De signalen dat er een nieuw deel in de serie op handen zou zijn waren er, maar ze zijn eveneens weer van de radar verdwenen. Tijdens de Gamescom in 2009 sprak ik met een medewerker van Pyro Studios, die mij vertelde dat de tijd rijp was voor een nieuwe Commandos en dat ze daar mee bezig waren. Een paar dagen later werd dit bericht echter keihard ontkend door de pr-afdeling van het bedrijf. Nog geen jaar later werd het gerucht nieuw leven ingeblazen door de vermelding van Commandos 4 op het LinkedIn-profiel van een andere werknemer van de studio.

De bevestiging in combinatie met de daaropvolgende ontkenning en de vermelding op LinkedIn doet vermoeden dat men bij Pyro Studios wel degelijk met Commandos 4 bezig was. We zeggen hier duidelijk ‘was’, want mocht dat het geval zijn, dan hadden we daar in de afgelopen twee jaar zeker nog wel iets over vernomen, gerucht of feit. Navraag bij één van de oprichters van de studio, Ignacio Pérez Dolset, geeft ook weinig duidelijkheid. Volgens de beste man is er geen nieuw deel in ontwikkeling, maar “wie weet wat er in de toekomst gebeurt”. Mijn waarzegster bleef me het antwoord ook verschuldigd, dus we moeten helaas maar afwachten tot de studio weer iets van zich laat horen.

Toch blijft de vraag door het hoofd spoken wat de Spaanse ontwikkelaar dan de afgelopen drie jaar heeft uitgevoerd? Een lange siësta gehouden soms? Sinds Planet 51 in november 2009 is verschenen, is het stil rond de studio. Volgens Dolset heeft Pyro Studios echter niet stilgezeten in die periode. Net als vele andere ontwikkelaars zijn ze de magische wereld van Facebook-spellen aan het ontdekken geweest. In het afgelopen half jaar hebben ze Adventure Park en Paradise Club voor het sociale netwerk uitgebracht en zijn ze niet van plan om daar snel mee te stoppen en terug te keren naar wat er daadwerkelijk toe doet voor de hardcore gamer: een nieuwe Commandos ontwikkelen.

Waarom willen die stugge Spanjaarden er maar niet aan om terug te keren naar hun wortels en bezig te gaan met Commandos 4? Dolset wijt het aan dat “het huidige landschap in de gameswereld niet geschikt is voor een nieuw deel”. Wacht, wat? Als ze wachten op een geschiktere tijd, dan kunnen ze nog lang wachten. Het succes van Kickstarter waar populaire spellen van vroeger nieuw leven worden geblazen, schreeuwt om actie. Actie van Jack “Butcher” O’Hara, Thomas “Fireman” Hancock en Sir Francis T. “Duke” Woolridge om precies te zijn! We snappen niet dat de miljoenen die Double Fine Adventure, Wasteland 2 en Shadowrun Returns hebben opgehaald, hun ogen nog niet hebben geopend.

Misschien is de enige mogelijkheid om dit aan het verstand van Pyro Studios te brengen het vocaler worden van de fans. Liefhebbers van Timesplitters die graag een HD-remake van de eerste delen in de serie op hun huidige hardware willen hebben, zijn al enige tijd bezig met het verzamelen van handtekeningen om dit werkelijkheid te laten worden. Cervat Yerli, de directeur van Crytek (die ontwikkelaar Free Radical heeft opgekocht), heeft aangegeven dat het zeker overwogen gaat worden indien er genoeg handtekeningen worden verzameld. Waarom proberen we dit ook niet voor Commandos?

Misschien draaf ik een beetje door in mijn enthousiasme, maar ik denk dat dat ook is wat een fan van Commandos tekent. We worden allemaal enthousiast als het woord “Commandos” valt en bij ons allen leeft in het achterhoofd nog de gedachte, de wens en de hoop dat we ooit een nieuw deel in onze handen krijgen. Tot die tijd is het geen straf om de oude missies nog een keer te herbeleven, maar liever keren we terug uit ons geforceerde pensioen om de Duitsers nog eenmaal het zweet te doen uitbreken bij het vinden van een gevallen kameraad. Het horen van “Ein Verletzter!” blijft als muziek in de oren klinken. We hopen dan ook dat Pyro Studios snel weer nieuwe ‘muziek’ gaat maken.