De aanloop naar de komst van de Xbox 360 was vol verwachting. Zowel de pers als Microsoft maakten er een waar spektakel van. Het lijkt er echter op dat het bezit van de zaak, het eind van het vermaak is. Nu heb ik het niet over defecte of overhitte voedingen, maar het feit dat je eigenlijk niet zo bijster veel meer hoort over de "koning van de consoles". Sterker nog, ik ken niemand die er een gekocht heeft. Nu waren de eerste ladingen vrij snel uitverkocht, dus dat kan ook een reden zijn. Het is voor mij echter nog steeds niet duidelijk waarom ik een Xbox 360 zou kopen.

Van nature ben ik een PC gamer, en is het meeste console geweld van de afgelopen jaren dan ook vrij stilletjes aan mij voorbij gegaan. Toch heeft deze voormalige console-hater zelf ook een Xbox gekocht, omdat de speeldoos over een "killer-app" beschikte. Elke succesvolle dienst of produkt heeft iets dat het onderscheid van de rest. In het geval van de Xbox was het voor mij Top Spin, maar voor de meesten zal het Halo geweest zijn.

Bungie's first person shooter was een ongekend succes, zowel qua gameplay als inkomsten, en menig "expert" is van mening dat het deze game is die de eerste Xbox gered heeft. De kwaliteit van de launchgames was namelijk niet om over naar huis te schrijven. Toch wist uitzondering Halo genoeg mensen te boeien om een Xbox aan te schaffen. Aan de ene kant kun je het ontwikkelaars niet kwalijk nemen dat de eerste garnituur niet de beste is, het valt namelijk niet mee om voor een nieuw platform te ontwikkelen.

Pas aan het einde van de Xbox levensfase zien we de mooiste games verschijnen. Vakwerk kost nu eenmaal tijd, iets wat ze ongetwijfeld ook bij Microsoft weten. Het is dan ook zeer triest als je kijkt naar de line-up van de Xbox 360, die over geen enkele killer-app beschikt. Natuurlijk zijn Call of Duty 2 en Project Gotham Racing 3 zeker geen slechte games, maar ze hebben niet de impact van een Halo.

Misschien dacht Microsoft dat Perfect Dark Zero de harten van het gamende publiek zou veroveren, maar met een gemiddeld achtje komt de titel er nog genadig van af. Je zou bijna gaan denken dat Microsoft koste wat het kost de speeldoos voor kerst in de winkels wilde hebben. De hype rondom de Xbox 360 was groot genoeg om de eerste lading te verkopen, en aangezien er voorlopig nog geen concurrentie van Sony met de PS3 of Nintendo met de Revolution is, kan men het rustig aan doen.

De eerste klap is een daalder waard, zoals het Oud Hollandsche spreekwoord gaat, en juist nu kan de softwaregigant een gat met de concurrentie slaan. Door het uitblijven van een killer-game laat men het gehate Sony en Nintendo juist dichterbij komen. Het is voor de Japanse bedrijven te hopen dat zij wel hebben geleerd van de verschillende console launches, en met een dijk van een line-up komen.

Het is echter Microsoft dat het voor Console-loze gamers toch makkelijk maakt om een platform te kiezen. Door het uitblijven van Halo 360 kan niemand toch een Xbox voor 109 eur laten liggen?