Het was de afgelopen weken weer feest op Internet. Na de gelekte beta versie van Soldier of Fortune 2, was het de beurt aan een vroege editie van Unreal Tournament 2003. Dacht je dat de mensen van Infogrames iets geleerd hadden van de Unreal 2 lek van een half jaar geleden, dan blijken ze toch meer verstand van uitgeven te hebben. En dan het bericht dat WarCraft III gold is gegaan. Nog geen halve dag later zie je de eerste lamers al blerren dat ze WarCraft III hebben, terwijl het spel pas over ruim twee weken in de winkels ligt.

Aangezien de hele wereld lijkt te beschikken over breedband Internet is het slechts een kwestie van dagen voordat iedereen de net "releasde" alpha of beta in handen heeft. Deze versies zijn niet representatief, maar toch heeft iedereen een mening over het spel. Het is dan ook logisch dat deze lekken erg schadelijk voor de gameontwikkelaars zijn, aangezien hun spel al voor het uitkomen gebrandmerkt is. De eerste klap is namelijk een daalder waard. Nu probeert men door beveiligde versies en andere methoden deze lekken te voorkomen. Zo was de WarCraft III beta redelijk goed beveiligd en moesten mensen meer moeite doen om het spel van Blizzard te spelen, dan bij een SoF2 beta die zonder problemen bij iedereen werkte.

Het lijkt dan ook een kwestie van tijd te zijn voordat de eerste Doom III versie het net zal bereiken. Een ander Doom-scenario is dat uitgevers stoppen met het verspreiden van software en hun eigen content, zoals screenshots en filmpjes gaan maken. Dit is nu al het geval met Duke Nukem Forever, waarbij 3D Realms alle content zelf maakt en uitgeeft, maar in zo'n geringe mate dat niemand weet wat hij of zij van The Duke moet verwachten. De volgende stap voor een ontwikkelaar is het maken van eigen previews en reviews, je kan tenslotte je net ontwikkelde software aan niemand meer toevertrouwen. Er zitten teveel lekken bij magazines, websites en tussenpersonen waar nu te weing aandacht aan wordt gegeven, althans door de meeste ontwikkelaars en uitgevers.

Dan heb je het tweede punt waardoor alle warez-apen vrolijk in de rondte springen en dat is het gold gaan. Zodra een spel de gold status heeft bereikt lijkt het of er in de drukkerij legers kopieerders klaarstaan om de master disc te kopieren. En weer heeft leechend-internet er een nieuwe aanwinst bij, want deze "iso's" vinden gretig aftrek onder de community. En weer gebeurt er niets. Je leest nooit dat die kabouter onder de drukpers is aangehouden of dat de koerier met de kopies onderschept is. Ondertussen heeft "iedereen" het spel al uitgespeeld voordat het in de winkel beschikbaar is. En dan blijven er toch weinig moraalridders over die het spel in de winkel gaan kopen.

Het frustrerende van alle gelekte alpha's en beta's is dat het niet nodig is. Er zijn genoeg middelen om het lekken te voorkomen en dan heb ik het niet over Tena Lady, maar zaken als fingerprinting en geregistreerde accounts. Hiermee kan meteen worden gezien wie, wat en wanneer gelekt heeft en een factuur is dan ook snel verstuurd. Waarom niet elke uitgever en ontwikkelaar deze technieken gebruikt is mij een raadsel. Uiteindelijk is men nu alleen bezig met symptoonbestrijding en is het de hoogste tijd dat ontwikkelaars eerst zelf orde op zaken stellen. Men loopt nu te vaak achter de feiten aan, terwijl software ontwikkelaars zindelijke bedrijven zijn die voorop horen te lopen.