Eikels in de game-industrie | Gamer.nl

Eikels in de game-industrie | Gamer.nl

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

Ik heb het echt over die gasten die zich als een eikel opstellen, van die huichelaars. Kunnen we daar een goed beeld over vormen, ondanks dat we die mensen niet echt kennen? Nee natuurlijk niet, maar dat houdt ons niet tegen dit artikel te schrijven.

Tim Langdell

Beter bekend als de Edge-troll; de man die het handelsmerk in handen had voor het woord “Edge” in combinatie met gaming. Hij dacht daar wel even een leuk slaatje uit te slaan door alles en iedereen aan te klagen: gamemagazine Edge, Electronic Arts om Mirror’s Edge, Mobigames om iPhone-game Edge, Namco om Soul Edge enzovoort. In 2009 heeft EA een petitie op poten gezet om het handelsmerk weg te halen bij Tim de Troll en in 2010 is dat gelukkig gebeurd. Op Gamer.nl hebben we al uitgebreid over hem geschreven.

Paul Christoforo

Paul Christoforo is de eigenaar van Ocean Marketing, dat de marketing deed van de Avenger-controllers. Het verhaal in het kort: Een klant, Dave, bestelt de controller en mailt met Christoforo over wat de releasedatum is. Dave krijgt een zeer onprofe ioneel antwoord en mailt gefrustreerd terug. Christoforo antwoordt dat Dave zich niet zo kinderachtig moet gedragen en net als iedereen gewoon moet wachten op zijn spullen.

Dave stuurt zijn verhaal vervolgens naar Penny Arcade, waarna het een internethype wordt. Christoforo: “Word eens volwa en jij mankind. ‘Ik heb mijn controller niet dus ik ga janken tegenover de hele wereld’… Meen je dat nou? Gebruik die vrije tijd om eens wat productiefs te doen. Het enige wat je had hoeven doen was de website checken, net als iedereen. Meer mensen hebben ernaar gevraagd, maar jij bent de grootste eikel van allemaal.” Dit verhaal gaat nog veel verder (zo ontdekte ’het internet’ dat Christoforo anabole steroïden heeft gebruikt en is aangeklaagd voor huiselijk geweld). Mocht je het nog niet gedaan hebben, lees dan het artikel op Penny Arcada nog zeker even door.

Brendan McNamara

De baas van Team Bondi schijnt een tiran te zijn voor zijn medewerkers. McNamara geeft geen complimenten als je iets goed doet, maar scheldt je juist uit als je dat niet doet. Overwerk en werken in het weekend werden tijdens de ontwikkeling van L.A. Noire van alle medewerkers verwacht, dat duurde jarenlang en zonder extra betaling. Een designer zegt dat hij regelmatig tu en de 80 en 110 uur per week werkte.

In de zeven jaar dat de game werd ontwikkeld, zouden er meer dan honderd mensen bij Team Bondi zijn opgestapt. McNamara zag, zoals zijn medewerkers het zeggen, ontwikkelaars als wegwerpartikelen die hij zo snel mogelijk moest opgebruiken, om vervolgens weer nieuwe aan te nemen. Rockstar Games schijnt Team Bondi te hebben willen kopen, tot ze erachter kwamen hoe het bedrijf gemanaged werd.

Dana White

Als directeur van de Ultimate Fighting Championship hoort Dana White eigenlijk niet in dit lijstje thuis, maar we willen hem ook niet overslaan. Hij is namelijk wel een behoorlijke huichelaar als het op games aankomt. In 2009 werd White, die toen een deal had met THQ voor UFC-games, benaderd door EA voor diezelfde licentie. Toen zei hij: “Ik voer op het moment oorlog met EA. Zo kijk ik er tegenaan. EA geeft geen reet om mixed martial arts. Dat hebben ze wel duidelijk gemaakt.” Hij ging zelfs zover dat hij elke MMA-vechter die een deal aanging met EA, dreigde uit de UFC te schoppen.

Tijden veranderen echter: Dana is inmiddels gewoon in zee gegaan met EA (dat waarschijnlijk toch wat meer geld kon bieden dan THQ). Tijdens de persconferentie van EA op de afgelopen E3 kwam Dana White het podium opgelopen met de tekst “blij dat ik hier eindelijk sta”. Lekker oprecht.

Jack Thompson

Thompson is een kla iekertje. Iemand aan wie alle gamers gezamenlijk fijn een hekel konden hebben. Deze advocaat was op een kruistocht om Grand Theft Auto uit de winkelschappen te krijgen. Thompson beweerde dat de GTA-games verantwoordelijk waren voor gewelddadige jongeren. Jarenlang heeft hij het Rockstar Games heel erg lastig gemaakt.

Zeker met Bully ging Thompson te ver. Een luchtige game die gaat over het terugpakken van een stel pestkoppen; niet gewelddadiger dan Home Alone. Volgens Thompson had de game echter duidelijk overeenkomsten met de gruwelijke Columbine-moorden. Toen bleek dat je ook nog met andere jongens kon zoenen in Bully, was het voor Thompson helemaal duidelijk dat de mannen van Rockstar het werk van de duivel deden. Gelukkig waren wij gamers niet de enigen die zagen dat Thompson niet helemaal goed bij zijn hoofd was. De ultieme pestkop moest uiteindelijk zijn advocatenlicentie inleveren.

Bobby Kotick

Als directeur van een grote multinational moet je wel een beetje een eikel zijn. We zijn het wel vaker niet eens met de uitspraken van diverse gamedirecteuren, maar Kotick doet wel erg zijn best om als een hork over te komen. Neem nu deze uitspraak: "Het doel dat ik had toen ik tien jaar geleden veel mensen uit consumentengoederenindustrieën binnenhaalde, was om al het plezier uit game-ontwikkeling te halen. Ik denk dat we er zeker in geslaagd zijn om een cultuur van scepticisme, pe imisme en angst te implementeren die je moet hebben in de huidige economie.”

Dat Activision-ontwikkelaars reden hebben om bang te zijn, blijkt wel uit wat Kotick heeft uitgespookt met Call of Duty-bedenkers Vince Zampella en Jason West. Hij vond dat het tweetal, dat echt belachelijk veel geld voor hem binnenhaalde, teveel verdiende. En dus liet hij hun computers hacken om uit te zoeken of hij belastend materiaal kon vinden om ze te ontslaan.

Nog eentje dan. Toen Kotick gevraagd werd waarom hij de games Brütal Legend en Ghostbusters had laten vallen bij de fusie met Vivendi, zei hij het volgende. “(Die game) hebben niet de potentie om elk jaar op elk platform benut te worden, hebben geen duidelijke potentie voor sequels en geen potentie om franchise van 100 miljoen dollar te worden.”
Een winnaar heeft mi chien altijd gelijk en er is geen grote uitgever die er financieel zo goed voor staat als Activision, maar bij ons gamers gaan de haren overeind staan als we zien hoe hard creativiteit de kop in wordt gedrukt bij Activision.

Eikels die het artikel net niet gehaald hebben:
Steve Perlman (OnLive)
CEO van Zynga
Mark Rein


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou