Als we het verhaal terug lezen, zien we hoe bizar dit is. Een spel dat nu al in de winkelschappen ligt, mag pas gespeeld worden wanneer de makers dat zeggen. Nu hebben veel winkels de releasedatum overtreden door eerder te verkopen, maar het gaat ook meer om het principe. Kun je je voorstellen dat je een DVD koopt en je DVD speler zegt: “Niet afspeelbaar voor 16 november”? Ik zou die DVD (en DVD speler) per direct m'n huis uit gooien. En het mooiste van Half-Life 2 is dat je na het installeren verplicht op Internet moet. Onder het motto 'wij vertrouwen onze gebruikers niet', moet je verplicht je installatie activeren.Terwijl volwassen bedrijven hiervoor ook al jaren een telefonische mogelijkheid bieden, heeft Valve als eerste grote bedrijf een internet-only activatie gemaakt. Geen Internet? Geen Valve spellen.

Met Steam heeft Valve een unieke prestatie geleverd. Terwijl bedrijven als Microsoft zich al jaren in allerlei bochten wringen om DRM (Digital Rights Management) geaccepteerd te krijgen, heeft Valve het open en bloot geïntroduceerd met Steam en Half-Life 2. En zijn er klachten en kritische notities geweest? Ik heb geen enkel kritisch stuk gelezen, want de pracht van Half-Life 2 laat Steam volkomen in de schaduw.

Toch is Steam een potentieel paard van Troje. Doemscenario's zijn er in overvloed en helaas kunnen de meeste nog echt voorkomen ook. Stel dat Valve in financiële of juridische problemen komt en failliet gaat, een verschijnsel dat we helaas vaker hebben gezien bij andere ontwikkelaars. De Steam servers zullen dan stil gelegd worden, en dan? Niemand ter wereld kan ooit nog Half-Life 2 en mods spelen, een vrij bizarre situatie. Er zijn zoveel games 'doorgegaan' terwijl de makers niet meer bestonden, iets wat met DRM nooit mogelijk was geweest. Een tweede scenario: stel dat je Steam account wordt gehackt, hoe ga jij bewijzen dat je Half-Life 2 hebt gekocht? Vroeger kon je nog een serienummer en cd opsturen naar Valve om een nieuwe te krijgen, nu heb je als bewijs een emailtje. Of ze dat gaan accepteren? Tja..dat is nog niet terug te vinden op de website.

Het enige goede aan Steam, is het voorkomen van piraterij, al hoefde Valve zich daar toch al geen zorgen over te maken. Half-Life is miljoenen keren over de toonbank gegaan en de recente kaskrakers GTA: San Andreas en Halo 2 hebben ook alle records gebroken, terwijl ze 'gewoon' te downloaden waren voor de release. Veel mensen die spellen downloaden, hadden het spel anders ook niet gekocht. Downloaden gaat bijna altijd om het-eerder-kunnen-spelen-dan-de-buurjongen, iets wat effectief wordt bestreden met Steam. Wat overblijft, is dat Valve meer geld wil verdienen dan via een uitgever, een nobel streven als bedrijf. Maar daar hoeven wij als consument niet onder te lijden. Want we gaan ook nog even terug naar Bas, wat heeft de door Valve bejubelde innovatie hem opgeleverd:

• Ruzie met de winkelier, die geen geopende verpakking terug neemt

• Ruzie met zijn ouders, omdat hij alleen Steam wilde installeren en er opeens 4 Gb aan data op de C:-schijf stond in plaats op de D: voor spellen

• Ruzie met Chello, omdat hij zijn datalimiet zwaar heeft overschreden met downloaden van al wel speelbare dingen

• 30 Mb intern geheugen minder, door een programma wat hij niet snapt en dat Steam heet

• Ruzie met zijn vrienden, die hem uitlachte en wisten van de datum van de 16e

• En een prachtige HL2 doosje en een lading CDs, waar hij niks aan heeft...tot de makers zeggen "dat het mag".

Ik kan alleen zeggen, lang leve Valve en hun innovaties met Steam! Hier schieten wij, de consument, wat mee op! Want terwijl de consument binnenkort waarschijnlijk tien Steam-achtige programma's moet draaien om zijn games te kunnen spelen, lachen de uitgevers en ontwikkelaars zich drie keer in de rondte.

Eindelijk is bepaald wie de echte baas is op de pc, en dat zijn niet de consumenten...