Column

Vrouwelijke gamers hebben een lange weg te gaan

Blijkbaar nog geen echte gamers

Geschreven door Jolien Mauritsz op
Een paar jaar geleden stond er een postbode bij mij voor de deur met een pakketje van een gamewinkel in zijn handen. Met een grote glimlach overhandigde hij mij het pakketje en zei hij dat ik mijn broer er veel plezier mee moest wensen. Ik nam het pakje aan en gaf aarzelend aan dat het voor mij bedoeld is. De postbode keek mij vol verbazing aan, verbeterde zich, wenste mij er veel plezier mee en liep weer weg.

Niet alleen heb ik geen broer die ooit gamer had kunnen zijn, de rest van de familie die ik wél heb houdt niet eens van videogames. Ik ben de enige gamer in mijn familie. Al sinds ik een kleuter ben, ben ik verknocht aan videogames en ik kan er nog steeds geen genoeg van krijgen.

Het ontstaan van een stereotype

Toch krijgen vrouwen nog vaak vreemde blikken wanneer ze over hun hobby praten. Dat komt omdat er nog steeds het stereotype heerst dat gamen een ‘mannending’ is. Dit komt met name door de marketing die vooral in de jaren negentig werd toegepast. Het kwam toen zo’n beetje neer op ‘voor mannen, door mannen’.

Tracey Lien legt het ontstaan van gamemarketing uit in haar artikel No Girls allowed. In dat artikel spreekt Lien met mensen die betrokken waren bij de marketing van games in de jaren 70, 80 en 90. In No Girls Allowed wordt duidelijk dat in de jaren 70 en 80, de begindagen van videogames, er nog niet echt werd nagedacht over specifieke doelgroepen van de games die ontwikkeld werden. Spellenmakers deden wat ze leuk vonden en brachten het uit, voor iedereen die er interesse in had. In de reclames van spellen waren toen ook nog vrouwen en meisjes te zien.

atari
Centipede-advertentie uit 1981

Dit veranderde in 1983 met de videogamerecessie. Rond die tijd werd de markt overspoeld met slechte, afgeraffelde games, waardoor mensen hun interesse in games verloren. Nintendo was één van de bedrijven die de game-industrie uit het slop trokken met de release van diens Nintendo Entertainment System. In diezelfde periode begon ook de gerichte marketing op een mannelijk publiek. Met de videogamecrash nog vers in het achterhoofd, wilde Nintendo weten wie hun games eigenlijk speelden en besloten ze dat te gaan onderzoeken via onder andere toernooien en de lancering van het magazine Nintendo Power. Uit dat onderzoek kwam één ding naar voren: jongens en mannen speelden meer videogames dan vrouwen. Na dat onderzoek begonnen Nintendo en andere bedrijven met specifieke reclames gericht op mannen en jongens.

De marketing bleef een lange tijd op (jonge) mannen gericht, tot de Nintendo DS en Wii uitkwamen in 2005 en 2006. Toen kwamen er weer vrouwen en meisjes in de reclames voor. Wel was het zo dat de vrouwen in de reclames vooral op de achtergrond te zien waren. Het zusje, moeder en oma die meespelen op de console of het klasgenootje die achter de jongens Nintendogs zit te spelen. Pas in de laatste jaren proberen uitgevers en ontwikkelaars ook vrouwen weer in voorgrond van de marketing te betrekken. Is dit erg? Ja en nee. Aan de ene kant is het een feit dat jongens vroeger over het algemeen meer interesse hadden in games dan meisjes, dus het was niet meer dan logisch dat gamebedrijven daar hun marketing op richtten. Aan de andere kant heeft dit voor een stereotype gezorgd waar vrouwelijke gamers nog steeds last van ondervinden.

Nog altijd onzichtbaar

De marketing van games en diens doelgroepen zijn enorm verbreed in de afgelopen jaren. Toch krijgen vrouwen met name in de online gaming gemeenschap krijgen nog te maken met een groep die ze er het liefst niet bij willen hebben. Een kleine groep mannelijke gamers doet er alles aan om vrouwen en andere minderheidsgroepen buiten te sluiten. Deze groep wordt ook wel de Toxic Gaming Community genoemd. Dit is een term die aan een groep gamers is gegeven die alle verandering in de gaming community willen voorkomen. Deze groep heeft het gevoel dat vrouwen (en bepaalde minderheidsgroepen) hun gemeenschap willen binnendringen en veranderen.

Deze groep is vooral in de online gaming-gemeenschap te zien. Een goed voorbeeld hiervan is de streamer Cupcake. Zij kreeg in een stream te maken met mannelijke gamers die haar uitscholden tijdens een potje Overwatch. Toen ze de opmerking maakte dat zij al het werk moest doen, kreeg ze van haar teamgenoten te horen dat ze haar bek dicht moest houden en dat ze maar achter het aanrecht moest gaan staan om boterhammen te maken in plaats van te gamen.

Deze streamer is niet de enige die met dit soort opmerkingen te maken krijgt. Zelf ben ik geen fan van online games, maar in mijn omgeving hoor ik nog altijd regelmatig verhalen van vrouwen die dit soort opmerkingen naar hun hoofd geslingerd krijgen terwijl ze online aan het gamen zijn. Ook YouTuber en streamer Spawntaneous beaamt dit in haar serie OMG a Girl!: “Mensen geloven mij niet wanneer ik vertel dat ik de nodige shit te horen krijg in Rainbow Six Siege omdat ik een vrouw ben. Soms is het grappig, maar meestal is het goor.”

Sommige vrouwen besluiten stil te blijven tijdens een potje om dit soort reacties te ontwijken of zelfs online games in het algemeen ontwijken. Vrouwen die wel wat van zich laten horen, krijgen vaak de schuld wanneer het potje slecht gaat. Het tegenovergestelde kan ook: uitgelachen worden wanneer iemand wordt ingemaakt, omdat het andere team een vrouwelijke speler heeft.

Geen echte gamer?

Uit een recent onderzoek van Newzoo blijkt dat op dit moment bijna de helft van alle gamers vrouw zijn. De ‘toxic gamers’ hebben daar echter ook al een antwoord op: vrouwen zouden geen échte gamers zijn. Toen ik op de middelbare school zat en een groep jongens aan het praten was over games, besloot ik mij ook in het gesprek te mengen. Toen de jongens aan mij vroegen wat voor games ik speelde en ik als antwoord Nintendo-games gaf, kreeg ik een hele tirade over mij heen. “Ja, jij speelt zeker alleen maar Just Dance en denkt meteen dat je een gamer bent!” Of een andere variatie met een Mario-game of Candy Crush erin verwerkt.

“Ja, jij speelt zeker alleen maar Just Dance en denkt meteen dat je een gamer bent!”

Toen ik deze opmerking hoorde, besloot ik mij terug te trekken, want ik wist dat ik toch niet serieus genomen zou worden in het gesprek, maar waarom werd dit altijd tegen mij gezegd en niet tegen mannelijke Nintendo-gamers? Vrouwen hebben net als mannen verschillende smaken in games. Het is sowieso raar dat er ook rond een aantal games.

Nog een lange weg te gaan

Gamen is echt niet meer een typisch mannending te noemen. Vrouwen vormen bijna de helft van alle gamers en worden ook steeds meer bij de marketing betrokken in vergelijking met de jaren negentig en begin 2000. Toch is er nog een lange weg te gaan voordat vrouwen volledig geaccepteerd worden in de gamegemeenschap. Vooral binnen de toxic gaming community doet men er alles aan om vrouwen en andere minderheidsgroepen buiten te sluiten. Hopelijk gaat die groep ooit inzien dat de strijd die ze voeren eigenlijk om niets gaat, want uiteindelijk willen al gamers hetzelfde: goede games spelen.

Dit artikel delen:

Lees meer

InkyPen-app brengt veel nieuwe manga naar Switch Verhaalspoilers van The Last of Us: Part 2 uitgelekt
36

Reacties op: Vrouwelijke gamers hebben een lange weg te gaan

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Millman7

    • 27 april 2020 12:05
    Daar komt dan wel bij kijken dat Overwatch-spelers over het algemeen ook wel echt het IQ van een waterballon hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hendrik_Klein

    • 28 april 2020 11:46
    @Millman7 Onderschat de waterballon niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 27 april 2020 12:24
    Het ergste vind ik vaak niet eens de reacties van "oh je zal wel geen echte gamer zijn". Maar vooral het idiote gedrag van sommige gamers als ze er achter komen dat een bepaalde gamer vrouwelijk is. Ik speel al jaren erg veel mmo's en heb daar echt de meest vreemde en soms ook gewoonweg enge dingen meegemaakt.
    Met als extreme uiterste meerdere medespelers in guilds waar ik in heb gezeten die gewoon liever niet bekend maakten dat ze vrouw zijn en daarom ook liever niet op voice chat komen. Omdat ze gewoon echt lastig gevallen worden door medespelers die denken dat ze de ware hebben gevonden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 27 april 2020 12:40
    @darkmanwls

    Ik speelde WoW en daar was de guild leader een vrouw. Die kreeg ook wel is wat dingen naar de hoofd gegooid maar die wist hoe ze er mee om moest gaan en het zijn vaak onschuldige domme grappen.

    Als jij als persoon een klein beetje met beide schoenen op de grond staat moet je wat commentaar van onzichtbare mensen best wel moeten handellen. Zij had dus wel het respect van de mensen in de guild en grapte gewoon mee met de mensen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hoofd

    • 27 april 2020 13:35
    @Shinjite dingen zeggen als "deal er maar mee/je moet er maar tegen kunnen" en ook "het is vaak onschuldig" vind ik veel te makkelijk en zorgt er juist voor dat er nooit wat gaat veranderen. Die tijd is nu gelukkig wel geweest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 27 april 2020 13:50
    @Shinjite
    Wat een onvoorstelbaar kortzichtige reactie. Wat fijn dat jij maar liefst één vrouwelijke gamer kent en daaruit concludeert dat iedere vrouwelijke gamer die lastig gevallen wordt maar ‘met beide benen op de grond moet staan en het maar moet handelen’.

    Comments zoals dit zijn precies het probleem. De boel kapot bagatelliseren en de schuld bij het slachtoffer leggen. Bah.

    De realiteit is helaas totaal anders. Zo’n beetje elke vrouwelijke WoW-speler die ik ken zegt online niet dat ze een vrouw is om niet kapot gespamd te worden met kinderachtige grappen, liefdesverklaringen en sexuele intimidatie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 27 april 2020 14:12
    @Shinjite Er is een groot verschil tussen een onschuldig grapje en gewoonweg stalking en/of sexisme. Het gaat ook echt niet alleen maar om opmerkingen of grapjes. En wat heeft respect er mee te maken? Dus als je geen respect hebt van anderen is het ok om iemand lastig te vallen?

    Als je niet weet waar je over praat, praat er dan niet over. Of zeg gewoon "Ik kan hier geen oordeel over geven want ik weet er te weinig van"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 27 april 2020 14:14
    @Shinjite Jezus niet iedereen kan dat er zijn pakweg een klein aantal mensen die dat kunnen. Ik was er ooit een van maar de laatste tijd kan ik het ook niet meer aanhoren. Elke gaming community heeft shitty mensen. Ik speelde laatst R6 in de eerste ronde speelde ik akali en ik probeerde iemand neer te schieten met mijn pistool maar dat ging compleet mis. Werd meteen keihard geflamed en meneertje dacht dat hij het beter kon en ging zonder een kill meteen dood. Dezelfde ronde had ik 3 kills en aan het eind van de match had ik de meeste kills. Die persoon heeft na mijn 3 kills meteen zijn bek gehouden en ik heb hem niet meer gehoord de rest van de match. Het maakt niet uit welke spel ik speel of het nou R6, RL of COD is elke spel heeft genoeg toxic mensen en het is niet meer om aan te horen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 28 april 2020 10:02
    @Shinjite Ik denk dat elke gamer wel eens ervaringen online heeft die echt niet oke zijn. Bedenk nu dat je BOVENOP al deze ervaringen je ook nog eens een extra dosis krijgt puur vanwege je geslacht. Dat heeft niets te maken met op beide schoenen staan, dat is gewoon kut. Ik ben op een gegeven moment gekapt met DOTA omdat die community gewoon echt te toxic voor woorden is. Ik moet er niet aan denken hoe dat was geweest als ik daar bovenop ook nog eens een vrouw was geweest en die bullshit er ook nog eens bij had gekregen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • revanius

    • 28 april 2020 22:36
    @WvA Het is intussen al bewezen dat mannen veel maar abuse krijgen dan vrouwen in de online game wereld. maar wij zijn mannen en moeten er maar tegenkunnen, arme vrouwtjes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MarkyMark

    • 27 april 2020 13:23
    Goed om hier weer even aandacht aan te besteden. Echt irritant die toxic gamers en ik hoop dat deze groep een steeds kleinere stem zal krijgen. Hoe meer mensen een bepaalde game spelen, hoe groter de kans dat die game goed ondersteund blijft. Waarom zou je in vredesnaam je best willen doen om een grote groep gamers buiten te sluiten?

    Daarbij zijn sommige van de beste gamers vrouw: Scarlett geldt als één van de beste (misschien beste) niet-Koreaanse SC2 speler, en de eerste Magic Mythic Championship werd gewonnen door Autumn Burchett. Ik ben daarbuiten niet zo bekend met competitive gaming, maar ik betwijfel dat zij de enigen zouden zijn.

    Meer gamers = meer vreugd!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    NrFive

    • 27 april 2020 13:40
    Ik prijs mezelf gelukkig nooit in zo’n Toxic community gezeten te hebben. Mijn online competitieve ervaring begon met Tribes toen ik puberend was. In mijn clan waren er strenge gedragsregels die ook golden voor de hele community. Mede hierdoor waren er best veel vrouwen en mensen uit (wat nu) de LGBTQ gemeenschap is.

    Iedereen werd met respect behandeld en anders werd je wel op ongepast gedrag aangesproken. De community rondom het spel is inmiddels uit elkaar maar groepjes zijn bij elkaar gebleven bij verschillende andere spellen. Op die manier spelen we nog heel vertrouwd met elkaar zonder gezeik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 27 april 2020 14:15
    @NrFive Zo was het vroeger heel veel in online communities. Maar gaming is mainstream geworden. En daarmee heeft het ook de deuren open gezet voor een hoop idioten. Ik heb ook goede herinneringen aan de vroege dagen van World of warcraft, maar helaas is van die community weinig over. Als je in een goede guild zit is de game nog leuk. Maar zodra je dat niet meer hebt is t echt niet leuk meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 27 april 2020 15:28
    Laat me vooropstellen dat ik voor zoveel mogelijkheid gelijkheid van mensen ben. Dat gezegd hebben ben ik het oneens met veel dat aangekaart word in dit artikel en ook niet eens met een te lang herhaalde statement zoals deze van de kop van dit artikel.

    Er zijn landen waar de vrouwen rechten zwaar geschonden worden wat zeer ernstig is. Dit zou ik niet daaronder willen scharen. Ik word ook vaak genoeg online uitgescholden door mensen met kortzichtig perspectief of een gefrustreerde dag hebben.

    Het meisje/vrouw "Cupcake" maakt de opmerking "Is this how you treat every girl that comes into your comp games?". Laat dat meisje lekker weg en riekt bij mij naar een soort van privilege dat ze verdient. De opmerking die word gemaakt over het maken van brood en schoonmaken word door een aantal random personen gemaakt en daar wordt dan via de media weer een groot ding van gemaakt wat natuurlijk ook lekker is voor de twitch views ondanks dat ik denk dat Cupcake het wel fijner zonder dit soort opmerkingen zou vinden.

    Online word er veel zonder filter gezegd, wederom veel ergere dingen dan dit. Tegen vrouwen en ook tegen mannen. Sommige mensen houden van een beetje pusherig gedrag en de ander vind het verschrikkelijk en ongepast. Je kunt alleen niet verwachten dat iedereen zich hierin aanpast zolang het geen extreme vormen aanneemt zoals bij cyberpesten of fysiek geweld oid.

    Binnen een groep heb je een diversiteit. Er zitten altijd een aantal negatieve personen tussen. Jammer dat die mensen die een relatief klein onderdeel zijn nu weer de aandacht krijgen, en dat vrouwen die in landen met goede rechten voor de meeste mensen wonen hier een ding van moeten maken alsof dit alleen vrouwen overkomt.

    Sterker nog, vrouwen hebben het merendeel van de mannen aan hun lippen hangen online (vanuit mijn perceptie), tenzij je je focust op die kleine groep minder ontwikkelde of gefrustreerde mensen. En dit geld niet alleen voor online. Mannen (afgezien van een aantal belangrijke factoren die je leven sterk beinvloeden die voor mannen en vrouwen allebei gelden zoals o.a. uiterlijk, opvoeding, stabiliteit, financien, cultuur, aangeboren biologie, etc) hebben vrouwen het zeer goed in onze en vergelijkbare maatschappijen (waar Cupcake waarschijnlijk ook in woont) en mannen steeds lastiger waar prakties niet over gesproken word omdat veelal in het oude gedrag van de mannelijke cultuur zit. Er is een relatief kleine doelgroep van mannen die in de top van bedrijven zitten en daar de cultuur zo houden, of die dit soort uitspraken online doen waar in het geval van bedrijven waar dat gebeurd ik het een veel serieuzere zaak vind omdat vrouwen daar bijvoorbeeld minder geld verdienen of minder kansen krijgen waar ik het in de game wereld dus niet mee eens ben. Ik heb zelf vrouwen gezien die werden aangenomen bij bedrijven omdat ze interesse hadden in games alleen prakties geen verstand van hadden om maar vrouwen binnen te halen om verschillende redenen.

    Vrouwlijke streamers doffen zich bijvoorbeeld op en gaan online om te streamen, spelen een game en krijgen hier soms een shitload aan viewers, aandacht en geld mee in tegenstelling tot mannen. En ook in die kanalen zitten altijd een paar mensen die zich niet netjes gedragen. Net zoals bij de mannelijke streamers die ook vaak worden uitgemaakt voor van alles en nog wat. Ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit een post over heb gezien.

    Afhankelijk van welke games je speelt kom je met bepaalde mensen met meer of minder voorkomend gedrag voor. In competitieve games is het testosteron gehalte hoger en ook vaak de frustratie. Verder, overal op het internet mensen die zich misdragen.

    In mijn vrienden groep worden er ook vriendschappelijke grapjes gemaakt betreffende dit soort onderwerpen over stereotypering van mannen en vrouwen waarbij volgens mij niemand het echt meent. Dit kan natuurlijk online anders zijn alleen je kunt mensen niet hun mond snoeren wat ik veel gevaarlijker zou vinden als dit wel gebeurd. Het is hetzelfde als ik een potje dota 2 met random spelers speel. De mensen met wie je in een team zit heb je niet uitgekozen en doen niet of communiceren niet op de manier die je wilt waar ik vaak grote frustratie over zie vanuit andere spelers die vaak ook gelijk hebben. Als je mensen wel verplicht om de mond te snoeren kan niemand ook meer een grapje maken omdat altijd overal wel iemand aanstoot aan neemt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DevTrunks

    • 27 april 2020 15:45
    @004 Ten eerste: Je springt van het ene naar het andere in je verhaal. Niemand heeft het over gelijkheid in de maatschappij. Dit gaat puur om het gaminglandschap en hoe vrouwen daarin behandeld worden. Verhalen over bedrijven e.d. is totaal irrelevant.
    Ten tweede: Dat vrouwen het in andere gebieden makkelijker zouden hebben om wat voor reden dan ook is ook irrelevant. Het gaat hier (wederom) om het gaminglandschap, daarin worden vrouwen nog altijd anders behandeld enkel vanwege hun sekse.
    Ten derde: Niemand neemt jouw recht weg om een grap te maken. Het argument "Je mag niets meer zeggen tegenwoordig" is de grootste onzin die op het internet ronddanst. Je mag alles zeggen, maar je mag je ook wel eens bewust zijn van het effect van bepaalde grappen. "Terug naar de keuken, jij!", zelfs in ironische vorm, lijkt mij als vrouw dodelijk vermoeiend. Ik snap wel waarom sommige vrouwen niets zeggen in voice chats e.d. Als jij met je vrienden wel lekker foute grappen wilt maken, lekker doen. Doe ik ook met mijn vrienden. Hoe fouter, hoe beter. Maar tegen andere mensen ben ik daar een stuk voorzichtiger mee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 27 april 2020 15:57
    @DevTrunks Ik ben het niet met je eens dat 2 verschillende landschappen niet aan elkaar gelinked kunnen worden en dat je stelt dat dit irrelevant is. Laten we zeggen dat het vanuit jou mening irrelevant is dan ipv te stellen dat het irrelevant is. Zaken zijn niet zo makkelijk te scheiden, mannen en vrouwen worden altijd anders behandeld, elke persoon word anders behandeld omdat deze andere eigenschappen heeft en in een andere omgeving met andere cultuur zich begeeft.

    Daarnaast: Ten derde: Niemand neemt jouw recht weg om een grap te maken. Het argument "Je mag niets meer zeggen tegenwoordig" is de grootste onzin die op het internet ronddanst. Te stellen dat mijn argument onzin is is ook jou mening, wat heel iets anders is dan dat het onzin is. Als je goed leest zeg ik ook niet dat je niets meer mag zeggen tegenwoordig wat jij ervan maakt. Ik zeg dat als je niemand voor zijn hoofd wilt stoten niemand meer wat kan zeggen.

    Ook zou ik graag statistieken zien die er waarschijnlijk helaas niet zijn die stellen dat vrouwen erger of vaker verwensingen naar hun hoofd krijgen dan mannen. Nogmaals, ik word bijna elk potje dota uitgescholden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 27 april 2020 15:42
    Daarnaast vind ik het concept en de naamgeving van "toxic gamers" ook kortzichtig. Het zijn veelal lager opgeleide mensen met een slechter levensperspectief die deze gedragen vertonen. Iemand die is opgegroeit in een cultuur waar dit normaal was om wat voor omstandigheden dan ook.

    Ik wil het negatieve gedrag hiermee niet goed praten, alleen ze labelen als "toxic gamers" zal het probleem alleen maar vergroten waar sommigen van hen er zelfs trots uit zullen halen en zich identificeren als een slecht en negatief persoon terwijl dit alleen gedrag is wat ze vertonen omdat ze dit hebben aangeleerd onder bepaalde omstandigheden.

    Ik vind gamen en vrije tijdsbesteding superleuk alleen vind dit ook een nadeel aan fulltime streamer worden. Of fulltime in een entertainment sector werken. Of de overspecialisatie in vele werkvelden waardoor mensen dingen die echt belangrijk zijn niet leren. Niet iedereen hoeft dit wiskundig te kunnen verklaren alleen de basis beginselen van hoe een mens zijn psyche werkt en de biologie erachter lijkt me wel heel handig (ja want wij zijn mensen, leuk als je een apparaat bestuurd zonder te weten hoe het ongeveer werkt). Dit geld ook voor onze relatie met de natuur, economie en alle andere aspecten in de samenleving.

    Nogmaals, fulltime studies zijn niet nodig maar wel wat meer oppervlakkige kennis. Anders blijven we cirkelen met problemen in gedachten patronen zoals over bijvoorbeeld het artikel/probleemstelling zoals hierboven wordt gesteld.

    Er is niet een comment op de twitch site zover ik naar beneden kan scrollen zonder meme of gifje. Zolang we social media maar kennen komt alles goed denk ik. #facepalm.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 28 april 2020 00:15
    @004
    Ik ben ook toxic gamer, maar niet alleen in een community, ook als ik een uur lang dezelfde trackmania map probeer te verbeteren, dan vliegt de K*nker je om de oren als je er bij zou zijn…
    Ik vind dat afreageren ook een deel is van het competetieve/strijdvaardige onderdeel van games…
    Dat is dan los van vrouwen discrimineren, in principe heb ik gewoon een hekel aan iedereen, dus dat scheelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 28 april 2020 13:58
    @oropher Als je jezelf toxische of giftig wilt noemen omdat je je frustraties afreageert is dat je goed recht alleen ik ben vind het geen goede benaming. Daarnaast kan ik een lang verhaal houden over dat zo opgefokt/boos worden op regelmatige basis slecht is voor jezelf en door de meeste mensen als negatieve houding/gedrag (wat je zelf toxisch noemt) word ervaren waardoor er afstand tussen jou en anderen ontstaat en waarom je dit gedrag blijft herhalen alleen ik geloof niet dat je hierop zit te wachten.

    Mocht je dit wel willen veranderen om het leven wat makkelijker/relaxter voor jezelf te maken dan zijn er genoeg mensen die hiermee kunnen helpen natuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dondervuist

    • 27 april 2020 17:55
    De personen die een grote mond hebben tegen een vrouwelijke gamer kunnen het gewoon niet hebben dat de vrouwelijke gamer 9 van de 10 keer beter is dan hunzelf. Ik hoop dat ik ooit nog eens mijn gamende wederhelft tegen kom kunnen we samen de boel onveilig maken 🤣

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.