Alweer een aantal jaren surf ik dagelijks op de digitale snelweg. Van de ene site naar de andere site, Internet is de plek voor alles wat ik wil weten. In de tijd dat ik nog geen Internet had was ik aangewezen op andere manieren om informatie tot mij te nemen. Via TV programma's en magazines, als gamer moest je aardig wat kanalen in de gaten houden om op de hoogte te blijven. Door de komst van Internet ben ik minder TV gaan kijken en heb ik de papieren magazines voorgoed vaarwel gezegd. Een logisch gevolg dacht ik, maar dat bleek niet zo te zijn, want magazines zijn er nog steeds. Nu heeft niet iedereen Internet, dus tot zover volg ik het bestaansrecht wel, maar wat mij verbaasde zijn mensen die Internet hebben en toch magazines kopen.

Een vriend van me, met internet, koopt regelmatig een magazine. Met een mooie voorkant en veel bladzijden lonken deze magazines naar elke passerende gamer. En dat begrijp ik niet. Het nieuws in de magazines is meestal oud en allang bekend bij iedereen die een gamesite op Internet bezoekt, maar een magazine staat niet alleen vol met nieuws, ook reviews en previews vind je er in grote getalen terug. Nu wordt aan een magazine vaak iets "professioneels" toegeschreven, een betere schrijfstijl, goede lay-out en het ontbreken van spelfouten. Wat allemaal zeer essentieel is voor de inhoud, want daar gaat het om, de inhoud.

Als argument zullen de meesten zeggen "een magazine leest veel lekkerder dan een html pagina". Dat is iets wat ik niet kan ontkennen, maar waarom zou je een magazine lezen? De meeste reviews verschijnen later in papieren vorm dan in een digitaal formaat. Dit vanwege het feit dat de meeste magazines een keer per maand verschijnen en daardoor nooit hun content up to date kunnen houden. Vroeger kregen magazines bepaalde reviews en previews eerder dan hun digitale collega's, maar steeds meer uitgevers zien dat online magazines veel meer te bieden hebben, zoals een groter bereik, wat weer interessant is voor sponsors.

Een ander punt betreffende de reviews is dat het het hier om de mening van één persoon gaat. Terwijl de meeste "verstandige" mensen als ze iets kopen, dat doen op basis van meerdere reviews of andere ervaringen. En ik zie nooit iemand met tig bladen de kiosk uit lopen.

De meeste magazines proberen dan ook iets extra's te bieden, zoals een online gedeelte en andere features en zelfs complete cover cd's met demo's en patches, maar ook dat soort zaken zijn al tien keer gedaan op het Internet en voor mensen met een snelle verbinding ook niet interessant. Aangezien steeds meer mensen Internet krijgen lijkt het ook een kwestie van tijd voordat de laatste magazines het loodje leggen. Een online magazine biedt veel meer mogelijkheden zoals contact met andere bezoekers en mensen achter de site, recent nieuws en de mogelijkheid tot direct reageren. Stel je voor dat je een brief zou moeten schrijven om je mening over deze column te geven, zo bespaar ik je toch mooi 85 cent.