieve games in twaalf maanden, wat simpelweg te karig is.

Het is ergens niet heel verra end dat 2012 vooralsnog weinig enerverende exclusieve Xbox-titels te bieden heeft. Microsoft heeft immers de neiging haar exclusives rond de eindejaarsperiode uit te brengen, en dus lag het tweetal exclusieve games van die E3-presentatie eind vorig jaar al in de winkel. Bovendien werd na die presentatie in 2011 duidelijk dat het bedrijf naast die twee titels geen andere exclusieve games in de pijpleiding had. Het is geen verra ing dus, maar dat neemt niet weg dat Sony het Amerikaanse bedrijf in dit opzicht het afgelopen jaar alle hoeken van de kamer heeft laten zien.

Toffe Kinect-games die wij willen spelen

Kinect-games zijn moeilijk te beoordelen. Tenminste, voor ons Gamer-redacteuren. Vaker dan eens zijn wij het publiek namelijk niet. Microsoft leek Kinect vorig jaar echter in te willen zetten op volwa en games voor het platform, iets wat we gezien de potentie van Kinect enkel kunnen aanmoedigen. Zo toonde de uitgever vorig jaar onder meer twee nieuwe, daadwerkelijk intere ante Kinect-titels: Fable: The Journey en het bloederige Ryse van Crytek.

Beide lijken leuke titels te worden, maar heel veel meer kunnen er nog niet echt over stellen. Over mogelijke verschijningsdata is zelfs nog helemaal niets bekend. We wachten dus nog steeds op die allereerste toffe Kinect-titel die ook wij willen spelen. Wellicht dat het in 2010 aangekondigde en in juni te verschijnen Steel Batallion: Heavy Steel daar verandering in brengt, want Kinect Star Wars is .

Toffe Kinect-games die je moeder wil spelen

Wijselijk besteedde Microsoft vorig jaar aan dit aspect van Kinect stukken minder aandacht, want wie herinnert zich die tergende conferentie uit 2010 nog, waarin vier acteurs gedurende een half uur in de meest jolige Kinect-situaties belandden? Gelukkig maar dat de uitgever daar vorig jaar vanaf heeft gezien, en Kinect enkel betrokken heeft op games of toepa ingen die ons in ieder geval enigszins aanspraken.

Toch was er aan Kinect-games die je zusje of moeder wil spelen de afgelopen twaalf maanden geen gebrek. Met onder andere Just Dance 3, Kinect Disneyland Adventures, Kinect Sports 2 en vooral Dance Central 2 hadden zij weinig te klagen. Het is mi chien op dit vlak dat Microsoft het meest presteerde, in ieder geval in exclusieve en vooral kwantitatieve zin.

Twaalf maanden later

Dat zegt natuurlijk veel over de afgelopen twaalf maanden van Microsoft. Het was een mager jaar voor de ware Xbox-gamer. De bedoelingen waren goed, kijkend naar het nieuwe dashboard en de Kinect-toepa ingen in een handjevol intere ante titels (Ghost Recon: Future Soldier, Forza 4, Halo Combat Evolved Anniversary), maar uiteindelijk misten ze de (daad)kracht om werkelijk indruk te maken. Zoals Spencer vorig jaar zelf al zei: “De Xbox zal altijd om games draaien.“ Het is daarom spijtig om te zien dat dat sinds de vorige E3 niet bepaald het geval was.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou